Przez liczbę mieszkańców gminy należących do mniejszości rozumie się liczbę urzędowo ustaloną jako wynik ostatniego spisu powszechnego. Konsultacje nie są wymagane w przypadku gminy, w której liczba mieszkańców należących do mniejszości jest nie mniejsza niż 20 proc. Wniosek rady gminy przedstawia się ministrowi właściwemu do spraw wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych za pośrednictwem wojewody. Dodatkową nazwę miejscowości w języku mniejszości uważa się za ustaloną, jeżeli została wpisana do rejestru gmin. Wpisu dokonuje minister, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych.
Inne sprawy ważne dla gminy
Poza obligatoryjnymi konsultacjami, przeprowadzanymi w sytuacjach wskazanych w ustawach, można przeprowadzać konsultacje fakultatywne „w innych sprawach ważnych dla gminy". Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy (art. 5a ust. 2 u.s.g.). Podkreśla się, że art. 5a ust. 1 u.s.g. nie wylicza spraw obligatoryjnie wymagających konsultacji i nawet w przypadkach zakwalifikowanych jako „sprawy ważne dla gminy" przewiduje tylko możliwość ich przeprowadzenia. Uznanie sprawy za ważną dla społeczności nie jest przesłanką powstania obowiązku w tym zakresie. Gdyby gmina nie przeprowadziła konsultacji, nie można twierdzić, że – na podstawie przysługującego jej uprawnienia – członkowie społeczności lokalnej mają indywidualnie roszczenie o przeprowadzenie konsultacji, stanowiące podstawę do skarżenia uchwały podjętej bez tego trybu (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 lipca 2016 r., sygn. II SA/Wa 272/16, LEX nr 2113517). W razie przeprowadzenia konsultacji, mają one charakter opiniodawczy. Konsultacje służą zorganizowaniu podejmowania decyzji w taki sposób, aby umożliwić organom gminy zapoznanie się z opiniami osób trzecich, ale nie kreują prawa (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 grudnia 2017 r., sygn. II OSK 564/17, LEX nr 2441376).
Przykład:
Rada gminy chce nadać nazwę placowi stanowiącemu drogę publiczną. Takie uprawnienie przysługuje jej na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 13 u.s.g. Z przepisów nie wynika natomiast obowiązek przeprowadzenia w tej sprawie konsultacji z mieszkańcami. Zgodnie z wyrokiem NSA z 29 grudnia 2015 r. (sygn. II OSK 1015/14, LEX nr 2000000) mieszkańcy gminy nie mogą zaskarżyć takiej uchwały, podjętej bez przeprowadzenia konsultacji, powołując się na art. 5a ust. 1 u.s.g., gdyż ten przepis nie kreuje dla indywidualnych mieszkańców skonkretyzowanego uprawnienia do udziału w procesie podejmowania decyzji w przedmiocie nadania nazwy placowi. Nawet, gdyby przeprowadzono konsultacje, gmina nie miałaby obowiązku zastosować się do ich wyników. Zgodnie z art. 101 ust. 1 u.s.g. uchwałę rady gminy może zaskarżyć do sądu administracyjnego osoba, której interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone tą uchwałą. Źródłem legitymacji skargowej nie jest natomiast sama przynależność do wspólnoty samorządowej, jeżeli z tego tytułu przepis prawa nie nadaje jednostce określonych indywidualnych roszczeń czy uprawnień. We wskazanym wyżej wyroku zwrócono jednak uwagę, że np. w razie podjęcia przez radę uchwały o zmianie nazwy ulicy przepisy obligują podmioty mające miejsce zamieszkania lub siedzibę pod określonym adresem, do podjęcia czynności zmierzających do aktualizacji danych. Takie podmioty są więc uprawnione do zaskarżenia uchwały, która powoduje powstanie dla nich określonych indywidualnych obowiązków (por. także wyrok NSA z 29 maja 2012 r., sygn. II OSK 631/12, LEX nr 1252133).
Uchwała rady gminy
Zasady i tryb konsultacji określa się w uchwale rady gminy. Użycie przez ustawodawcę sformułowania „określa" oraz wskazanie konkretnej formy „uchwała rady gminy" powodują, że nie można uregulować tych kwestii w drodze zarządzenia wójta (rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podkarpackiego z 3 września 2014 r., znak P.II.4131.2.122.2014, LEX nr 1733555). Jak zwrócono uwagę w wyroku WSA w Kielcach z 13 kwietnia 2017 r. (sygn. II SA/Ke 38/17, LEX nr 2289689), rada może:
- podjąć jedną uchwałę, na podstawie której w gminie będą przeprowadzane wszystkie konsultacje z mieszkańcami,
- podjąć uchwałę określającą zasady i elementy wspólne dla wszystkich konsultacji, które będą następnie uzupełniane regulacjami odrębnych uchwał zawierających zasady i elementy swoiste tylko dla konkretnych konsultacji albo