W toku postępowania przetargowego pojawiają się sytuacje, w których zamawiający ma obowiązek zwrócić się do wykonawców o udzielenie wyjaśnień w zakresie ceny lub kosztu, jeżeli cena lub koszt oferty albo ich istotne części składowe wydają się rażąco niskie w stosunku do szacunkowej wartości zamówienia. Zamawiający wypełniają obowiązki związane z żądaniem wyjaśnień, ale często mimo posiadanej wiedzy nie decydują się na wykluczanie wykonawców z postępowań z powodu rażąco niskiej ceny, w obawie przed możliwością zaskarżenia decyzji w postępowaniu przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Konkurencyjność i rzetelność to słowa kluczowe dla realizacji zakupów publicznych. Zapewnienie konkurencyjności wykonawców i rzetelności wykonania zamówień publicznych powinno być wykonane m.in. poprzez zbadanie ceny oferty, zaproponowanej inwestorowi publicznemu przez wykonawcę, pod kątem ujawnienia rażąco niskiej ceny. Kwestia badania ofert wykonawców w tym zakresie (na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych – dalej „Pzp"), była już wielokrotnie przedmiotem różnorodnych publikacji, rozważań i wyroków zarówno KIO, jak i sądów powszechnych. Nadal jednak prowadzenie procedury weryfikacyjnej stwarza wykonawcom i zamawiającym problemy.
Obowiązek wystąpienia zamawiającego o wyjaśnienia i dowody
Nowelizacja Pzp, która weszła w życie 28 lipca 2016 r. uelastyczniła możliwość badania rażąco niskiej ceny przez zamawiającego. Obecnie obowiązek żądania od wykonawców wyjaśnień i dowodów na potwierdzenie, że zaproponowana cena lub koszt lub ich istotne części nie są rażąco niskie, występuje w kilku sytuacjach i nie wynika jedynie z matematycznego wyliczenia. Sytuacja taka ma miejsce, gdy:
- cena/koszt lub ich części składowe wydają się rażąco niskie i budzą wątpliwości zamawiającego, co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z postawionymi wymogami i przepisami prawa (art. 90 ust. 1 Pzp);
- cena całkowita oferty jest niższa, o co najmniej 30 proc. od: