Stypendium: wyniki w nauce nie muszą iść w parze ze wzorowym zachowaniem - wyrok WSA

Uzależnienie możliwości uzyskania stypendium za szczególne osiągnięcia w nauce od wzorowej oceny z zachowania nie znajduje podstawy w przepisach.

Publikacja: 07.09.2020 16:45

Stypendium: wyniki w nauce nie muszą iść w parze ze wzorowym zachowaniem - wyrok WSA

Foto: AdobeStock

Do takiego wniosku doszedł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 18 sierpnia 2020 roku (sygn. akt II SA/Ol 486/20). Rozpatrywał on skargę wojewody warmińsko-mazurskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Pasłęku z 20 marca 2020 r. sprawie zmiany uchwały dotyczącej regulaminu przyznawania stypendiów uzdolnionym uczniom pobierającym naukę w szkłach podstawowych na terenie Miasta i Gminy Pasłęk.

Zaskarżonej uchwale wojewoda zarzucił sprzeczność z prawem zapisów uzależniających przyznanie uczniowi stypendium za szczególne osiągnięcia w nauce od uzyskania wzorowej oceny z zachowania. Wskazał, że wprowadzenie dodatkowego kryterium wzorowej oceny z zachowania, jako jednej z przesłanek uzyskania stypendium za szczególne osiągnięcia w nauce, nie wiąże się z bezpośrednim odzwierciedleniem osiągnięć ucznia w nauce, jak to ma miejsce w przypadku uzyskiwania ocen oraz odnoszenia sukcesów przez ucznia podczas uczestnictwa w olimpiadach i konkursach z poszczególnych przedmiotów szkolnych.

Czytaj także: Stypendium dla ucznia przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów - interpretacja podatkowa

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uznał, że skarga wojewody warmińsko-mazurskiego zasługuje na uwzględnienie. W uzasadnieniu przypomniano, że w myśl art. 18 ust.2 pkt 14 a) ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów. Oprócz powyższego przepisu, w podstawie prawnej zaskarżonej uchwały wskazany został art. 90 t ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie z tą regulacją jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć regionalne lub lokalne programy wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży (ust. 1 pkt 2). A w przypadku przyjęcia programów, o których mowa w ust. 1, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa: szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i młodzieży pobierającej naukę na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego bez względu na miejsce zamieszkania, formy i zakres tej pomocy, w tym stypendia dla uzdolnionych uczniów oraz tryb postępowania w tych sprawach, uwzględniając w szczególności przedsięwzięcia sprzyjające eliminowaniu barier edukacyjnych, a także osoby lub grupy osób uprawnione do pomocy oraz potrzeby edukacyjne na danym obszarze (ust. 4).

Sąd wskazał, że katalog spraw przekazanych do uregulowania uchwałą rady gminy jest zamknięty i tylko w ramach tego upoważnienia może być regulowany. Nie jest dopuszczalna wykładnia rozszerzająca co do innych kwestii, wykraczających poza upoważnienie ustawowe.

– Uzależnienie możliwości uzyskania stypendium za szczególne osiągnięcia w nauce od dodatkowej, całkowicie niezależnej i niezwiązanej z tymi osiągnięciami przesłanki w postaci wzorowej oceny z zachowania, nie znajduje oparcia w przepisach ustawy o systemie oświaty – podkreślił WSA.

Jedynym kryterium przyznania tej formy wsparcia powinno być uzyskiwanie przez uzdolnionego ucznia konkretnych osiągnięć i wyników w nauce. Żadne inne kryteria - poza tymi osiągnięciami - nie mogą stanowić podstawy realizacji przez gminę zadania wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży.

Sygnatura akt: II SA/Ol 486/20

Do takiego wniosku doszedł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 18 sierpnia 2020 roku (sygn. akt II SA/Ol 486/20). Rozpatrywał on skargę wojewody warmińsko-mazurskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Pasłęku z 20 marca 2020 r. sprawie zmiany uchwały dotyczącej regulaminu przyznawania stypendiów uzdolnionym uczniom pobierającym naukę w szkłach podstawowych na terenie Miasta i Gminy Pasłęk.

Zaskarżonej uchwale wojewoda zarzucił sprzeczność z prawem zapisów uzależniających przyznanie uczniowi stypendium za szczególne osiągnięcia w nauce od uzyskania wzorowej oceny z zachowania. Wskazał, że wprowadzenie dodatkowego kryterium wzorowej oceny z zachowania, jako jednej z przesłanek uzyskania stypendium za szczególne osiągnięcia w nauce, nie wiąże się z bezpośrednim odzwierciedleniem osiągnięć ucznia w nauce, jak to ma miejsce w przypadku uzyskiwania ocen oraz odnoszenia sukcesów przez ucznia podczas uczestnictwa w olimpiadach i konkursach z poszczególnych przedmiotów szkolnych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO