Banki zbyt ogólnie informują osoby chcące wziąć kredyt

Nadzorca instruuje instytucje finansowe: mają lepiej i szybciej informować klientów o decyzjach kredytowych.

Publikacja: 22.07.2020 21:00

Banki zbyt ogólnie informują osoby chcące wziąć kredyt

Foto: Adobe Stock

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego ocenia, że kredytodawcy przekazują tylko ogólne stwierdzenia, bez wskazywania konkretnych i szczegółowych danych o wnioskującym oraz jego sytuacji finansowej, które miały wpływ na decyzję kredytową podjętą przez instytucję.

UKNF zaznacza poza tym, że określenie terminu przetwarzania danych osób wnioskujących o kredyt, które nie zawarły z kredytodawcą umowy, ma istotne znaczenie z punktu widzenia przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych. Klient, który nie otrzymał kredytu w związku z negatywną oceną zdolności kredytowej, może w każdym momencie złożyć wniosek o udzielenie wyjaśnień, a kredytodawca jest zobowiązany tych wyjaśnień udzielić – przypomina urząd. Z drugiej jednak strony bezterminowe przetwarzanie danych wnioskodawców (którzy nie są klientami) budzi uzasadnione zastrzeżenia z punktu widzenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Urząd zaznacza, że optymalne i pożądane jest uwzględnianie przez banki w odpowiedziach na wnioski klientów zindywidualizowanej i szczegółowej informacji, w tym na temat środków, które klient powinien przedsięwziąć, aby usunąć negatywne skutki determinujące decyzję kredytodawcy o nieprzyznaniu kredytu.

UKNF zaleca też, aby w związku z decyzją o odmowie udzielenia kredytu instytucja każdorazowo informowała wnioskujących o terminie, w jakim mogą oni uzyskać wyjaśnienia dotyczące oceny zdolności kredytowej.

UKNF zajął też stanowisko w sprawie terminu, w jakim banki muszą poinformować klienta ubiegającego się o kredyt mieszkaniowy o podjętej decyzji kredytowej. Nowelizacja ustawy o kredycie hipotecznym, przeprowadzona w 2017 r., wprowadziła maksymalny limit 21 dni od momentu złożenia dokumentów. W tym czasie klient powinien otrzymać informację, czy kredyt zostanie mu przyznany czy nie. Dzięki temu klienci nie muszą czekać tygodniami, żeby złożyć wniosek w innym banku. Bankowcy i pośrednicy jednak mieli wątpliwości i różnie interpretowali zapis o rozpoczęciu biegu tego terminu.

Urząd przyjął stanowisko, że „bieg terminu na przekazanie konsumentowi decyzji kredytowej przez kredytodawcę rozpoczyna się wraz ze złożeniem kredytodawcy wszystkich dokumentów i informacji niezbędnych do oceny zdolności kredytowej".

Urząd przypomina, że przekazanie przez kredytodawcę konsumentowi informacji niezbędnej do porównania kredytów musi nastąpić niezwłocznie, ale dopiero po przekazaniu przez klienta wszelkich wymaganych informacji o jego sytuacji finansowej.

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego ocenia, że kredytodawcy przekazują tylko ogólne stwierdzenia, bez wskazywania konkretnych i szczegółowych danych o wnioskującym oraz jego sytuacji finansowej, które miały wpływ na decyzję kredytową podjętą przez instytucję.

UKNF zaznacza poza tym, że określenie terminu przetwarzania danych osób wnioskujących o kredyt, które nie zawarły z kredytodawcą umowy, ma istotne znaczenie z punktu widzenia przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych. Klient, który nie otrzymał kredytu w związku z negatywną oceną zdolności kredytowej, może w każdym momencie złożyć wniosek o udzielenie wyjaśnień, a kredytodawca jest zobowiązany tych wyjaśnień udzielić – przypomina urząd. Z drugiej jednak strony bezterminowe przetwarzanie danych wnioskodawców (którzy nie są klientami) budzi uzasadnione zastrzeżenia z punktu widzenia przepisów o ochronie danych osobowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Partnera
Kredyt Unia to wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO
Banki
Zysk Aliora nieco powyżej oczekiwań
Banki
Strata NBP w 2023 roku poszła w miliardy złotych. Adam Glapiński pod ostrzałem
Banki
Cezary Stypułkowski, prezes mBanku: Marne prawo, żadna sprawiedliwość, upadła moralność
Banki
Czy ratowanie Getin Noble Banku się zwróci? Potężne koszty