W wyniku nowelizacji kodeksu pracy ([link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=239914]ustawą z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw – DzU nr 181, poz. 1288[/link]) dodano rozdział II b, który reguluje zasady zatrudniania pracowników w formie telepracy.
Przepisy zawarte w tym rozdziale definiują pojęcie telepracownika, określają istotę telepracy oraz wymagane warunki jej stosowania przez pracodawcę. Nie wskazują jednak rodzajów pracy, przy wykonywaniu których może być stosowana telepraca. Z ustawy wynika natomiast, że warunki stosowania przez pracodawcę telepracy powinny być określone w porozumieniu zawartym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową albo w regulaminie utworzonym przez pracodawcę po konsultacji z przedstawicielami pracowników. [b]Jednym z postanowień takiego porozumienia bądź regulaminu może być wskazanie, z uwzględnieniem zasad zawartych w ustawie, stanowisk czy rodzajów prac, przy których u danego pracodawcy dopuszcza się możliwość zatrudniania pracowników w warunkach telepracy.[/b]
W myśl art. 675 § 1 k.p. praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
(...) [b]Jednym z podstawowych warunków zastosowania telepracy w odniesieniu do konkretnego pracownika jest jego zgoda (uzyskana przy nawiązaniu stosunku pracy bądź już w trakcie zatrudnienia). Nie jest zatem dopuszczalne polecenie przez pracodawcę wykonywania pracy w tej formie[/b]. Dlatego warunkiem powierzenia wykonywania pracy w formie telepracy każdemu pracownikowi, w tym również zatrudnionemu np. na stanowisku handlowca, jest spełnienie ustawowych przesłanek stosowania tej formy zatrudnienia.
[i]dr Eugenia Gienieczko