Złapać szansę na sukces w czasach zarazy

Wygrywają teraz firmy, które potrafią skorzystać z wymuszonej przez pandemię zmiany zwyczajów konsumenckich albo oferują produkty i usługi pomagające przetrwać obecną sytuację.

Publikacja: 02.09.2020 21:00

Złapać szansę na sukces w czasach zarazy

Foto: Adobe Stock

– Wprawdzie w strategiach na najbliższe 12 miesięcy priorytetem dla dwóch trzecich firm jest zmniejszanie kosztów działalności, ale ponad połowa myśli o wprowadzaniu na rynek nowych produktów lub usług – mówi Katarzyna Dębkowska, kierownik zespołu prognoz gospodarczych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, zwracając uwagę na wyniki sierpniowego badania PIE. Według niego, wiele przedsiębiorstw ocknęło się z szoku wywołanego pandemią i szuka już sposobów na rozwój biznesu, który w ostatnich miesiącach był luksusem dostępnym dla niewielu firm.

Dominują wśród nich szczęśliwcy z branż, które (na czele z e-commerce) dostały potężny impuls do wzrostu w czasie pandemii, a zwłaszcza w okresie lockdownu. Z tego impulsu, który zmienił nasze nawyki zakupowe, korzystają zarówno e-sklepy jak też firmy z ich otoczenia. W tym zwłaszcza zwłaszcza spółki kurierskie i logistyczne, które w ostatnich miesiącach szybko zwiększają obroty, rekrutując też nowych pracowników.

Przełomowy rok

Rekordy biją, i rodzime Allegro, i globalny Amazon. Co prawda nie podają danych o sprzedaży, ale jej rozwój pokazuje rosnące zatrudnienie. – Chcąc sprostać większemu popytowi na nasze usługi, uruchomiliśmy rekrutację na ponad dwa tysiące stanowisk we wszystkich regionach Polski, w których prowadzimy działalność – podkreśla Magdalena Zagrodnik, regionalny kierownik HR w Amazon Fulfillment Polska.

Gigant rozbudował też swoją bazę logistyczną w Polsce; w kwietniu ruszyło Centrum Logistyki E-Commerce w Gliwicach, które zatrudnia już tysiąc osób, a w sierpniu otwarto w Łodzi dziewiąte Centrum Logistyczne Amazon, gdzie do końca roku przybędzie ok. 600 pracowników. W czasie pandemii przyspieszył też rozwój InPostu, czołowego operatora paczkomatów. – Rok 2020 jest przełomowy dla InPostu. Po raz pierwszy w historii światowego e-commerce dostawy do paczkomatów pokonały w swojej popularności dostawy kurierem – podkreśla Rafał Brzoska, prezes spółki, która przez siedem miesięcy 2020 r. zwiększyła liczbę klientów prawie o jedną czwartą.

Wybuch pandemii wywołał też hossę na rynku usług do zdalnej komunikacji i pracy. W dwucyfrowym tempie rośnie spółka technologiczna LiveChat, która oferuje komunikator online dla biznesu. Skonsolidowane przychody w okresie kwiecień–czerwiec (II kwartał) zwiększyła prawie o 38 proc. w skali roku, a zysk netto o ponad 41 proc. Kilkukrotny wzrost biznesu notuje też polska platforma ClickMeeting, dostawca technologii do spotkań online. – Nagły przyrost zainteresowania spowodował, że liczba osób pracujących w ClickMeeting wzrosła o 25 proc. – twierdzi Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca ClickMeeting.

Historyczne rekordy

Na przyspieszonym w czasie pandemii rozwoju technologicznym firm i konsumentów korzysta również Grupa AB, największy w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej dystrybutor IT i elektroniki użytkowej. – Od drugiej połowy marca skokowo zwiększył się popyt na asortyment powiązany ze zdalną pracą i nauką – podkreśla Andrzej Przybyło, prezes grupy AB, która w I kwartale tego roku zanotowała 22-proc. wzrost przychodów (do 2,3 mld zł). Dane za II kwartał AB ogłosi za kilka tygodni, ale zaznacza, że otoczenie związane z pandemią nadal jej sprzyja. Podobnie jak szybko zwiekszającym teraz sprzedaż producentom AGD.

Przyspieszona przez Covid-19 cyfrowa transformację firm to szansa dla Grupy K2 Internet, która w II kwartale br. zwiększyła przychody o jedną piątą w skali roku. – Stawiamy na usługi technologiczne, patrzymy optymistycznie na kolejne miesiące i planujemy rozwój, w tym powiększenie zespołu – zapowiada Paweł Wujec, prezes firmy.

Na zmianie nawyków konsumentów, którzy częściej szukają teraz rozrywki online, dobrze zarabiają krajowi producenci gier, na czele z CD Projektem. Na fali sukcesu „Wiedźmina" spółka (która dziś ogłosi dane za pierwsze półrocze), już w I kwartale zanotowała prawie 2,5-krotny wzrost przychodów ze sprzedaży w skali roku i ponadpięciokrotny wzrost zysku netto.

Jak na drożdżach rośnie teraz producent gier mobilnych Ten Square Games, który w II kwartale br. miał ponadtrzykrotnie większe przychody niż rok wcześniej i podwoił zysk netto. – II kwartał zamykamy rekordową sprzedażą i perspektywą kolejnych okresów z bardzo dobrymi przychodami. Konsekwentnie wzmacniamy zespół, stawiając na dalszy rozwój w obszarach produkcji gier, a także business intelligence i machine learning – deklaruje prezes firmy Maciej Zużałek.

Ostatnie miesiące były okresem skokowego wzrostu firm oferujących produkty i usługi bezpośrednio związane z walką z pandemią. Wśród nich są spółki biotechnologiczne (na czele z Biomedem) i producenci środków czystości. Czołowy producent płynów biobójczych spółka Medisept w tym roku kilkukrotnie zwiększyła produkcję, a zatrudnienie o 50 proc. (do ponad 100 osób).

Zyski maklerów

Wśród wygranych w czasach koronawirusa są także firmy działające na rynku kapitałowym, w tym domy maklerskie i GPW. W marcu wydawało się, że pandemia będzie miała negatywny wpływ i na ten sektor. Jednak gigantyczna przecena akcji zwiększyła aktywność inwestorów, przyciągając też tysiące nowych. Od marca do lipca w skali całego rynku przybyło ponad 71 tys. rachunków maklerskich, a przychody domów maklerskich z prowizji wzrosły nawet o kilkadziesiąt procent. Jak zaznacza Katarzyna Dębkowska z PIE, pandemia oprócz ogromnych strat przyniosła też firmom korzyści i szanse, w tym umiejętność zarządzania w kryzysie, otwarcie się na nowe modele biznesu i bardziej pogłębione myślenie strategiczne.

Opinia dla „rz"

Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor

Bardzo niewiele firm może powiedzieć: jest nam lepiej niż przed pandemią. Takie firmy jednak istnieją – ze zrealizowanych dla nas badań wynika, że 6 proc. mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw jest w stanie oznajmić, że ich kondycja jest aktualnie lepsza niż przed pojawieniem się Covid-19. Wielkość firmy nie ma tu znaczenia, w każdej grupie udział zadowolonych jest podobny.

– Wprawdzie w strategiach na najbliższe 12 miesięcy priorytetem dla dwóch trzecich firm jest zmniejszanie kosztów działalności, ale ponad połowa myśli o wprowadzaniu na rynek nowych produktów lub usług – mówi Katarzyna Dębkowska, kierownik zespołu prognoz gospodarczych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, zwracając uwagę na wyniki sierpniowego badania PIE. Według niego, wiele przedsiębiorstw ocknęło się z szoku wywołanego pandemią i szuka już sposobów na rozwój biznesu, który w ostatnich miesiącach był luksusem dostępnym dla niewielu firm.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Czasy są niepewne, firmy nadal mało inwestują
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce