Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 14 października 2016 r. (sygn. IBPP3/4512-456/16-1/BJ), rozstrzygnął kwestię traktowania dla potrzeb VAT opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych. We wniosku o wydanie interpretacji gmina wskazała, że na jej terenie znajdują się przystanki autobusowe, których jest właścicielem lub zarządzającym.
W zamian za możliwość zatrzymywania się na przystankach, gmina pobiera opłaty od przewoźników. Opłaty te stanowią dochód gminy i są przeznaczane na utrzymywanie przystanków komunikacyjnych. W zakresie rozliczania VAT ww. opłat gmina postępowała zgodnie z otrzymaną interpretacją indywidualną, opodatkowując podatkiem VAT dochód z tytułu udostępniania przystanków autobusowych. Jednak z uwagi m.in. na zmianę orzecznictwa sądów administracyjnych i praktyki organów podatkowych, począwszy od października 2015 r. gmina zaprzestała doliczania VAT do opłat. Dodatkowo, gmina zaznaczyła, że ze względu na otrzymaną wcześniej interpretację indywidualną nie dokonała dotychczas korekty faktur wystawionych za okres od czerwca 2013 r. do września 2015 r.
Gmina uwzględniła przychody z opłat uzyskane w okresie od stycznia 2015 r. do września 2015 r. w sprzedaży opodatkowanej za 2015 rok w celu ustalenia wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, na 2016 rok. Mając na uwadze powyższe, gmina zwróciła się z zapytaniem, czy w odniesieniu do opłat za korzystanie z przystanków, uwzględniając aktualne orzecznictwo, powinna naliczać podatek VAT.
Gmina powzięła również wątpliwość dotyczącą prawidłowości metodologii kalkulacji współczynnika struktury sprzedaży na 2016 rok. Jej zdaniem opłaty za przystanki nie podlegają opodatkowaniu VAT, jednak z uwagi na wcześniejszą interpretację gmina powinna ująć sprzedaż opodatkowaną na podstawie wystawionych wcześniej faktur w wyliczeniu współczynnika sprzedaży.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zgodził się ze stanowiskiem gminy w odniesieniu do pierwszej kwestii i uznał, że tego typu opłaty nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż w tym zakresie gmina spełnia obie przesłanki wskazane w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Pobieranie przez samorząd opłat (daniny publicznej) za korzystanie z przystanków komunikacyjnych jest bez wątpienia przejawem wykonywania władztwa publicznego. Podmiot sprawujący zarząd i organizowanie lokalnego transportu zbiorowego przy wykonywaniu tych czynności działa na ustawowo uregulowanych zasadach, a zatem nie jest w stanie dokonywać modyfikacji, dopuszczalnych w stosunkach cywilnoprawnych w ramach swobody zawierania umów. Organ taki, co istotne, pobiera należność o charakterze daniny publicznej, zaś dochód uzyskany z jej poboru służy celom publicznym.