Reklama

Dopiero praktyka pokaże, jak adwokat może się reklamować

Palestra w piątek zniosła ostatecznie zakaz reklamy, ale pozostawiła wiele jej ograniczeń – a to, co realnie wolno, pokaże działanie pionu dyscyplinarnego.

Publikacja: 30.05.2023 02:00

Adwokat - szyld w Toruniu

Adwokat - szyld w Toruniu

Foto: PAP/Tytus Żmijewski

Po wielu miesiącach prac, badań i konsultacji Naczelna Rada Adwokacka przyjęła zmiany w kodeksie etyki dotyczące informowania przez adwokatów o swoich usługach. Wcześniej panował w tej kwestii zakaz (z pewnymi wyjątkami), teraz będzie ona co do zasady dopuszczalna, jednak z wieloma ograniczeniami.

Są one jednak na tyle ogólne, że nie wiadomo dokładnie, jakie działania informacyjne są dopuszczalne, a jakie nie.

– Teraz można kierować swoją ofertę bez pytania, czy dana osoba chce ją otrzymać – co wcześniej było zakazane – mówi adwokat Karol Pachnik. – Chodzi np. o proste stwierdzenie: „jestem adwokatem, w razie potrzeby mogę pomóc”. Będzie za to można pisać, w czym się adwokat specjalizuje, oraz stosować płatne reklamy w wyszukiwarkach. Możliwe będą też reklamy w lokalnej prasie czy roznoszenie ulotek np. na nowym osiedlu, którego mieszkańcy mają spór z deweloperem – dodaje dr Pachnik.

Czytaj więcej

Rewolucja w palestrze: adwokaci mogą się już reklamować

Dopuszczalne staną się też reklamy adwokatów w telewizji oraz na billboardach.

Reklama
Reklama

– Każdy adwokat musi ocenić, czy to, co chce przedstawić, jest zgodne z zasadą koleżeństwa lub godności zawodu. Pewnie ukształtuje to dopiero praktyka, na podstawie decyzji rzeczników i sądów dyscyplinarnych. Także członkowie samorządu nauczą się to intuicyjnie wyłapywać – uważa adwokat Przemysław Stęchły, przewodniczący zespołu, który opracował zmiany.

I dodaje, że przy zamieszczaniu reklam np. w prasie, adwokat powinien zadbać o to, by nie znalazły się one obok nieodpowiednich treści.

– Choć ciężko mi sobie wyobrazić, by adwokat informował o swej działalności w gazecie, która np. publikuje z definicji treści nielicujące z powagą zawodu. Ale jeśli adwokat godzi się, by jego ogłoszenie znalazło się obok reklam popularnych produktów, to już jego decyzja – wątpię, by było to przedmiotem uwagi rzecznika – tłumaczy.

Adwokat Agata Koschel-Sturzbecher z Komisji Etyki NRA mówi, że planowane są szkolenia zarówno dla pionu dyscyplinarnego, jak i „zwykłych” adwokatów w tej kwestii. Na grupach dyskusyjnych dla adwokatów już teraz pojawiają się konkretne pytania, np. czy kancelaria będzie mogła sponsorować prognozę pogody w lokalnym radiu.

– Tutaj na przeszkodzie może stanąć przepis zakazujący „promowania produktów osób trzecich”. Inny przepis wskazuje, że adwokat odpowiada za informację handlową przedstawianą w jego imieniu i na jego rzecz przez podmioty trzecie – przypomina mec. Agata Koschel-Sturzbecher.

– Moim zdaniem byłoby to niedopuszczalne, gdyż istotą jest właśnie informacja handlowa. Nie chodzi o to, by promować nazwę kancelarii, ale przekazywać informację o usługach – stwierdza Przemysław Stęchły.

Reklama
Reklama

Natomiast Karol Pachnik zauważa, że sponsorowanie audycji radiowej np. poświęconej prawom mniejszości jest dopuszczalne.

– Nie myślę jednak, by groził nam zalew reklam wielkich kancelarii na billboardach czy w tv. One zdobywają klientów przez relacje w danej branży. Raczej średni gracze, np. kancelarie frankowe, którzy dotąd byli w szarej strefie, będą testować, na ile można sobie pozwolić – ocenia.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama