fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Banki

Bank Pocztowy liczy na poprawę

materiały prasowe
Wyniki kontrolowanego przez Pocztę Polską banku poprawiły się, ale może wymagać dokapitalizowania.

W I półroczu 2019 r. Bank Pocztowy wypracował zysk netto na poziomie 10,9 mln zł w porównaniu do 10,3 mln rok temu (jednak wtedy wynik podbiły zdarzenia jednorazowe o ponad 7 mln zł). Wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE) wyniósł 3,63 proc.

- Poprawa wyników w ujęciu rocznym to efekt konsekwentnie wprowadzanych zmian na różnych poziomach. Zwiększyliśmy sprzedaż poprzez placówki Poczty Polskiej, uruchomiliśmy nowe cyfrowe narzędzia do obsługi naszych Klientów m.in. Google Pay, płatności poprzez terminale na poczcie, a także poszerzyliśmy ofertę dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wyniki zanotowane w I półroczu 2019 r. to dobry prognostyk do dynamicznego rozwoju w kolejnych kwartałach. Systematycznie stajemy się bankiem bardziej pocztowym, bardziej cyfrowym i bardziej biznesowym zgodnie z przyjętą w 2017 r. strategią- komentuje Robert Kuraszkiewicz, prezes Banku Pocztowego.

Wzrósł wynik odsetkowy, zmalały koszty działania choć wskaźnik kosztów do dochodów wciąż jest wysoki. Poprawia się też jakość aktywów.

- Systematycznie obniżamy poziom NPL wynikający z niskiej jakości kredytów. Jakość portfela kredytowego ulega systematycznej poprawie o czym świadczy odnotowany w I półroczu w relacji do analogicznego okresu roku poprzedniego spadek salda wejść do portfela niepracującego o 46 proc., czyli blisko trzykrotne obniżenie udziału kredytów w stanie default po 12 miesiącach od uruchomienia. Na koniec I półrocza bank utworzył odpisy na kredyty niepracujące w wielkości, która pokrywała 81 proc. wartości portfela kredytów z utratą wartości, co w najbliższym czasie wpłynie na obniżenie poziomu wskaźnika NPL i obniżenia kosztów ryzyka w Banku Pocztowym - dodaje Kuraszkiewicz.

Saldo kredytów urosło o ponad 6 proc., do 5,47 mld złotych na koniec czerwca. Głównie to wzrost sprzedaży kredytów konsumpcyjnych, także dzięki dystrybucji w sieci Poczty Polskiej. Depozyty urosły o 8 proc.

Zdaniem zarządu Bank Pocztowy ma obecnie wystarczające kapitały do rozwoju akcji kredytowej. Ocenia jednak, że w przyszłym roku dalszy rozwój banku wymagać może emisji akcji. Prezes poinformował, że skala nowej emisji może być porównywalna z przeprowadzoną w 2017 roku, kiedy akcjonariusze banku dokapitalizowali go kwotą 90 mln zł. Współczynnik Tier 1 wynosił 14,4 proc., a CAR był na poziomie 17,3 proc. Większościowym akcjonariuszem Banku Pocztowego jest Poczta Polska (niecałe 75 proc. udziału w kapitale zakładowym), a akcjonariuszem mniejszościowym jest PKO BP (ok. 25 proc.).

Bank pracuje nad rozwojem własnej oferty w zakresie nowych produktów oraz nowych kanałów ułatwiających obsługę klientów. W najbliższym czasie zamierza między innymi umożliwić płatności mobilne Apple Pay oraz Garmin Pay. Już w październiku, w oparciu o ścisłą współpracę z Pocztą Polską, Bank udostępni swoim Klientom dwie nowe usługi – e-Awizo oraz Polecony do skrzynki. Dzięki temu Klienci Banku Pocztowego uzyskają możliwość korzystania z wygodnego rozwiązania otrzymywania informacji o pozostawionym przez listonosza awizo w formie SMS. Dzięki drugiej usłudze, listy polecone (poza tymi, które z uwagi na przepisy prawa wymagają odbioru w placówce) będą mogli otrzymywać do własnej skrzynki na listy.

Wkrótce Bank planuje powszechne udostępnienie wszystkim klientom aplikacji mobilnej i internetowej EnveloBanku. Bank pracuje także nad wprowadzeniem oferty depozytowej i kredytowej dla rolników indywidualnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw z tego segmentu w placówkach sieci własnej Banku i Poczty Polskiej.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA