Polskie nazwisko na Londyńskim Tygodniu Mody

We wrześniu przez tydzień Londyn będzie światową stolicą mody. Na London Fashion Week swoją kolekcję zaprezentuje pochodząca z Polski Marta Jakubowski

Aktualizacja: 02.08.2015 10:14 Publikacja: 02.08.2015 07:59

Foto: materiały prasowe

Londyn to jedna z czterech światowych stolic mody. Pozostałe to Paryż, Mediolan i Nowy Jork. London Fashion Week w środowisku jest uważany za barometr nowych trendów. W Paryżu królują kolekcje haute couture i wielcy projektanci jak Christian Dior, Jean Paul Gaultier i Chanel. Z kolei Nowy Jork jest postrzegany jako zdecydowanie bardziej komercyjny.

We wrześniu do stolicy Wielkiej Brytanii zjadą się redaktorzy najważniejszych magazynów modowych na czele z Vogue, celebryci, a przede wszystkim kupcy reprezentujący ekskluzywne butiki z Europy, Azji, USA i Bliskiego Wschodu. Na wybiegach, gdzie dominują kolekcje „Ready to Wear" będą wypatrywać wschodzących gwiazd, które tutaj wystawiają obok największych nazwisk, jak Vivienne Westwood czy Paul Smith.

Organizatorzy London Fashion Week mają gdzie łowić talenty – co roku mury najlepszych uczelni artystycznych, takich jak Central St Martin czy Royal College of Art, opuszcza przeszło 3 tys. absolwentów.

Tym większym sukcesem jest to, że w gronie wschodzących gwiazd londyńskiego świata mody pojawia się polskie nazwisko - Marta Jakubowski, 30-letnia projektantka, absolwentka Royal College of Art. Marta znalazła się w prestiżowym gronie NEWGEN, kategorii stworzonej i promowanej przez British Fashion Council. Dzięki temu we wrześniu wiosenną kolekcję Marta Jakubowski zobaczą dziennikarze, komentatorzy, londyńscy koneserzy mody, a przede wszystkim kupcy składający zamówienia w imieniu butików z całego świata.

Joanna Przetakiewicz, właścicielka domu mody LaMania, przyznaje, że obecność polskich projektantów na najbardziej liczących się tygodniach mody, to wciąż rzadkość: Liczą się tylko cztery: Paryż, Londyn, Nowy York i Mediolan. Tam przyjeżdżają kluczowi kupcy i dziennikarze z całego świata. Najważniejsze jest to czy pokaz danego projektanta figuruje w oficjalnym kalendarzu FW, jak np. Gosia Baczyńska w Paryżu. ?W przeciwnym razie jest to tylko chwyt marketingowy – uważa Joanna Przetakiewicz.

Właścicielka LaMania podkreśla, że Polska to wciąż bardzo młody rynek. W Wielkiej Brytanii wygląda on zupełnie inaczej – jak szacuje Oxford Economics, rynek mody wnosi co roku do brytyjskiej gospodarki przeszło 20,9 mld funtów. A takie nazwiska jak Alexander McQueen, Vivianne Westwood czy Kate Moss promują wizerunek Anglii na całym świecie.

London Fashion Week to prawdziwe święto designu i przemysłu kreatywnego. Czego Marta Jakubowski się po nim spodziewa? Przede wszystkim zamówień od kupców ze Stanów Zjednoczonych, Chin i Japonii. Rynek brytyjski ma dla niej mniejsze znaczenie. – Do tej pory sprzedawałam przede wszystkim w USA i Azji. I bardzo lubię pracować dla tych rynków. Tamtejsi klienci cenią młodych projektantów i europejską modę, są bardzo wspierający. Chiny i Japonia to rynki otwarte na eksperymenty i nowe trendy – mówi. Jej pierwsza kolekcja spotkała się ze świetnym przyjęciem. Niedługo w czarnej, dzianinowej sukience Marty wystąpi amerykańska wokalistka, Lana del Rey. Wszystko za sprawą zaprzyjaźnionej redaktorki pisma modowego, która chce, żeby sukienka Marta Jakubowski była jedną z kreacji podczas sesji Lany. Marta przyznaje, że jeśli London Fashion Week przebiegnie pomyślnie i kolekcja się spodoba publiczności, to chciałaby szyć swoje kolekcje w Polsce. – Jesienią będę chciała pojechać do Polski i poszukać zakładów, z którymi mogłabym współpracować – mówi. Chce zacząć od swoich rodzinnych stron, czyli Gdańska i Torunia.

Londyn to jedna z czterech światowych stolic mody. Pozostałe to Paryż, Mediolan i Nowy Jork. London Fashion Week w środowisku jest uważany za barometr nowych trendów. W Paryżu królują kolekcje haute couture i wielcy projektanci jak Christian Dior, Jean Paul Gaultier i Chanel. Z kolei Nowy Jork jest postrzegany jako zdecydowanie bardziej komercyjny.

We wrześniu do stolicy Wielkiej Brytanii zjadą się redaktorzy najważniejszych magazynów modowych na czele z Vogue, celebryci, a przede wszystkim kupcy reprezentujący ekskluzywne butiki z Europy, Azji, USA i Bliskiego Wschodu. Na wybiegach, gdzie dominują kolekcje „Ready to Wear" będą wypatrywać wschodzących gwiazd, które tutaj wystawiają obok największych nazwisk, jak Vivienne Westwood czy Paul Smith.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Raport ZUS: stabilna sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Biznes
ZUS: 13. emerytury trafiły już do ponad 6 mln osób
Materiał partnera
Silna grupa z dużymi możliwościami
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej