fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Banki

Frankowicze znów skarżą się na mBank

Bloomberg
Bank twierdzi, że respektuje prawomocne wyroki. Klienci są innego zdania. UOKiK przyjrzy się sprawie.

Frankowicze skarżą się, że mBank utrudnia wyegzekwowanie prawomocnych wyroków sądów w sprawach frankowych, które czasami kończą się postępowaniem egzekucyjnym wobec banku. Zdarza się, że bank nie chce wykreślić hipoteki, a w przypadku wyroków skutkujących tzw. odfrankowieniem nie chce wydać nowego harmonogramu spłaty. Paradoksalnie mimo nieuznawania prawomocnych wyroków, bank jednocześnie rozsyła – o czym pisaliśmy ostatnio – wezwania do opłaty za korzystanie z kapitału.

Dla klientów to przeszkoda, bo ogranicza im to możliwość sprzedaży nieruchomości, muszą też ponieść kolejne koszty postępowań. mBank deklaruje, że respektuje wszystkie prawomocne orzeczenia sądów, w tym dotyczące spraw frankowych, i będzie je wykonywał. „Nie utrudniamy ich egzekwowania. Wykreślenie hipoteki zabezpieczającej kredyt jest konsekwencją niektórych orzeczeń w sprawach frankowych i bank będzie się do nich stosował. W części spraw korzystamy z przysługującego nam prawa do złożenia wniosku o wstrzymanie wykonalności i skuteczności wyroku sądu II instancji, co może skutkować opóźnieniem w wypłacie zasądzonej płatności"– odpowiada bank.

– Postępowanie mBanku jest dobrze przemyślanym działaniem, choć zmierzającym w złym kierunku, także z perspektywy interesów banku. Z punktu widzenia krótkoterminowych zobowiązań wynikających z prawomocnych wyroków w niektórych przypadkach bankowi uda się zyskać na czasie, ale kosztem dodatkowych postępowań, m.in. egzekucyjnych czy ustalenia stanu rzeczywistego księgi wieczystej. Nie można też zapomnieć o szkodzie wizerunkowej i utracie zaufania kolejnych klientów, które ciężko będzie naprawić nawet sprawnym specjalistom z zakresu PR – ocenia Jędrzej Jachira, partner w Kancelarii Prawnej Adam Sobota reprezentującej frankowiczów.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie otrzymuje skarg na odmowę wydania nowego harmonogramu spłaty rat czy wykreślenia hipoteki. – Jeśli okazałoby się, że to nie jednostkowy problem, nie wykluczam podjęcia działań mających zapewnić przestrzeganie przez bank praw konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA