Projekt ustawy o wyrobach medycznych nie tylko dostosowuje polskie regulacje do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2017/745, ale wprowadza wręcz rewolucję na tym rynku. Od 1 stycznia 2023 r. zmienią się zasady reklamowania wyrobów medycznych. Reklama będzie kierowana wyłącznie do profesjonalistów, czyli np. lekarzy.
Definicja wyrobu medycznego jest bardzo szeroka. Obejmuje lizaki na gardło dla dzieci, prezerwatywy czy tomografy komputerowe. Wyrobem medycznym jest tak proteza zębowa, nogi czy aortalna, jak i wózek inwalidzki.
Dotychczas brakowało precyzyjnych przepisów dotyczących reklamowania wyrobów medycznych, w przeciwieństwie do produktów leczniczych, których reklamowanie obwarowane jest ograniczeniami. Po zmianach zasady reklamowania wyrobów mają być podobne, jak w przypadku leków. Nie będzie można m.in. wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne, a aktorzy grający w reklamie nie będą mogli wcielać się w rolę pielęgniarek, ratowników medycznych czy lekarzy.
Czytaj więcej
Reklama leków dla profesjonalistów będzie musiała zawierać także informacje o refundacji we wskazaniach pozarejestracyjnych.
Dostęp do wiedzy
Reklama wyrobu medycznego będzie ponadto musiała być zrozumiała dla laika, tak by nie wprowadzać go w błąd co do rzeczywistego działania produktów. Wyrobom medycznym mającym wspomagać leczenie np. przeziębienia producent nie będzie mógł przypisać właściwości leku.