Zamach na wolność republiki

Upadek demokracji w polityce i ludzkich relacjach prezentowały spektakle Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.

W powstańczej opowieści Lear będzie kobietą

Koncerty, wystawy, gra miejska to niektóre spośród wielu imprez z okazji 75. rocznicy Powstania Warszawskiego. Wydarzeniem będzie niezwykła premiera teatra...

Jerzy Limon: Szekspir gardził tłuszczą

O podtekstach twórczości Williama Szekspira, jego wielkim wpływie na polskich pisarzy – mówi Jackowi Cieślakowi prof. Jerzy Limon, pomysłodawca, dyrektor G...

Kalina Jędrusik. Pierwsza skandalistka PRL

Kalinę Jędrusik nazywano polską Marilyn Monroe, ona sama bez skrupułów podsycała wizerunek seksbomby. Ostentacyjnie eksponowała swą cielesność i łamała wsz...

Marzy mi się rewia o Violetcie Villas

Założycielka Teatru Sabat Małgorzata Potocka mówi o prowadzeniu prywatnej rewii, trudnych chwilach i planach.

Nie żyje Bogusław Schaeffer

Zmarł Bogusław Schaeffer - eksperymentujący dramatopisarz, kompozytor, grafik, filozof. Miał 90 lat.

„Hańba” w reżyserii Macieja Podstawnego. Wzór zakończenia plemiennej agresji

Wojna była tematem poznańskiej imprezy z inscenizacją „Hańby" J.M. Coetzeego, za którą pisarz otrzymał Nobla.

Jan Englert: Internet równa głupich z mądrymi. Zanika wstyd

Budowałem swoją karierę na nieustannym przełamywaniu wstydu. Dziś mamy epokę bezwstydu. Zanikają kryteria, punkty odniesienia. Dlatego tak się upieram przy...

Marszałek z PiS dał dyrektorce drugą szansę

Aleksandra Gajewska, odwołana niedawno dyrektorka Teatru Rozrywki w Chorzowie wraca na stanowisko szefowej sceny.

Między synagogą a Broadwayem

Reżyser i autor Wojciech Kościelniak o swoim musicalu „Śpiewak jazzbandu". Premiera w piątek w Teatrze Żydowskim.

„Halka”: dramat na tle neonowych gór

Agnieszka Glińska odważnie zerwała z tradycją, ale choć jest znakomitą reżyserką, przy „Halce" popełniła kilka błędów.

Marszałek rozpętuje burzę

Decyzja o zwolnieniu Aleksandry Gajewskiej, dyrektorki Teatru Rozrywki w Chorzowie, podjęta przez Jakuba Chełstowskiego Marszałka Województwa Śląskiego spo...

„Kandyd": Ten najlepszy świat z supermarketu

Krakowski „Kandyd" jest jak koktajl z niespodzianką. Delektujemy się smakiem składników, by na koniec poczuć gorycz.

Godunow, czyli rzecz o tęsknocie

Teatr Puszkina? Nie ma teatru Puszkina. Jest nudny klasyk, z którym nie wiadomo, co zrobić na scenie, złe przedstawienia, o których jedynie z szacunku dla...

Wiener Festwochen: Teatr nie ma litości dla iluzji

Strategie sztuki i polityki obnażają na festiwalu Wiener Festwochen czołowi twórcy Castelluccio, Wilson i Pollesch.

Przemilczanie Teatru Telewizji. Piotr Zaremba odpowiada „Wyborczej”

Zarzuciłem „Gazecie Wyborczej" na łamach „Plusa Minusa" („Przemilczane perły", 18–19 maja 2019 r.), że przeważnie ignoruje obecny Teatr Telewizji z jego os...

Wojna nowoczesno-kibolska

Od 2002 roku, kiedy po raz pierwszy wydano „Wojnę polsko-ruską pod flagą biało-czerwoną" Doroty Masłowskiej, trochę się zmieniło. Ale tylko trochę. W adapt...

Peter Stein: Władza w rękach szalonego populisty

Światowej sławy niemiecki reżyser Peter Stein przed premierą „Borysa Godunowa" w Teatrze Polskim w Warszawie mówi o Niemczech, Rosji i Polsce, o swojej wiz...

Andrzej Seweryn: Kłamstwo, które zna każdy

Andrzej Seweryn o premierze „Borysa Godunowa" Aleksandra Puszkina, w reżyserii Petera Steina.

Przemilczane perły Teatru Telewizji

Przed sopockim festiwalem Dwa Teatry warto napisać: Teatr Telewizji rozrzuca przed nami skarby. Ale nie wszyscy chcą to zauważyć.