fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Budowa i remont

W elitarnym klubie będziemy już za rok

Tomasz Sujak, członek zarządu spółki Archicom
materiały prasowe
Popyt jest tylko jednym z elementów wpływających na ceny mieszkań - mówi Tomasz Sujak, członek zarządu spółki Archicom.

Rz: Kiedy był największy popyt na nowe mieszkania we Wrocławiu? Kiedy sprzedawały się najlepiej?

Tomasz Sujak, członek zarządu spółki Archicom: Wrocław jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się miast w Polsce, więc przyciąga zarówno młodych ludzi, jak i przedsiębiorców. Dobra sytuacja na lokalnym rynku pracy, wysoka jakość życia, możliwość zdobycia dobrego wykształcenia – to wszystko powoduje, że popyt na mieszkania w naszym mieście systematycznie rośnie.

Przekłada się to na sprzedaż mieszkań, która prawie się podwoiła od roku 2010 do roku 2015, kiedy to osiągnęła 8 tys. lokali. Nasza firma na tym trendzie korzysta. Od 2014 roku konsekwentnie bijemy swoje rekordy sprzedaży. W roku 2014 sprzedaliśmy 520 mieszkań, a rok później było to już 611.

Teraz naszym celem jest dalsze zwiększanie skali działania i dołączenie od 2017 roku do elitarnego klubu deweloperów sprzedających ponad tysiąc lokali rocznie.

A kiedy można było zarobić na mieszkaniach najwięcej? Jakie są dziś marże w Archicomie?

Warto pamiętać, że popyt jest tylko jednym z elementów wpływających na ceny mieszkań. Równie istotna jest liczba budowanych i wprowadzanych do oferty przez deweloperów mieszkań. A ta w ostatnich latach rosła równie szybko, jak zapotrzebowanie wrocławian na nowe mieszkania.

W efekcie ceny mieszkań, a co za tym idzie marże osiągane przez firmy deweloperskie, utrzymują się na relatywnie stabilnym poziomie przez ostatnie lata. Dzięki optymalnej organizacji, zintegrowaniu procesu projektowego oraz doświadczeniu w zakresie generalnego wykonawstwa, udaje nam się osiągać ponadprzeciętne marże, nie odbiegając cenowo od konkurencji.

Czy łatwo budować osiedla we Wrocławiu? Co przeszkadza, oprócz konkurencji?

Jesteśmy wiodącym deweloperem we Wrocławiu. Działalność na tym rynku od jego początku i znajomość jego specyfiki jest jedną z naszych przewag konkurencyjnych. Nie uważamy, żeby wyzwania stojące przed przedsiębiorstwami działającymi na rynku nieruchomości w stolicy Dolnego Śląska były znacząco różne od innych miast w Polsce.

We Wrocławiu współpraca z miastem przebiega pomyślnie, choć jednocześnie odnotowujemy, że proces inwestycyjny staje się coraz bardziej skomplikowany.

Kiedy Archicom będzie inwestować na innych rynkach?

Już to robimy. Niedawno sfinalizowaliśmy zakup nieruchomości w Krakowie w prestiżowej dzielnicy Podgórze, niedaleko od krakowskiego Kazimierza i Starego Miasta. Chcemy rozwijać się i realizować cele strategiczne firmy. Wierzymy, że przyjęty przez nas model biznesowy ma wiele do zaoferowania w innych miastach w Polsce.

Co musi mieć projekt mieszkaniowy, aby się sprzedawał? Przede wszystkim liczy się cena niższa niż u konkurencji? A potem co?

Kluczowa jest lokalizacja. W dużych miastach, takich jak Wrocław, klienci mają w tym względzie swoje preferencje. Dlatego też staramy się być obecni z naszą ofertą we wszystkich rejonach Wrocławia. W każdej dzielnicy jest oczywiście przynajmniej kilka konkurencyjnych ofert, zatem o wyborze konkretnej decydują rynkowe wyróżniki.

Z jednej strony oczywiście liczy się cena – ale pod warunkiem, że idzie w parze z jakością: ładną architekturą osiedla, wygodnymi układami mieszkań, dobrze doświetlonymi pomieszczeniami. Z drugiej strony coraz bardziej liczy się zagospodarowanie terenu i części wspólne. Oferujemy klientom mieszkania na chronionych osiedlach, z dostępem do własnej bazy rekreacyjnej. Mieszkańcy korzystają z klubów fitness, boisk do gry w piłkę, licznych placów zabaw, miejsc wypoczynku wśród zieleni. Nawet tak bogato wyposażone osiedla można u nas kupić w cenach kwalifikujących je do „Mieszkania dla młodych".

Czy Archicom będzie z jakimś innym podmiotem łączył siły, wzmacniał swoją pozycję?

Nie prowadzimy żadnych rozmów w tym zakresie. Pozyskaliśmy fundusze z rynku kapitałowego, teraz koncentrujemy się na realizacji naszych celów przedstawionych inwestorom w trakcie oferty. Stawiamy na wzmocnienie pozycji we Wrocławiu oraz wejście na rynek krakowski.

Czy firma będzie budować bloki dla Funduszu Mieszkań na Wynajem Banku Gospodarstwa Krajowego? Czy to dobry pomysł?

Każdy projekt związany ze sprzedażą mieszkań przez podmioty rynkowe leży w obrębie zainteresowań Archicomu. W przeszłości podejmowaliśmy rozmowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i pozostajemy z nimi w stałym kontakcie. Wszystkie wprowadzane do sprzedaży osiedla mieszkaniowe są rozpatrywane również pod kątem współpracy z BGK.

A czy dla państwa też Archicom zdecydowałby się budować tanie lokale za 3 tys. zł za mkw. na gruntach Skarbu Państwa? Podjąłby się pan takiego wyzwania?

Dziś nie są jeszcze znane szczegóły rządowego planu budowy tanich mieszkań na wynajem dla najmniej zarabiających. Staramy się opierać nasze działania na faktach, więc aby móc się do nich odnieść, musimy poczekać na ostateczny kształt założeń projektu rządowego.

—rozmawiała Grażyna Błaszczak

CV

Tomasz Sujak – członek zarządu spółki Archicom. Od ponad 20 lat związany z marketingiem i sprzedażą. Od 1998 r. w Grupie Archicom, odpowiedzialny za marketing i sprzedaż. Absolwent podyplomowych studiów menedżerskich dla deweloperów na Uniwersytecie Warszawskim.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA