Najwięcej w 2020 roku zyskały przesyłki kurierskie i tradycyjne paczki pocztowe. Jak podał w swoim najnowszym raporcie Urząd Komunikacji Elektronicznej, wysłano ich łącznie ponad 600 mln sztuk. To przyczyniło się do wzrostu wartości całego rynku pocztowego o ponad 1,4 mld zł - do 11,7 mld zł.

Jest jednak jeden przegrany, który traci zresztą już od lat. Są to tradycyjne listy, w przypadku których wolumen spadł w ubiegłym roku o 15,4 proc., a przychody - o 6,2 proc.

W raporcie wzięto pod uwagę dane 139 operatorów pocztowych, a informacje na temat 2020 roku porównano z rokiem 2018 i 2019. Największym operatorem na rynku w czasie pandemii była Poczta Polska, która wykonała w kraju i za granicą 1 265,4 mln usług, co dało jej 67,4-proc. udział w wolumenie na rynku pocztowym. W efekcie przychód Poczty Polskiej wyniósł 5 330,9 mln zł.

„Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że tendencje wzrostowe utrzymają się po zakończeniu pandemii. Liczba Polaków kupujących u e-dostawców rośnie systematycznie od lat. Wg raportu "E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska" już 73 proc. internautów robi zakupy online. Ten wynik jest lepszy od poprzedniej fali badania aż o 11 punktów procentowych” - piszą autorzy raportu UKE.