„Halka” niemal naga

W Wiedniu Mariusz Treliński odarł bohaterów Moniuszki z bagażu tradycji i pokazał prawdziwie ludzki dramat.

Naprawdę ostatnie ostrzeżenie

Sukces stołecznych spektakli na Boskiej Komedii w Krakowie przypieczętował mistrzowski pokaz „Capri – wyspy uciekinierów" Krystiana Lupy z Powszechnego w W...

Ostrożnie z "Werdyktem"

W piątek w TVP 1 o 21.30 premierę miał „Werdykt” w reżyserii Jacka Raginisa- Królikiewicza. Gatunek określony został przez samego reżysera jako – spektakl...

Jacek Marczyński: Operowe sfery miłości

Obok pięknego głosu równie ważne jest ładne ciało, a nawet efektowna nagość. Taki jest współczesny teatr.

„Opowieści Hoffmanna” Warlikowskiego. Miłosne klęski facetów

Mężczyzna zawsze jest skazany na beznadziejną pogoń za kobietą - przekonuje Krzysztof Warlikowski w świetnie przyjętym spektaklu w Theatre La Monnaie.

„Joanna d'Arc na stosie": Jak święta stała się wiedźmą

Buntowniczka Monika Strzępka zrobiła w Krakowie spektakl o Joannie d'Arc, drapieżny, ale chwilami zbyt oczywisty.

Nowi marszałkowie kontra dyrektorzy

Kadencje dyrekcji w krakowskiej operze i filharmonii mają być przerwane. Odbędą się konkursy.

Dlaczego dzisiaj boimy się Witkacego

W poniedziałkowym Teatrze TV premiera „W małym dworku”. To jeden z najczęściej wystawianych utworów Witkacego.

Romantyzm w teatrze. Czy jest nam jeszcze potrzebny?

Czy Mickiewicz jest w teatrze jeszcze potrzebny? Elity teatralne traktują romantyzm jak balast. Bo promuje „niewłaściwe formy" miłości do ojczyzny. Bo wyda...

Dresiarzami Polska stoi

Wojciech Klemm reżyseruje „Lalkę" w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, niby nie przepisując, nie dodając niczego, z pozoru zgodnie z treścią utwo...

Reklama
Reklama

Diabeł to złe alibi

„Matka Joanna od aniołów" Klaty kpi z niedojrzałości i hipokryzji ludzi Kościoła.

Janusz Degler: Spełni się proroctwo Witkacego

Historyk polskiej literatury i teatru Janusz Degler uważa, że spełnia się przepowiednia Witkacego ujednoliconego społeczeństwa, w którym zabraknie miejsca...

Przybywa egzorcysta do klasztoru

„Matkę Joannę od Aniołów” Iwaszkiewicza reżyseruje Jan Klata w Nowym Teatrze. Premiera w sobotę.

Dawny Odys nigdy już nie powróci

Amerykańscy artyści odtworzyli – nie znając języka polskiego – dawny spektakl Tadeusza Kantora. Zasadne pozostaje pytanie o sens przedsięwzięcia.

Jan Bończa-Szabłowski: Łomnicki aktor wybitny, ale niechciany nawet po śmierci

Wyobraźcie sobie państwo następujące zdarzenie: ktoś, komu jest żal, że pomnik jednego artysty przenoszony jest z kąta w kąt, postanawia umieścić go na trw...

Debiutujący aktor i jego opiekun

Janusz Wiśniewski, twórca spektakli o wyrazistej narracji plastycznej, przygotował mickiewiczowskie „Dziady". Premiera w piątek w Teatrze Polskim w Warszawie.

Triumfalny powrót Dymnego

Krzysztof Materna przypomniał współtwórcę Piwnicy pod Baranami w Szczecinie i jedzie z nim do Krakowa.

Polski Hamlet chwyta za szablę

Świetny spektakl Bartosza Szydłowskiego w krakowskim Teatrze im. Słowackiego pokazuje, co zrobiliśmy z niepodległością.

„Letnicy": Gorzki nokturn dla inteligencji

„Letnicy" Maksyma Gorkiego w Teatrze Narodowym tak wpisują się w dzisiejsze realia, że można im dać podtytuł: sesja wyjazdowa opozycji parlamentarnej.

Przemysław Stippa: Desperacko szukamy wartości dodanej w teatrze

Teatr to cudowne oszustwo, magia, opowieść o człowieku. A my go przepełniamy chaotycznymi bodźcami i bieżączką polityczno-społeczną. Jeśli nie będziemy w s...

Reklama
Reklama