Problemy banków z nowym systemem

Zmiany w zasadach logowania przyczyniły się do kłopotów klientów Aliora, BOŚ, Volkswagen Banku Polska czy Nest Banku.

Aktualizacja: 18.09.2019 06:04 Publikacja: 17.09.2019 21:00

Problemy banków z nowym systemem

Foto: Adobe Stock

Sobota była pierwszym dniem faktycznego obowiązywania unijnej dyrektywy dotyczącej płatności (PSD2) i banki musiały zmienić sposób logowania się klientów. Jedną z najważniejszych zmian jest pojawiająca się podczas logowania konieczność podawania kodów wysłanych np. SMS-em w celu dodatkowej weryfikacji. Sporo klientów napotkało przeszkody techniczne.

Kłopotliwe SMS-y

W poniedziałek duże utrudnienia w dostępie do systemu bankowości internetowej mieli klienci Aliora. Niektórym z nich nie wyświetlało się np. okno do wpisania kodu przesłanego SMS-em. W poniedziałek wieczorem bank zapewniał, że rozwiązał problemy, ale przeciągnęły się one na wtorek. Niektórzy użytkownicy skarżyli się też na trudności z zalogowaniem do aplikacji mobilnej. Bank we wtorek poinformował nas, że od godziny 11.00 wszystkie systemy działają poprawnie. Zaznaczył, że nie odnotowuje żadnych problemów z funkcjonowaniem bankowości internetowej.

Spore trudności mieli także klienci BOŚ. Niektórzy od trzech dni nie mogli się zalogować do systemu bankowości elektronicznej: system nie wysyłał SMS-ów z kodem lub docierały one z kilkudziesięciominutowym opóźnieniem. Klienci narzekali, że nie mogą dodzwonić się na infolinię.

Bank informował, że jest świeżo po wdrożeniu zmian związanych z PSD2, jego serwery są mocno obciążone, co może skutkować opóźnieniami w wysyłce kodów. Problem także w tym, że bank wycofał stary system internetowy, który nie spełniał wymogów bezpieczeństwa. System bankowości elektronicznej BOŚBank24 Twoje e-Konto zastąpiono nowym systemem BOŚBank24. Wyłączona została również dotychczasowa aplikacja mobilna dla klientów tego banku, a nowa wersja nadal nie jest dostępna.

We wtorek po południu BOŚ poinformował, że system bankowości elektronicznej BOŚBank24 działa stabilnie. Występujące niedogodności związane z płynnością otrzymywania przez klientów SMS-ów zostały rozwiązane.

Największe problemy mieli klienci niewielkiego Volkswagen Banku, którzy nie mogli się zalogować do systemu, nie działała infolinia, brakowało jakichkolwiek informacji na stronie banku. Co gorsza, system zawieszał się już od piątku. Bank przyznał, że występują problemy techniczne i dostęp do systemu transakcyjnego może być utrudniony. Wprawdzie rano we wtorek system działał, ale po południu znowu był niedostępny i nie można było się zalogować.

„Informujemy, że w systemie bankowości internetowej trwają prace techniczne. Przepraszamy za niedogodności i zapewniamy, że prace zostaną zakończone w najkrótszym możliwym terminie" – informował VW Bank na stronie internetowej.

Z problemami uporał się już Nest Bank, którego klienci w poniedziałek mieli kłopoty z dostępem do bankowości elektronicznej i aplikacji mobilnej. Chwilowe trudności mieli klienci Idea Banku – pojawiły się podczas dodawania urządzenia jako zaufanego (pozwala logować się ze swojego urządzenia – telefonu lub komputera – bez nieco uciążliwej konieczności dodatkowego wpisywania kodu SMS).

W piątek, dzień przed wejściem w życie PSD2 (nie wiadomo, czy to właśnie był powód problemów), awarię systemu bankowości internetowej i mobilnej miał ING Bank Śląski. Występowały problemy z płatnościami kartami płatniczymi i wypłatami z bankomatów; trudności szybko usunięto.

Uwaga na oszustów

Komisja Nadzoru Finansowego i rzecznik finansowy ostrzegają przed przestępcami, którzy wykorzystując zmiany w przepisach i logowaniu, mogą podszywać się pod banki, żądając od klientów podania danych do logowania na specjalnie stworzonych stronach internetowych przypominających serwisy banków. – Pod żadnym pozorem nie wolno np. odpowiadać na e-maile z takim żądaniem. Szczególnie jeśli jesteśmy w nich proszeni o zalogowanie się do naszego konta za pomocą linku zamieszczonego w przesłanym mailu – przestrzega Izabela Dąbrowska-Antoniak, dyrektor wydziału klienta rynku bankowo-kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego.

Celem zmian jest większe bezpieczeństwo

PSD2 otwiera bankowość na podmioty trzecie, by zwiększyć konkurencję w zakresie usług finansowych. Ważnym celem jest też wzrost bezpieczeństwa przez wprowadzenia obowiązku stosowania tzw. silnego uwierzytelniania (SCA). Wprowadza to sporo zmian w logowaniu czy autoryzacji. SCA wymaga potwierdzenia tożsamości przez co najmniej dwa elementy należące do kategorii: wiedza (coś, co wie tylko użytkownik, np. hasło, PIN), posiadanie (coś, co ma tylko użytkownik, np. telefon) i cechy (coś, co charakteryzuje wyłącznie użytkownika, odcisk palca, skan oka lub twarzy). Muszą być niezależne od siebie (naruszenie jednego z nich nie osłabia wiarygodności pozostałych). ?

Sobota była pierwszym dniem faktycznego obowiązywania unijnej dyrektywy dotyczącej płatności (PSD2) i banki musiały zmienić sposób logowania się klientów. Jedną z najważniejszych zmian jest pojawiająca się podczas logowania konieczność podawania kodów wysłanych np. SMS-em w celu dodatkowej weryfikacji. Sporo klientów napotkało przeszkody techniczne.

Kłopotliwe SMS-y

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
Wakacje kredytowe mają zostać przedłużone. "Większość zagłosuje za tym pomysłem"
Banki
Kadrowa miotła dotarła do Banku Pekao. Kto zostanie prezesem?
Banki
Miotła kadrowa dotarła do Banku Pekao. Powołano nową radę nadzorczą
Banki
Szwajcaria nie chce powtórki z bankructwa Credit Suisse
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Banki
EBOR wyszedł zdecydowanie spod kreski w 2023 roku