Sektor usług biznesowych liczy na ilościowe przyspieszenie w tym roku

Działające w Polsce centra usług dla biznesu zatrudniają obecnie ponad 355 tys. osób, prawie o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Ten rok ma przynieść szybszy, bo co najmniej 6-proc. wzrost liczby pracowników.

Aktualizacja: 15.06.2021 13:47 Publikacja: 15.06.2021 13:41

Sektor usług biznesowych liczy na ilościowe przyspieszenie w tym roku

Foto: AdobeStock

Szybciej niż zatrudnienie - bo o 10 proc. do 23 mld dolarów - rosły w zeszłym roku przychody z zagranicznej sprzedaży usług biznesowych, które stają się jedną z polskich specjalności eksportowych. To efekt rozwoju branży, która przechodzi na coraz bardziej zaawansowane usługi.

- Mamy bardzo znaczący wzrost jakościowy; jako sektor przechodzimy z roli centrum rozliczeniowego do centrum wsparcia kompetencyjnego - wyjaśniał Wojciech Popławski, wiceprezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), komentując jego ogłoszony we wtorek najnowszych raport.

Według ABSL, to zmiana jakościowa była jednym z czynników, który zmniejszył ubiegłoroczne tempo wzrostu zatrudnienia w centrach usług w Polsce, do niespełna 4 proc., czyli poziomu najniższego od lat (co jednak i tak oznaczało 13,5 tys. nowych miejsc pracy).

Drugim czynnikiem była pandemia, która spowolniła napływ nowych inwestycji, a w pierwszej połowie 2020 r. praktycznie go zablokowała. W ubiegłym roku w Polsce powstało 65 nowych centrów usług, najmniej od dziesięciu lat. Widać już jednak oznaki oczekiwanego w branży przyspieszenia - w tym roku w I kw. uruchomiono w Polsce 9 kolejnych centrów, których łączna liczba przekracza obecnie 1,6 tys.

Powinno to przyspieszyć wzrost zatrudnienia, które - według prognoz ABSL- zwiększy się o ok. 6 proc. do prawie 377 tysięcy.

Piotr Dziwok, prezes ABSL, podkreślał, że branża, opierająca się w 100 proc. na kapitale ludzkim, cały czas tworzy nowe miejsca pracy. Ich faktyczna liczba jest nawet większa, niż wynika to ze zmiany zatrudnienia, a to ze względu na szybko postępującą cyfryzację i automatyzację procesów. Tegoroczny raport ABSL ocenia, że przeciętnie już jedna trzecia procesów w polskich centrach usług przeszła transformację cyfrową, co wiąże się również z tworzeniem nowych miejsc pracy i przekwalifikowaniem pracowników.

Szybciej niż zatrudnienie - bo o 10 proc. do 23 mld dolarów - rosły w zeszłym roku przychody z zagranicznej sprzedaży usług biznesowych, które stają się jedną z polskich specjalności eksportowych. To efekt rozwoju branży, która przechodzi na coraz bardziej zaawansowane usługi.

- Mamy bardzo znaczący wzrost jakościowy; jako sektor przechodzimy z roli centrum rozliczeniowego do centrum wsparcia kompetencyjnego - wyjaśniał Wojciech Popławski, wiceprezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), komentując jego ogłoszony we wtorek najnowszych raport.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Koniec niemieckiego raju? Hiszpańskie wyspy mówią dość pijackim imprezom
Biznes
Biały Dom przyśpiesza pomoc dla Ukrainy. Nadciągają Patrioty, Bradley’e i Javelin’y
Biznes
Start zapisów do Poland Business Run
Biznes
Cybernetyczna wojna nęka firmy i instytucje
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii