Reklama

Kancelaria prawna na plecach zawodnika MMA. Czy to narusza etykę zawodu?

Radca prawny, informując o swojej działalności zawodowej, nie może naruszać zasad etyki, godności zawodu ani dobrych obyczajów.

Publikacja: 07.11.2023 03:00

Kancelaria prawna na plecach zawodnika MMA. Czy to narusza etykę zawodu?

Foto: Adobe Stock

Duże poruszenie na prawniczych grupach dyskusyjnych wywołało zdjęcie z niedawnej gali Clout MMA (mieszane sztuki walki). Na plecach jednego z zawodników było widać nazwę kancelarii radcy prawnego. Po raz kolejny zrodziło to pytania, jakie formy informowania o wykonywaniu zawodu są dopuszczalne, a jakie nie.

Radcowski kodeks etyki nie zakazuje reklamy usług prawniczych, ale ją ogranicza. Zgodnie z jego art. 32 ust 1 pkt 1 i 6 zakazane jest informowanie o wykonywaniu zawodu sprzeczne z prawem, dobrymi obyczajami oraz uchybiające godności zawodu, narzucające się, natarczywe, naruszające prywatność czy w „nieodpowiednim miejscu”.

– A czy plecy zawodnika MMA to dobre miejsce na informację o kancelarii? Kojarzą się one z różnymi rzeczami, ale niekoniecznie z dobrą obsługą prawną, więc skutek może być odwrotny od zamierzonego – tłumaczy radca prawny Marek Chmaj. – Czy przekracza to granice dobrego smaku? Można dyskutować – jest to z pewnością niecodzienne, bardzo oryginalne i niespotykane. Ja osobiście bym sobie na tego rodzaju informację nie pozwolił, uznaję to za mało poważne – podsumowuje.

Czytaj więcej

Dopiero praktyka pokaże, jak adwokat może się reklamować

Sam Marek Chmaj też wzbudził swego czasu zainteresowanie, gdy w pandemii wystąpił publicznie w maseczce z logiem własnej kancelarii.

Reklama
Reklama

– Wszelkie działania marketingowe radcy prawnego powinny być rozpatrywane również w kontekście miejsca i otoczenia przekazywanych informacji o wykonywaniu zawodu – mówi z kolei Karolina Pukańska-Dura z Komisji Etyki i Wykonywania Zawodu KIRP. – Formułowanie komunikatów o wykonywaniu zawodu w miejscu lub podczas wydarzeń nielicujących z jego godnością może zostać uznane za sprzeczne z dobrymi obyczajami – uważa Marek Chmaj.

– Chodzi o zawód zaufania publicznego, który wymaga pewnego autorytetu i powagi – wskazuje główny rzecznik dyscyplinarny KIRP Gerard Dźwigała. Promocja nie może powodować osłabienia tego zaufania – dodaje.

I podkreśla, że istotny w tego typu sytuacjach jest nie tylko sam komunikat promocyjny, ale także jego kontekst.

– Nie można ocenić, że co do zasady sponsorowanie imprez sportowych, rozrywkowych albo kulturalnych jest niedopuszczalne – mówi Gerard Dźwigała. – Gdy jednak charakter takiej imprezy albo kontekst, w jakim występuje nazwa kancelarii i tytuł zawodowy „radca prawny”, powodują konfuzję i kontrowersje. Może to już być promocja niedopuszczalna – uważa Gerard Dźwigała.

Radca prawny, o którego kancelarię chodzi w niniejszej sprawie, odmówił nam komentarza.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama