Szybka transformacja w biznesie

Pandemia zmieniła nasze codzienne życie, dokonała też ogromnej transformacji w biznesie.

Publikacja: 25.03.2021 20:00

Przedsiębiorcy powinni zadbać o wdrożenie metod płatności, które będą szybkie, wygodne i bezpieczne

Przedsiębiorcy powinni zadbać o wdrożenie metod płatności, które będą szybkie, wygodne i bezpieczne dla konsumentów.

Foto: shutterstock

Materiał partnera: Visa

W ostatnich miesiącach procesy, które były widoczne od dłuższego czasu, takie jak cyfryzacja firm, zwrot konsumentów w kierunku płatności cyfrowych oraz rozwój sprzedaży w kanałach internetowych, znacząco przyspieszyły. Pandemia Covid-19 zmieniła przede wszystkim oblicze handlu i przyzwyczajenia związane z płaceniem. Dla wielu osób zakupy online stały się koniecznością ze względu na wprowadzone ograniczenia, zamknięte galerie handlowe i nakaz zachowania dystansu społecznego.

Trend wzmożonego zainteresowania zakupami internetowymi potwierdzają dane Visa. W grudniu 2020 r. liczba transakcji w internecie z wykorzystaniem kart Visa wydanych w Polsce wzrosła o 20 proc. rok do roku. W niektórych krajach w Europie wzrost ten przekroczył nawet 40 proc. Zmiana zachowań zakupowych dotyczy również tych, którzy do tej pory nie robili zakupów w internecie. Na swoje pierwsze zakupy w okresie marzec–wrzesień 2020 r. zdecydowało się 15 proc. posiadaczy kart Visa w Polsce, którzy w tym samym okresie w 2019 r. nie kupowali w ten sposób.

Perspektywa mikroprzedsiębiorców

Firmy, które do tej pory przyjmowały tylko płatności gotówkowe lub nie były obecne w sieci, musiały szybko zaadaptować się do nowych warunków. Aż 82 proc. przedsiębiorców zadeklarowało w międzynarodowym badaniu przeprowadzonym na zlecenie Visa, że w ostatnich trzech miesiącach wprowadziło w swoich firmach zmiany oparte na technologiach cyfrowych (badanie „Visa Back to Business Study 2021 Outlook"). Przy cyfryzacji swojego biznesu przedsiębiorcy powinni zadbać przede wszystkim o wdrożenie metod płatności, które będą szybkie, wygodne i bezpieczne dla konsumentów.

Aby sprostać tym wyzwaniom, sprzedawcy internetowi mają do dyspozycji wiele narzędzi, które mogą ułatwić konsumentom płatności. Takim rozwiązaniem jest choćby „Kliknij, aby zapłacić z Visa", dzięki któremu wpisanie numeru karty jest konieczne tylko przy rejestracji w tej usłudze – przy kolejnych zakupach nie musimy już podawać hasła czy wypełniać formularzy. Inne narzędzie pozwala zapisać dane karty płatniczej w konkretnym sklepie, dzięki czemu za kolejne zakupy u danego sprzedawcy można zapłacić jednym kliknięciem. Tego typu ułatwienia mogą być kluczowe dla sprzedawców, ponieważ szybkie i proste przejście przez proces płatności może pomóc w obniżeniu wskaźnika porzuconych koszyków i w konsekwencji przyczynić się do zwiększenia przychodów.

Bezpieczeństwo płatności internetowych

Konsumenci wybierają te rozwiązania, które budzą ich największe zaufanie. Zabezpieczenia wykorzystywane przez przedsiębiorców działających online powinny dotyczyć nie tylko samej strony internetowej sklepu, lecz także płatności. Mikroprzedsiębiorcy – szczególnie ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze sprzedażą online – muszą zwrócić uwagę na to, czy zastosowane przez nich rozwiązania spełniają założenia SCA (z ang. Strong Customer Authentication – silnego uwierzytelniania klienta), najlepiej oparte na technologii EMV 3DS 2.2. Polega ona na potwierdzeniu tożsamości posiadacza karty poprzez dwuetapową weryfikację, której można dokonać np. z wykorzystaniem cech biometrycznych, takich jak skan odcisku palca czy rozpoznanie twarzy.

Płatności należy chronić na wielu poziomach. Transakcje realizowane za pośrednictwem sieci Visa są zabezpieczone m.in. dzięki tokenizacji. Tradycyjny numer karty płatniczej jest szyfrowany i zamieniany na unikalny cyfrowy ciąg cyfr (tzw. token). Wykorzystujemy też sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, aby przeciwdziałać transakcjom oszukańczym w najważniejszym momencie – jeszcze zanim do nich dojdzie. Rozwiązanie Visa Advanced Authorization analizuje ponad 500 typów danych w celu zatwierdzania transakcji w czasie rzeczywistym i jest stosowane przez ponad 8 tys. instytucji finansowych w 129 krajach.

dla przedsiębiorców

Małe i średnie przedsiębiorstwa są filarem gospodarek. W samej Europie odpowiadają za ponad połowę generowanego PKB i dwie trzecie zatrudnienia. Na całym świecie jest to ponad 90 proc. wszystkich firm, które odpowiadają za więcej niż 50 proc. globalnego zatrudnienia. Wsparcie mniejszych przedsiębiorstw jest kluczowe dla odbudowy gospodarki zdestabilizowanej przez pandemię Covid-19.

Angażując się w działania na rzecz odbudowy i pobudzenia gospodarek w dłuższej perspektywie, Visa Foundation przekaże łącznie 210 mln dolarów na realizację dwóch programów wsparcia małych firm i mikroprzedsiębiorstw. Utworzyliśmy również ogólnoświatową inicjatywę, w ramach której pomożemy 50 mln małych firm zaadaptować się i wznowić działalność w nowej rzeczywistości. W Europie, w ścisłej współpracy z partnerami z sektora finansowo-płatniczego, technologii i  lokalnych społeczności, wsparcie Visa trafi do ponad 8 mln małych firm, które ucierpiały na skutek zamrożenia gospodarki.

Więcej o zmieniających się zachowaniach konsumentów oraz o tym, że firmy nie tylko powinny się do nich dostosować, ale także je wspierać w artykule: „Pandemia zmienia zachowania konsumentów. Na te 3 rzeczy firmy powinny zwrócić uwagę” na blogu Visa.

- Jakub Kiwior, dyrektor zarządzający regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa

Materiał partnera: Visa

W ostatnich miesiącach procesy, które były widoczne od dłuższego czasu, takie jak cyfryzacja firm, zwrot konsumentów w kierunku płatności cyfrowych oraz rozwój sprzedaży w kanałach internetowych, znacząco przyspieszyły. Pandemia Covid-19 zmieniła przede wszystkim oblicze handlu i przyzwyczajenia związane z płaceniem. Dla wielu osób zakupy online stały się koniecznością ze względu na wprowadzone ograniczenia, zamknięte galerie handlowe i nakaz zachowania dystansu społecznego.

Pozostało 90% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Wydatki na technologie i wojna cenowa wyzwaniami dla sektora
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii