Opłaty za korzystanie z przystanków bez VAT

Podmiot sprawujący zarząd i organizowanie lokalnego transportu zbiorowego przy wykonywaniu tych czynności działa na ustawowo uregulowanych zasadach. Nie jest więc w stanie dokonywać modyfikacji, dopuszczalnych w stosunkach cywilnoprawnych.

Publikacja: 29.11.2016 01:00

Opłaty za korzystanie z przystanków bez VAT

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 14 października 2016 r. (sygn. IBPP3/4512-456/16-1/BJ), rozstrzygnął kwestię traktowania dla potrzeb VAT opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych. We wniosku o wydanie interpretacji gmina wskazała, że na jej terenie znajdują się przystanki autobusowe, których jest właścicielem lub zarządzającym.

W zamian za możliwość zatrzymywania się na przystankach, gmina pobiera opłaty od przewoźników. Opłaty te stanowią dochód gminy i są przeznaczane na utrzymywanie przystanków komunikacyjnych. W zakresie rozliczania VAT ww. opłat gmina postępowała zgodnie z otrzymaną interpretacją indywidualną, opodatkowując podatkiem VAT dochód z tytułu udostępniania przystanków autobusowych. Jednak z uwagi m.in. na zmianę orzecznictwa sądów administracyjnych i praktyki organów podatkowych, począwszy od października 2015 r. gmina zaprzestała doliczania VAT do opłat. Dodatkowo, gmina zaznaczyła, że ze względu na otrzymaną wcześniej interpretację indywidualną nie dokonała dotychczas korekty faktur wystawionych za okres od czerwca 2013 r. do września 2015 r.

Gmina uwzględniła przychody z opłat uzyskane w okresie od stycznia 2015 r. do września 2015 r. w sprzedaży opodatkowanej za 2015 rok w celu ustalenia wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, na 2016 rok. Mając na uwadze powyższe, gmina zwróciła się z zapytaniem, czy w odniesieniu do opłat za korzystanie z przystanków, uwzględniając aktualne orzecznictwo, powinna naliczać podatek VAT.

Gmina powzięła również wątpliwość dotyczącą prawidłowości metodologii kalkulacji współczynnika struktury sprzedaży na 2016 rok. Jej zdaniem opłaty za przystanki nie podlegają opodatkowaniu VAT, jednak z uwagi na wcześniejszą interpretację gmina powinna ująć sprzedaż opodatkowaną na podstawie wystawionych wcześniej faktur w wyliczeniu współczynnika sprzedaży.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zgodził się ze stanowiskiem gminy w odniesieniu do pierwszej kwestii i uznał, że tego typu opłaty nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż w tym zakresie gmina spełnia obie przesłanki wskazane w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Pobieranie przez samorząd opłat (daniny publicznej) za korzystanie z przystanków komunikacyjnych jest bez wątpienia przejawem wykonywania władztwa publicznego. Podmiot sprawujący zarząd i organizowanie lokalnego transportu zbiorowego przy wykonywaniu tych czynności działa na ustawowo uregulowanych zasadach, a zatem nie jest w stanie dokonywać modyfikacji, dopuszczalnych w stosunkach cywilnoprawnych w ramach swobody zawierania umów. Organ taki, co istotne, pobiera należność o charakterze daniny publicznej, zaś dochód uzyskany z jej poboru służy celom publicznym.

Jednak organ podatkowy uznał za nieprawidłowe stanowisko gminy dotyczące uwzględnienia wcześniej wystawionych faktur za okres styczeń – wrzesień 2015 r. w kalkulacji współczynnika sprzedaży. Biorąc pod uwagę, że usługi udostępnienia przystanków nie będą stanowiły czynności opodatkowanych VAT, organ stwierdził, że opłaty z tego tytułu nie będą wchodziły do kalkulacji współczynnika struktury sprzedaży, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, na 2016 r.

Organ zauważył, że jest uprawniony do zajęcia stanowiska odmiennego, niż w uprzednio wydanej interpretacji. Winno to być uzasadnione weryfikowalnymi przesłankami, takimi choćby jak zmiana dotychczasowej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, czy trybunałów, a taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowej sprawie. Jednak fakt opodatkowania przez gminę opłat za przystanki nie uprawnia do uwzględnienia tej sprzedaży przy wyliczeniu wstępnego współczynnika sprzedaży, który jest stosowany do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2016 r.

Komentarz

Janina Fornalik, doradca podatkowy, starszy menedżer w MDDP

Stanowisko zajęte przez organ podatkowy w omawianej interpretacji jest moim zdaniem słuszne. W zakresie opodatkowania opłat za przystanki jest już utrwalona linia orzecznicza sądów administracyjnych (por. wyrok NSA z 26 marca 2015 r. sygn. akt I FSK 472/14). Zdaniem sądów, opłaty te nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT z uwagi na fakt, że gmina nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika VAT, lecz wykonuje zadania własne w ramach władztwa publicznego. Sądy wskazały na niezgodność przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT z regulacjami Dyrektywy 2006/112/WE w kontekście działania organów władzy publicznej na podstawie umów cywilnoprawnych, co zgodnie z ustawą o VAT oznacza brak możliwości wyłączenia z definicji podatnika VAT. W świetle przepisów unijnych zawarcie umowy cywilnoprawnej pozostaje bez znaczenia dla wyłączenia jednostek samorządu terytorialnego z reżimu VAT, jeśli wykonują zadania w ramach sfery publicznoprawnej. Otrzymana przez gminę poprzednio interpretacja indywidualna nie była więc prawidłowa. Z drugiej strony, do momentu jej zmiany gmina może korzystać z wynikającej z niej ochrony. Zatem stanowisko organu podatkowego dotyczące braku możliwości ujęcia w kalkulacji współczynnika sprzedaży obrotu opodatkowanego z tytułu opłat za przystanki jest kontrowersyjne. Jeśli gmina zastosowała się do interpretacji przed jej zmianą to na tej podstawie konsekwentnie może ująć sprzedaż opodatkowaną dotyczącą opłat w wyliczeniu wskaźnika. Z uwagi jednak na stanowisko zaprezentowane przez organ podatkowy najlepszym rozwiązaniem byłoby skorygowanie wystawionych wcześniej faktur i obniżenie wykazanego na ich podstawie podatku należnego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 14 października 2016 r. (sygn. IBPP3/4512-456/16-1/BJ), rozstrzygnął kwestię traktowania dla potrzeb VAT opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych. We wniosku o wydanie interpretacji gmina wskazała, że na jej terenie znajdują się przystanki autobusowe, których jest właścicielem lub zarządzającym.

W zamian za możliwość zatrzymywania się na przystankach, gmina pobiera opłaty od przewoźników. Opłaty te stanowią dochód gminy i są przeznaczane na utrzymywanie przystanków komunikacyjnych. W zakresie rozliczania VAT ww. opłat gmina postępowała zgodnie z otrzymaną interpretacją indywidualną, opodatkowując podatkiem VAT dochód z tytułu udostępniania przystanków autobusowych. Jednak z uwagi m.in. na zmianę orzecznictwa sądów administracyjnych i praktyki organów podatkowych, począwszy od października 2015 r. gmina zaprzestała doliczania VAT do opłat. Dodatkowo, gmina zaznaczyła, że ze względu na otrzymaną wcześniej interpretację indywidualną nie dokonała dotychczas korekty faktur wystawionych za okres od czerwca 2013 r. do września 2015 r.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona