Reklama

Kancelaria prawna na plecach zawodnika MMA. Czy to narusza etykę zawodu?

Radca prawny, informując o swojej działalności zawodowej, nie może naruszać zasad etyki, godności zawodu ani dobrych obyczajów.

Publikacja: 07.11.2023 03:00

Kancelaria prawna na plecach zawodnika MMA. Czy to narusza etykę zawodu?

Foto: Adobe Stock

Duże poruszenie na prawniczych grupach dyskusyjnych wywołało zdjęcie z niedawnej gali Clout MMA (mieszane sztuki walki). Na plecach jednego z zawodników było widać nazwę kancelarii radcy prawnego. Po raz kolejny zrodziło to pytania, jakie formy informowania o wykonywaniu zawodu są dopuszczalne, a jakie nie.

Radcowski kodeks etyki nie zakazuje reklamy usług prawniczych, ale ją ogranicza. Zgodnie z jego art. 32 ust 1 pkt 1 i 6 zakazane jest informowanie o wykonywaniu zawodu sprzeczne z prawem, dobrymi obyczajami oraz uchybiające godności zawodu, narzucające się, natarczywe, naruszające prywatność czy w „nieodpowiednim miejscu”.

– A czy plecy zawodnika MMA to dobre miejsce na informację o kancelarii? Kojarzą się one z różnymi rzeczami, ale niekoniecznie z dobrą obsługą prawną, więc skutek może być odwrotny od zamierzonego – tłumaczy radca prawny Marek Chmaj. – Czy przekracza to granice dobrego smaku? Można dyskutować – jest to z pewnością niecodzienne, bardzo oryginalne i niespotykane. Ja osobiście bym sobie na tego rodzaju informację nie pozwolił, uznaję to za mało poważne – podsumowuje.

Czytaj więcej

Dopiero praktyka pokaże, jak adwokat może się reklamować

Sam Marek Chmaj też wzbudził swego czasu zainteresowanie, gdy w pandemii wystąpił publicznie w maseczce z logiem własnej kancelarii.

Reklama
Reklama

– Wszelkie działania marketingowe radcy prawnego powinny być rozpatrywane również w kontekście miejsca i otoczenia przekazywanych informacji o wykonywaniu zawodu – mówi z kolei Karolina Pukańska-Dura z Komisji Etyki i Wykonywania Zawodu KIRP. – Formułowanie komunikatów o wykonywaniu zawodu w miejscu lub podczas wydarzeń nielicujących z jego godnością może zostać uznane za sprzeczne z dobrymi obyczajami – uważa Marek Chmaj.

– Chodzi o zawód zaufania publicznego, który wymaga pewnego autorytetu i powagi – wskazuje główny rzecznik dyscyplinarny KIRP Gerard Dźwigała. Promocja nie może powodować osłabienia tego zaufania – dodaje.

I podkreśla, że istotny w tego typu sytuacjach jest nie tylko sam komunikat promocyjny, ale także jego kontekst.

– Nie można ocenić, że co do zasady sponsorowanie imprez sportowych, rozrywkowych albo kulturalnych jest niedopuszczalne – mówi Gerard Dźwigała. – Gdy jednak charakter takiej imprezy albo kontekst, w jakim występuje nazwa kancelarii i tytuł zawodowy „radca prawny”, powodują konfuzję i kontrowersje. Może to już być promocja niedopuszczalna – uważa Gerard Dźwigała.

Radca prawny, o którego kancelarię chodzi w niniejszej sprawie, odmówił nam komentarza.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama