Kawiarnie stracą, Polacy parzą kawę w domu

Pandemia wstrząsnęła rynkiem kawiarnianym, ale zmiana jest głębsza niż tylko chwilowy odpływ klientów. Kupujemy ekspresy – Polska jest już ich czwartym rynkiem w Europie.

Aktualizacja: 19.10.2020 11:50 Publikacja: 18.10.2020 21:00

Kawiarnie stracą, Polacy parzą kawę w domu

Foto: AdobeStock

W Polsce nigdy nie było kultury picia kawy poza domem i dopiero się mozolnie wykształcała. Pandemia trend ten wywróciła do góry nogami. Kawę poza domem – według badań ARC Rynek i Opinia – pije już 42 proc., 9 pkt proc. mniej niż w 2019 r. I trudno oczekiwać zmian na tym polu.

Ekspres to priorytet

Aby domowa izolacja była łatwiejsza do przetrwania, wiele osób zainwestowało we własny ekspres – już w 2019 r. sprzedało się niemal 500 tys. tych urządzeń. W tym roku ich sprzedaż również mocno rośnie – w czerwcu w ujęciu rocznym niemal się podwoiła. Jak podaje GfK, w pierwszym półroczu Polska była czwartym co do wielkości rynkiem w Europie. W ujęciu wartościowym wyprzedzają nas tylko Niemcy, Francja i Niderlandy, a za Polską są Wielka Brytania czy nawet Włochy. Udział sprzedaży ekspresów automatycznych w Polsce w pierwszym półroczu 2020 wynosi aż 60,8 proc. przy średniej europejskiej 14 proc.

– W poprzednich latach rynek ekspresów automatycznych przyzwyczaił nas do dwucyfrowych zwyżek zarówno w wartości, jak i ilości sprzedawanych urządzeń. Dynamika na poziomie od ponad 30 proc. do blisko 50 proc. nie była niczym zaskakującym – mówi Artur Noga-Bogomilski, dyrektor w dziale Market Insight Solution w GfK. – W pierwszej połowie tego roku sprzedano o blisko 11 tys. ekspresów automatycznych więcej w porównaniu z tym okresem 2019. Dla porównania w analogicznym okresie ekspresy kapsułkowe zanotowały kilkunastoprocentowe spadki – dodaje.

Producenci zdecydowanie ten trend potwierdzają. – Od wielu lat obserwujemy trend wzrostowy w sprzedaży ekspresów do kawy, przede wszystkim automatycznych ekspresów ciśnieniowych. Ten rok zamknie się nawet kilkunastoprocentowym wzrostem. Według naszych szacunków wartość tego rynku wyniesie około 1 mld zł, z czego nawet 90 proc. stanowią ekspresy ciśnieniowe – mówi Krzysztof Nagodziński, członek zarządu BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego.

– Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków ekspresów w Europie. Uwielbiamy ekspresy z dużymi wyświetlaczami, Polacy preferują też kawy mleczne, to różni nas od rynków zachodnich, gdzie dominuje trend picia kaw czarnych – dodaje Nagodziński.

Ekspresy były obok innych kategorii małego AGD sektorami, które w pandemii zyskiwały bardzo mocno. – Więcej przebywamy w domu, robimy remonty, częściej pierzemy, sprzątamy i samodzielnie przygotowujemy posiłki. Przekłada się to na dynamiczny wzrost zainteresowania sprzętem AGD, który ułatwi nam codzienne obowiązki – mówi Agnieszka Konecka, dyrektor kategorii AGD w MediaMarktSaturn Polska. – Tęsknota za dobrą kawą w biurze sprawia, że rośnie popularność ekspresów do kawy. Widzimy duży potencjał rozwoju tej kategorii w kolejnych miesiącach – dodaje.

Jak kawa, to ziarnista

Takie zmiany jak sprzedaż ekspresów oddziałują także na rynek kawy, wart ok. 6 mld zł rocznie, z czego połowa to wydatki gospodarstw domowych. Spożycie systematycznie rośnie od wielu lat, ale zmieniają się najczęściej wybierane rodzaje kawy. W pierwszym półroczu o niemal 30 proc. wzrosła sprzedaż kawy ziarnistej, co jest efektem boomu na ekspresy, a spadła jedynie sprzedaż rozpuszczalnej, która od lat dominowała na rynku.

– Zamiłowanie Polaków do kawy trwa, zmieniają się jednak preferencje związane z jej rodzajami. Obserwujemy odpływ konsumentów od bardziej tradycyjnych, ale wciąż największych pod względem udziałów wartościowych rodzajów kawy: mielonej i rozpuszczalnej – potwierdza Katarzyna Krajewska, menedżer w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. – W tym przypadku spadek liczby nabywców w relacji rok do roku wyniósł 1–2 pkt proc. – dodaje.

W sklepach takie zmiany są także odczuwalne, co musi szybko przekładać się na zmiany w ofercie. – Obecnie bardzo widocznym i dynamicznie rosnącym trendem zakupowym jest zainteresowanie kawami ziarnistymi. To zainteresowanie utrzymuje się przez cały rok, we wszystkich segmentach, również w segmencie premium. Na popularności zyskały zwłaszcza duże, kilogramowe opakowania kawy – mówi Mariola Skolimowska, rzecznik sieci Netto. – Najwyższy (ok. 50-proc.) udział w sprzedaży mają nadal kawy mielone i ten poziom utrzymuje się od lat, jest bardzo stabilny. Kawy instant nadal cieszą się popularnością zwłaszcza u klientów ceniących wygodę, ale dostrzegamy niewielki trend zniżkowy – dodaje.

– Kawa jest ważnym rytuałem, elementem każdego dnia dla wielu Polaków, którym oferujemy wiele rodzajów oraz marek. Okres pandemii spowodował zmiany w preferencji formy, w jakiej spożywamy kawę. Przede wszystkim widzimy wzrost w segmencie kaw kapsułkowych oraz kaw ziarnistych – informuje biuro prasowe sieci Biedronka. – W kwietniu 2019 r. na stałe wprowadziliśmy do oferty system ekspresów kapsułkowych Delta w odpowiedzi na trend, który teraz jeszcze przyspieszył. Dzięki ponad 3 tys. sklepów to teraz największa sieć dystrybucji kapsułek w Polsce – dodaje.

Sklepy z częścią kawiarnianą jak Żabka mają też więcej chętnych na ten napój. W sklepach sieci w rekordowych miesiącach sprzedawano 54 kawy na minutę.

Kawa z odpowiedzialnych źródeł

Kawosze tak jak konsumenci innych produktów spożywczych również reagują na nowe trendy, np. poszukiwanie produktów ekologicznych czy z małych zakładów. Jak wynika z globalnego projektu Consumer Life firmy GfK, najistotniejszy na polskim rynku trend dotyczy świadomej konsumpcji, co przekłada się na coraz większe wymagania konsumentów. Dotyczy to zarówno ekspresów, jak i samej kawy. Nie liczy się już tylko cena. Poświęcamy coraz więcej czasu na zbieranie informacji na temat produktów, zwłaszcza przed dokonaniem poważnego zakupu. Przekłada się to także na ekspresy: Polacy porównują marki i modele, analizują dostępne funkcje. Nie bez znaczenia jest także niezawodność, a co za tym idzie – długość gwarancji i jakość serwisu. Jeżeli zaś chodzi o samą kawę, to beż wątpienia ziarnista zapewnia wyższą jakość napoju. Nawet jeżeli kawę pijemy, aby podnieść swoją aktywność (72 proc. Polaków), czy robimy to po prostu w sposób automatyczny (77 proc.), to w domowym zaciszu znajomość smaku z dobrej kawiarni ma coraz większe znaczenie. ?

W Polsce nigdy nie było kultury picia kawy poza domem i dopiero się mozolnie wykształcała. Pandemia trend ten wywróciła do góry nogami. Kawę poza domem – według badań ARC Rynek i Opinia – pije już 42 proc., 9 pkt proc. mniej niż w 2019 r. I trudno oczekiwać zmian na tym polu.

Ekspres to priorytet

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Donald Tusk powoła rzecznika małych i średnich firm. Nieoficjalnie: Kandydatem Artur Dziambor
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Rekordowe straty Poczty Polskiej. Sytuacja jest coraz gorsza, prezes pisze list
Biznes
Nadchodzi koniec Ciechu. Grupa Sebastiana Kulczyka zmieni nazwę
Biznes
Czego boją się polscy przedsiębiorcy? Już nie niestabilności politycznej
Biznes
Coraz więcej Rosji na Węgrzech. Gazprom głównym sponsorem Ferencváros?