Niska przeżywalność pacjentów onkologicznych i kardiologicznych, długie kolejki do specjalistów, miesiące oczekiwania na operacje, niewystarczająca koordynacja opieki nad chorymi – to największe problemy polskiego systemu zdrowia – wynika z Indeksów Zrównoważonego Rozwoju Systemów Ochrony Zdrowia i Raka Piersi. Przypomnijmy, że w indeksach tych Polska uplasowała się odpowiednio na 25. i 22. miejscu spośród 28 krajów Unii Europejskiej.
Jak podkreślają eksperci komentujący dane Indeksów, istnieje wiele gotowych rozwiązań w systemach opieki zdrowotnej w Unii Europejskiej, które zaimplementowane w Polsce, mogłyby relatywnie szybko poprawić efektywność i jakość służby zdrowia, i wskazują na pięć najważniejszych.
Jakość pod kontrolą
Kraje, które osiągnęły najlepsze wyniki w Indeksach, mierzą i oceniają jakość świadczonych usług, co świadczy o potrzebie analizowania danych i oparciu systemu o koncepcję value based healthcare i pay for performance (w których najważniejsze są efekty leczenia). Liderzy rankingu stale monitorują prowadzone działania i ich efekty, a kolejne kroki opierają na rezultatach wdrożonych zmian.
W Szwecji jakość świadczonych usług zdrowotnych jest porównywana pomiędzy świadczeniodawcami z użyciem publicznie dostępnych wyników rejestrów medycznych. Prowadzone są m.in. rejestry endoprotezoplastyk, leczenia reumatoidalnego zapalenia stawów i chirurgii ginekologicznej. Występuje koordynacja i standaryzacja pomiarów stosowanych w rejestrach, aby umożliwić porównywanie w czasie i pomiędzy dostawcami lub nawet obszarami medycznymi.
Słowacja, należąca do liderów rankingu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, określiła minimalne kryteria jakości dla dostawców, a podmioty ubezpieczeń zdrowotnych konkurują w oparciu o jakość i różnorodność zakontraktowanych usług i motywują lekarzy rodzinnych oferując im wyższe wyceny po spełnieniu określonych kryteriów.