Stanowisko Departamentu Prawnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 15 czerwca 2010 r. w sprawie obliczania odszkodowania z art. 55 § 1[1] k.p. w razie niewypłacania zmiennych składników wynagrodzenia

Aktualizacja: 15.06.2010 04:15 Publikacja: 15.06.2010 01:15

Przy obliczaniu wysokości odszkodowania przysługującego pracownikowi, który rozwiązał umowę o pracę bez wypowiedzenia z powodu ciężkiego naruszenia przez pracodawcę podstawowych obowiązków wobec pracownika (art. 55 § 1[sup]1[/sup] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2AFCD1E37D2863E375EE6809154F1341?id=76037]kodeksu pracy[/link]) stosuje się zasady obowiązujące przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop (§ 2 ust. 1 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=73966]rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w kodeksie pracy - DzU nr 62, poz. 289 ze zm.[/link]).

Na podstawie § 16 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=74468]rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.)[/link] zmienne składniki wynagrodzenia wypłacone w okresie 3 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu, uwzględnia się przy ustalaniu ekwiwalentu u w średniej wysokości z okresu.

W związku z powyższym Departament Prawa Pracy wyraża pogląd, że w szczególnej sytuacji niewypłacania przez pracodawcę zmiennych składników wynagrodzenia w okresie, z którego są uwzględniane przy ustalaniu odszkodowania przysługującego pracownikowi, który rozwiązał umowę o pracę na podstawie art. 55 § 1[sup]1 [/sup]k.p., przy ustalaniu wysokości tego odszkodowania powinny być brane pod uwagę zmienne składniki wynagrodzenia w wysokości należnej pracownikowi za ten okres, czyli w wysokości, która powinna zostać wypłacona.

Pracodawca jest bowiem zobowiązany ustalić wysokość wynagrodzenia za pracę za dany miesiąc, uwzględniając wszystkie przysługujące pracownikowi składniki. Istnieje zatem możliwość ustalenia wysokości zmiennego składnika wynagrodzenia, który za dany miesiąc się należy pracownikowi i ma być wypłacony.

Nie można zdaniem Departamentu w takim przypadku stosować § 11 ust. 1 rozporządzenia ponieważ w tym okresie pracownikowi przysługuje prawo do zmiennych składników wynagrodzenia, które jednak nie jest realizowane przez pracodawcę. Przepis § 11 tego rozporządzenia dotyczy bowiem sytuacji gdy w okresie 3 miesięcy pracownik nie ma prawa do wynagrodzenia, a nie gdy należne wynagrodzenie nie zostało wypłacone.

Należy zaznaczyć, że wszelkie wątpliwości dotyczące przepisów prawa pracy mogą być wyjaśnione przez obsługę prawną pracodawcy. Zgodnie bowiem z przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=339781]ustawy z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (DzU z 2010 r. nr 10, poz. 65 ze zm.)[/link] obsługę prawną jednostki organizacyjnej wykonują radcowie prawni, do zadań których należy m. in. wydawanie opinii prawnych i udzielanie wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów prawnych.

W razie wątpliwości dotyczących przepisów prawa pracy istnieje możliwość zwrócenia się o pomoc prawną do właściwego okręgowego inspektoratu pracy. Państwowa Inspekcja Pracy jest bowiem organem ustawowo powołanym do nadzoru i kontroli przestrzegania przez pracodawców przepisów prawa pracy, a także uprawnionym do udzielania informacji i porad z zakresu prawa pracy (art. 1 oraz art. 10 ust. 1 pkt 7 lit. e [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185688]ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy, DzU nr 89, poz. 589 ze zm.[/link]).

Natomiast Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie jest uprawnione do dokonywania i wydawania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów pracy. W konsekwencji opinie Departamentu nie są wiążące zarówno dla inspektorów pracy jak i sądów.

Przy obliczaniu wysokości odszkodowania przysługującego pracownikowi, który rozwiązał umowę o pracę bez wypowiedzenia z powodu ciężkiego naruszenia przez pracodawcę podstawowych obowiązków wobec pracownika (art. 55 § 1[sup]1[/sup] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2AFCD1E37D2863E375EE6809154F1341?id=76037]kodeksu pracy[/link]) stosuje się zasady obowiązujące przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop (§ 2 ust. 1 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=73966]rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w kodeksie pracy - DzU nr 62, poz. 289 ze zm.[/link]).

Pozostało 80% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"