fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Kawiarnie stracą, Polacy parzą kawę w domu

AdobeStock
Pandemia wstrząsnęła rynkiem kawiarnianym, ale zmiana jest głębsza niż tylko chwilowy odpływ klientów. Kupujemy ekspresy – Polska jest już ich czwartym rynkiem w Europie.

W Polsce nigdy nie było kultury picia kawy poza domem i dopiero się mozolnie wykształcała. Pandemia trend ten wywróciła do góry nogami. Kawę poza domem – według badań ARC Rynek i Opinia – pije już 42 proc., 9 pkt proc. mniej niż w 2019 r. I trudno oczekiwać zmian na tym polu.

Ekspres to priorytet

Aby domowa izolacja była łatwiejsza do przetrwania, wiele osób zainwestowało we własny ekspres – już w 2019 r. sprzedało się niemal 500 tys. tych urządzeń. W tym roku ich sprzedaż również mocno rośnie – w czerwcu w ujęciu rocznym niemal się podwoiła. Jak podaje GfK, w pierwszym półroczu Polska była czwartym co do wielkości rynkiem w Europie. W ujęciu wartościowym wyprzedzają nas tylko Niemcy, Francja i Niderlandy, a za Polską są Wielka Brytania czy nawet Włochy. Udział sprzedaży ekspresów automatycznych w Polsce w pierwszym półroczu 2020 wynosi aż 60,8 proc. przy średniej europejskiej 14 proc.

– W poprzednich latach rynek ekspresów automatycznych przyzwyczaił nas do dwucyfrowych zwyżek zarówno w wartości, jak i ilości sprzedawanych urządzeń. Dynamika na poziomie od ponad 30 proc. do blisko 50 proc. nie była niczym zaskakującym – mówi Artur Noga-Bogomilski, dyrektor w dziale Market Insight Solution w GfK. – W pierwszej połowie tego roku sprzedano o blisko 11 tys. ekspresów automatycznych więcej w porównaniu z tym okresem 2019. Dla porównania w analogicznym okresie ekspresy kapsułkowe zanotowały kilkunastoprocentowe spadki – dodaje.

Producenci zdecydowanie ten trend potwierdzają. – Od wielu lat obserwujemy trend wzrostowy w sprzedaży ekspresów do kawy, przede wszystkim automatycznych ekspresów ciśnieniowych. Ten rok zamknie się nawet kilkunastoprocentowym wzrostem. Według naszych szacunków wartość tego rynku wyniesie około 1 mld zł, z czego nawet 90 proc. stanowią ekspresy ciśnieniowe – mówi Krzysztof Nagodziński, członek zarządu BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego.

– Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków ekspresów w Europie. Uwielbiamy ekspresy z dużymi wyświetlaczami, Polacy preferują też kawy mleczne, to różni nas od rynków zachodnich, gdzie dominuje trend picia kaw czarnych – dodaje Nagodziński.

Ekspresy były obok innych kategorii małego AGD sektorami, które w pandemii zyskiwały bardzo mocno. – Więcej przebywamy w domu, robimy remonty, częściej pierzemy, sprzątamy i samodzielnie przygotowujemy posiłki. Przekłada się to na dynamiczny wzrost zainteresowania sprzętem AGD, który ułatwi nam codzienne obowiązki – mówi Agnieszka Konecka, dyrektor kategorii AGD w MediaMarktSaturn Polska. – Tęsknota za dobrą kawą w biurze sprawia, że rośnie popularność ekspresów do kawy. Widzimy duży potencjał rozwoju tej kategorii w kolejnych miesiącach – dodaje.

Jak kawa, to ziarnista

Takie zmiany jak sprzedaż ekspresów oddziałują także na rynek kawy, wart ok. 6 mld zł rocznie, z czego połowa to wydatki gospodarstw domowych. Spożycie systematycznie rośnie od wielu lat, ale zmieniają się najczęściej wybierane rodzaje kawy. W pierwszym półroczu o niemal 30 proc. wzrosła sprzedaż kawy ziarnistej, co jest efektem boomu na ekspresy, a spadła jedynie sprzedaż rozpuszczalnej, która od lat dominowała na rynku.

– Zamiłowanie Polaków do kawy trwa, zmieniają się jednak preferencje związane z jej rodzajami. Obserwujemy odpływ konsumentów od bardziej tradycyjnych, ale wciąż największych pod względem udziałów wartościowych rodzajów kawy: mielonej i rozpuszczalnej – potwierdza Katarzyna Krajewska, menedżer w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. – W tym przypadku spadek liczby nabywców w relacji rok do roku wyniósł 1–2 pkt proc. – dodaje.

W sklepach takie zmiany są także odczuwalne, co musi szybko przekładać się na zmiany w ofercie. – Obecnie bardzo widocznym i dynamicznie rosnącym trendem zakupowym jest zainteresowanie kawami ziarnistymi. To zainteresowanie utrzymuje się przez cały rok, we wszystkich segmentach, również w segmencie premium. Na popularności zyskały zwłaszcza duże, kilogramowe opakowania kawy – mówi Mariola Skolimowska, rzecznik sieci Netto. – Najwyższy (ok. 50-proc.) udział w sprzedaży mają nadal kawy mielone i ten poziom utrzymuje się od lat, jest bardzo stabilny. Kawy instant nadal cieszą się popularnością zwłaszcza u klientów ceniących wygodę, ale dostrzegamy niewielki trend zniżkowy – dodaje.

– Kawa jest ważnym rytuałem, elementem każdego dnia dla wielu Polaków, którym oferujemy wiele rodzajów oraz marek. Okres pandemii spowodował zmiany w preferencji formy, w jakiej spożywamy kawę. Przede wszystkim widzimy wzrost w segmencie kaw kapsułkowych oraz kaw ziarnistych – informuje biuro prasowe sieci Biedronka. – W kwietniu 2019 r. na stałe wprowadziliśmy do oferty system ekspresów kapsułkowych Delta w odpowiedzi na trend, który teraz jeszcze przyspieszył. Dzięki ponad 3 tys. sklepów to teraz największa sieć dystrybucji kapsułek w Polsce – dodaje.

Sklepy z częścią kawiarnianą jak Żabka mają też więcej chętnych na ten napój. W sklepach sieci w rekordowych miesiącach sprzedawano 54 kawy na minutę.

Kawa z odpowiedzialnych źródeł

Kawosze tak jak konsumenci innych produktów spożywczych również reagują na nowe trendy, np. poszukiwanie produktów ekologicznych czy z małych zakładów. Jak wynika z globalnego projektu Consumer Life firmy GfK, najistotniejszy na polskim rynku trend dotyczy świadomej konsumpcji, co przekłada się na coraz większe wymagania konsumentów. Dotyczy to zarówno ekspresów, jak i samej kawy. Nie liczy się już tylko cena. Poświęcamy coraz więcej czasu na zbieranie informacji na temat produktów, zwłaszcza przed dokonaniem poważnego zakupu. Przekłada się to także na ekspresy: Polacy porównują marki i modele, analizują dostępne funkcje. Nie bez znaczenia jest także niezawodność, a co za tym idzie – długość gwarancji i jakość serwisu. Jeżeli zaś chodzi o samą kawę, to beż wątpienia ziarnista zapewnia wyższą jakość napoju. Nawet jeżeli kawę pijemy, aby podnieść swoją aktywność (72 proc. Polaków), czy robimy to po prostu w sposób automatyczny (77 proc.), to w domowym zaciszu znajomość smaku z dobrej kawiarni ma coraz większe znaczenie. ?

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA