Reklama

Państwo nie powinno różnicować pacjentów

Rozmowa z dr. Leszkiem Borkowskim, farmakologiem klinicznym, prezesem fundacji Razem w Chorobie.

Publikacja: 19.06.2017 19:20

Leszek Borkowski

Leszek Borkowski

Foto: materiały prasowe

Rzeczpospolita: Typ czy podtyp choroby nie powinien różnicować leczenia, tymczasem pacjenci skarżą się, że leczenie cukrzycy typu 2 mocno odbiega od standardów. Niektórzy diabetolodzy wręcz mówią, że Polska jest skansenem, jeśli chodzi o leczenie cukrzycy typu 2...

Dr Leszek Borkowski: Opieka państwa nad pacjentami powinna polegać na równości. Jeśli z epidemiologicznego punku widzenia uznajemy cukrzycę za problem – a cukrzyca nim jest ze względu na liczbę chorujących – to równość powinna polegać na tym, że bez względu na to, jaki rodzaj cukrzycy dotyka konkretnych pacjentów, powinni oni być w podobny sposób zabezpieczeni, oczywiście jeśli są leki na poszczególne podtypy choroby. W przypadku cukrzycy sytuacja jest o tyle dobra, że jest to choroba bardzo dobrze rozpatrzona klinicznie i naukowo, pojawiło się wiele leków, które pozwalają ją kontrolować. Natomiast w Polsce doszło do paradoksalnej nierówności: pacjent z cukrzycą typu 1 jest znaczne lepiej leczony niż pacjent z cukrzycą typu 2. Wydaje mi się, że minister zdrowia powinien pochylić się nad wyrównaniem tej niesprawiedliwości. Pacjent nie wybiera sobie typu cukrzycy, na którą zachoruje. A państwo nie może wybierać sobie, który typ cukrzycy będzie leczyć w pełni, a który nie, ponieważ jest to nieetyczne.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Zdrowie
ADHD u kobiet – ciche, niewidzialne i wciąż nierozumiane
Zdrowie
Rzadkie choroby płuc: odnaleźć tych, którzy potrzebują leczenia
Zdrowie
Dr hab. Michał Jarząb: Nareszcie nie mamy zapóźnień
Zdrowie
Skuteczne prawo patentowe musi iść w parze z innowacjami
Zdrowie
Jak wykorzystać dane pacjentów i nie stracić zaufania
Reklama
Reklama