Adwokata z urzędówek minister sprawiedliwości nie może zwolnić

Nie ma przepisów, które dawałyby ministrowi prawo? do zwolnienia z obowiązku świadczenia pomocy prawnej z urzędu – orzekł sąd.

Publikacja: 21.05.2014 09:23

Adwokata z urzędówek minister sprawiedliwości nie może zwolnić

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Adwokat Tomasz K. zwrócił się do ministra sprawiedliwości o zwolnienie go na pięć lat z obowiązku udzielania pomocy prawnej w sprawach, w których ma ona nastąpić z urzędu. Wniosek uzasadnił stanem zdrowia, koniecznością ograniczenia czasu pracy i dłuższym wyjazdem za granicę. Zawód adwokata zamierza wykonywać z wyłączeniem spraw sądowych, świadcząc pomoc prawną przez internet.

Minister odmówił wszczęcia postępowania, gdyż nie ma takich uprawnień. Zgodnie z art. 28 ust. 2 prawa o adwokaturze zwolnić adwokata od udzielenia pomocy prawnej w sprawach, w których ma ona nastąpić z urzędu, może tylko organ, który go wyznaczył do konkretnej sprawy. Nie można zatem przekazać wniosku okręgowej radzie adwokackiej, gdyż Tomasz K. nie ubiegał się o zwolnienie go z obowiązku świadczenia pomocy prawnej w konkretnej sprawie, lecz generalnie. Tomasz K. wniósł skargę na decyzję ministra do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten oddalił ją. Uznał, że odmowa może nastąpić tylko z ważnych przyczyn, a zwolnienie nie może mieć charakteru całościowego.

W skardze kasacyjnej do NSA Tomasz K. powoływał się na konstytucję i pakty międzynarodowe. – Przepisy regulują prawo do korzystania z pomocy prawnej z urzędu, ale nie regulują praw adwokatów i radców prawnych – mówił podczas rozprawy kasacyjnej w NSA. – Art. 28 ustawy o adwokaturze zobowiązuje do świadczenia pomocy prawnej z urzędu bez względu na sytuację osobistą, stan zdrowia i brak zgody. I nie zezwala na zwolnienie z tego obowiązku z ważnych powodów – tłumaczył.

Dorota Kramarczyk z Ministerstwa Sprawiedliwości przypomniała, że minister orzekał na podstawie art. 28 ust. 2, podczas gdy Tomasz K. stawia w istocie zarzut niekonstytucyjności tego przepisu i postuluje jego zmianę.

NSA oddalił skargę.

– Na razie nie ma normy prawnej, która uprawniałaby ministra do rozpoznania wniosku o generalne zwolnienie ze świadczenia pomocy prawnej z urzędu – stwierdził sąd. – Takiej normy nie da się wywieść ani z konstytucji, ani z prawa międzynarodowego – powiedziała sędzia Małgorzata Korycińska. – Sąd administracyjny nie może oceniać, czy to dobre rozwiązanie. Tak formułuje je ustawa, a organy adwokatury oraz minister sprawiedliwości muszą ją stosować. Wszystkie wywody mają więc jedynie charakter de lege ferenda – mówiła.

– Utrzymywanie art. 28 ustawy o adwokaturze w obecnym brzmieniu nie wydaje się potrzebne – twierdzi adwokat Roman Nowosielski. – Przepis ten był przydatny w okresie, gdy było mało prawników. Obecnie jest ich na tyle dużo, że nie powinno się narzucać obowiązku świadczenia pomocy prawnej z urzędu. Należałoby to pozostawić do uznania zainteresowanych. Wystarczyłoby wówczas oświadczenie składane prezesowi sądu. Urzędówki mogą natomiast być dla młodych prawników sposobem na zdobycie doświadczeń zawodowych – a przy tym źródłem dochodu. Nie widzę zatem niebezpieczeństwa pozostawienia potrzebujących bez nieodpłatnej pomocy prawnej.

– Ludzie rzeczywiście jej potrzebują – mówi Grzegorz Wiaderek, prezes Instytutu Prawa i Społeczeństwa. – To, że urzędówki nie cieszą się wzięciem wśród adwokatów i radców prawnych, nie oznacza, że nie powinno ich być. Zwłaszcza po ostatniej nowelizacji kodeksu postępowania karnego, rozszerzającej prawo do obrońców z urzędu. Przepisy powinny to prawo gwarantować – podkreśla.

Adwokat Tomasz K. zwrócił się do ministra sprawiedliwości o zwolnienie go na pięć lat z obowiązku udzielania pomocy prawnej w sprawach, w których ma ona nastąpić z urzędu. Wniosek uzasadnił stanem zdrowia, koniecznością ograniczenia czasu pracy i dłuższym wyjazdem za granicę. Zawód adwokata zamierza wykonywać z wyłączeniem spraw sądowych, świadcząc pomoc prawną przez internet.

Minister odmówił wszczęcia postępowania, gdyż nie ma takich uprawnień. Zgodnie z art. 28 ust. 2 prawa o adwokaturze zwolnić adwokata od udzielenia pomocy prawnej w sprawach, w których ma ona nastąpić z urzędu, może tylko organ, który go wyznaczył do konkretnej sprawy. Nie można zatem przekazać wniosku okręgowej radzie adwokackiej, gdyż Tomasz K. nie ubiegał się o zwolnienie go z obowiązku świadczenia pomocy prawnej w konkretnej sprawie, lecz generalnie. Tomasz K. wniósł skargę na decyzję ministra do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten oddalił ją. Uznał, że odmowa może nastąpić tylko z ważnych przyczyn, a zwolnienie nie może mieć charakteru całościowego.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów