Badani widzą więcej korzyści niż zagrożeń w jawności płac

Wprawdzie chętniej zaglądamy innym do portfela, niż sami ujawniamy zarobki, ale liczymy na pozytywne zmiany po wdrożeniu unijnej dyrektywy o transparentności wynagrodzeń.

Publikacja: 26.05.2025 05:07

Badani widzą więcej korzyści niż zagrożeń w jawności płac

Foto: Adobe Stock

Większość dorosłych Polaków popiera wprowadzenie jawności wynagrodzeń. Tak dowodzi niemal każde z publikowanych ostatnio badań, które sprawdzają nasze podejście do wymuszanego przez unijne regulacje zwiększenia przejrzystości płac w firmach, w tym także w ogłoszeniach o pracy.

Podawanie wysokości wynagrodzenia, a przynajmniej widełek płacowych w ofertach pracy jest zresztą często wskazywaną korzyścią z większej jawności wynagrodzeń – wynika z tegorocznego badania agencji zatrudnienia Gi Group. Ponad jedna trzecia jego uczestników liczy, że wdrożenie jawności ułatwi porównywanie ofert zatrudnienia, a więc i szukanie pracy. Jak zaznacza Joanna Zdanowicz, dyrektor HR w Gi Group Holding Poland, już teraz transparentność płac staje się jednym z kluczowych czynników decydujących o skuteczności i szybkości rekrutacji.

Niewiele mniej istotnym efektem przejrzystości wynagrodzeń będzie zapobieganie dyskryminacji płacowej, co znacznie częściej podkreślają kobiety (37 proc.) niż mężczyźni (26 proc.). Jak zaznacza Gi Group, panie dużo częściej dostrzegają w jawności wynagrodzeń sposób na wyrównanie szans. Podczas gdy 34 proc. kobiet podziela opinię, że nowe regulacje poprawią równość wynagrodzeń i zmniejszą różnice w płacach, to wśród mężczyzn jedynie co czwarty. Różnicy płci nie widać w ocenie, że większa jawność płac ujawni negocjowanie pensji z pracodawcą. Kobiety i mężczyźni niemal zgodnie przewidują też (co piąta badana osoba), że jednym z skutków jawności będzie wzrost zaufania między pracodawcami a pracownikami.

Eksperci Gi Group zwracają uwagę, że ważnym czynnikiem różnicującym opinie jest wykształcenie i branża. Np. pracownicy sektora publicznego częściej niż pozostali badani liczą, że nowe przepisy poprawią równość płac, ograniczą dyskryminację, ułatwią szukanie pracy i wzmocnią ich pozycję negocjacyjną. Najmniej optymistycznie nastawieni do skutków nowych regulacji są osoby pracujące w przemyśle, handlu oraz transporcie i logistyce, gdzie już teraz przejrzystość płac jest większa niż w pracy biurowej.

Choć uczestnicy badania Gi Group częściej podkreślają szanse niż zagrożenia związane z jawnością płac, to dostrzegają również te drugie. Najczęściej wskazują ryzyko kłótni i napięć w zespole, co dużo częściej podkreślają mężczyźni (30 proc.) niż kobiety (22 proc.). Ten problem pokazało też badanie Personnel Service. Co prawda aż 45 proc. pracowników oceniło tam, że większa transparentność płac zwiększyłaby zaufanie w firmie, ale 41 proc. badanych obawia się napięć i konfliktów między pracownikami.

Nic więc dziwnego, że przy ogólnym poparciu dla jawności płac w szczegółowych opiniach widać sporo różnic. Podczas gdy siedmiu na dziesięciu uczestników badania Personnel Service twierdzi, że płace w ich firmie powinny być jawne, to zdaniem 28 proc. – tylko w ramach stanowisk i widełek płacowych.

Niedawny sondaż przeprowadzony na panelu badawczym Ariadna pokazał też, że choć 56 proc. Polaków popiera jawność wynagrodzeń, to dużo więcej osób chciałoby znać zarobki znajomych i współpracowników (42 proc.), niż ujawniać własne (34 proc.) – Badanie pokazało klasyczną i obserwowaną w różnych pomiarach asymetrię między tym, czego oczekujemy od innych, a co sami jesteśmy gotowi zrobić – komentuje prof. Dominika Maison, psycholożka z UW, zwracając uwagę na sporą – 43-proc. – grupę przeciwników ujawniania płac.

Większość dorosłych Polaków popiera wprowadzenie jawności wynagrodzeń. Tak dowodzi niemal każde z publikowanych ostatnio badań, które sprawdzają nasze podejście do wymuszanego przez unijne regulacje zwiększenia przejrzystości płac w firmach, w tym także w ogłoszeniach o pracy.

Podawanie wysokości wynagrodzenia, a przynajmniej widełek płacowych w ofertach pracy jest zresztą często wskazywaną korzyścią z większej jawności wynagrodzeń – wynika z tegorocznego badania agencji zatrudnienia Gi Group. Ponad jedna trzecia jego uczestników liczy, że wdrożenie jawności ułatwi porównywanie ofert zatrudnienia, a więc i szukanie pracy. Jak zaznacza Joanna Zdanowicz, dyrektor HR w Gi Group Holding Poland, już teraz transparentność płac staje się jednym z kluczowych czynników decydujących o skuteczności i szybkości rekrutacji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wynagrodzenia
Duże zaskoczenie w danych o przeciętnym wynagrodzeniu. RPP ma o czym myśleć
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Wynagrodzenia
Tempo podwyżek płac w gospodarce wciąż hamuje. Dane są najsłabsze od trzech lat
Wynagrodzenia
Polacy na Wyspach zarabiają już więcej niż rdzenni Brytyjczycy
Wynagrodzenia
Nowe dane o płacach Polaków. Ile naprawdę zarabiamy?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Wynagrodzenia
Są nowe dane o przeciętnym wynagrodzeniu. Obniżka stóp procentowych bliżej?
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont