Gdzie on jest? K..., no gdzie jest?

Trzeba im jakoś przekazać, (...) cholera, że u nas mgła, widzialność poniżej 400 m. Po co go do nas posyłać – mówił kontroler na Siewiernym o godz. 8.23

Publikacja: 09.04.2011 01:01

7.07

(wszystkie godziny według czasu polskiego)

Wieża przekazuje informację załodze jaka-40 z polskimi dziennikarzami na pokładzie, że widzialność wynosi 1500 m.

7.08

Wieża przekazuje informację załodze rosyjskiego iła-76, że widzialność wynosi 1000 m.

7.22

Jak-40 ląduje na lotnisku Siewiernyj. Kierownik lotów Paweł Plusnin (PP) chwali pilota: Mołodiec! (Zuch).

7.26

Po dwóch nieudanych próbach lądowania iła-76.

Płk Nikołaj Krasnokutski (NK), zastępca dowódcy bazy w Smoleńsku: Trzeba Polakom powiedzieć, nie mają po co startować. Powiedzieć im... jaki dla nich, k..., wylot, no popatrz, przecież już ten... (taka informacja do załogi nie dotarła – red.).

7.27

Tu-154 startuje z Okęcia.

Podczas lotu

7.38

Wieża w Smoleńsku łączy się z jednostką w Twerze.

7.39.55

Rozmowa Nikołaja Krasnokutskiego z oficerem operacyjnym jednostki w Twerze.

NK: A to wy jesteście operacyjny, nie wyrabiam, Smoleńsk przykryło.

Mjr Kurtiniec (K), oficer operacyjny jednostki w Twerze: Przyczyna.

NK: Mgła.

K: Na długo?

NK: Nie wiem, na razie nie gotowi, w prognozie jej nie było, w ciągu 20 minut wszystko przykryło, teraz Frołowa (prawdopodobnie członek załogi iła – red.) kierujemy na zapasowe do Tweru.

K: Kurde.

NK: No co robić, nic nie zrobisz, on podejść...

K: A on przecież według planu (praktycznie?), tak?

NK: A...?

7.40.19

NK: Widzialność już 500 metrów, nawet mniej, no teraz nawet 300 metrów. no zakryło wszystko. Nie ma co dalej czekać, 20 ton jemu zostało, odejdzie na Twer. Ja do Sypko zadzwoniłem, mam pytanie, według moich danych Tutka polska startuje, oni nas o zgodę nie pytali, lecą sami, trzeba im przekazać, że nas przykryło.

K: To ja teraz przekażę to do głównego centrum.

NK: Podpowiedzcie (odesłanie polskiego Tu-154 na inne lotniska), dlatego że w prognozie nie było (mgły), wilgotność 80 proc., skąd ona się wzięła o 9.00. (czasu moskiewskiego) przykryło kapitalnie, widzialność teraz 400 m maksimum.

K: A rozpoznanie radiolokacyjne robili?

NK: Czysto.

K: Czysto, tak?

NK: Bezchmurnie, widzialność była ponad 10 (km), wszystkie zgody daliśmy, w prognozie nie było i ni z tego, ni z owego wszystko to naniosło.

K: Zrozumiałem, duża tutka o 27 wyleciała do was.

NK: Tutka wyleciała o 27.

K: Tak, o 9.27 (czasu moskiewskiego).

NK: To więc trzeba dla niego szukać zapasowego. To jedno, jeżeli on gotów, to Wnukowo (port lotniczy Moskwa-Wnukowo; w planie lotu jako zapasowe wskazano zamknięty Witebsk i Mińsk) lub coś w tym rodzaju.

K: Wnukowo.

NK: On (Tu-154) zrobi kontrolne zejście, bez problemu, do swojego minimum, u nas brak jest minimum dla danego (...) niczego nie ma.(...)

NK: Dobrze, jeżeli on leci, kontrolne zajście wykona, u mnie jedynie do paliwa, jak on może po jednym podejściu zejść, a gdzie jego skierować.

K: No ja proponuję Wnukowo, bo trzeba gdzieś odprawę celną i granicę przekroczyć.

7.51

Rozmowa wieży w Smoleńsku z jednostką w Twerze.

PP: Trzeba dla głównego Polaka zdecydować zapasowe (lotnisko), nie widzę żadnej poprawy sytuacji.

K: Z głównym centrum rozmawiałem. Zabiorą na Wnukowo.

PP: Na Wnukowo, tak?

K: Tak. Przekazali, że trzeba ile, sprawdzić, ile ma paliwa.

8.17

Rozmowa załogi tupolewa.

Mjr Arkadiusz Protasiuk (AP), dowódca Tu-154M: Nieciekawie, wyszła mgła, nie wiadomo, czy wylądujemy.

Stewardessa: Tak?

Nieokreślony rozmówca: A jeśli nie wylądujemy, to co?

AP: Odejdziemy.

8.23

Rozmowa kontrolera lotów Pawła w Smoleńsku z osobą określaną jako dyżurny.

PP: (...) Kto prowadzi polski samolot?

Dyżurny (D): Moskwa.

PP: A, Moskwa. Trzeba im jakoś przekazać, że na razie dopóki oni pracują normalnie, cholera, że u nas mgła, widzialność poniżej niż 400 m. Po co go do nas posyłać?

D: Przekazywałem.

PP: Powiedzcie jeszcze raz Moskwie. Macie łączność, u nas, z nimi łączności nie ma. Zaraz wyjdzie. Jeśli on jeszcze rosyjskiego nie zna, to w ogóle będzie kicha.

1

8.24

Rozmowa pilotów Tu-154M z załogą jaka-40.

Członek załogi jaka-40: Wiesz co, ogólnie rzecz biorąc, to piz... tutaj jest. Widać jakieś 400 metrów około i na nasz gust podstawy są poniżej 50 metrów, grubo.

AP: Dziękuję, no jeśli można, to spróbujemy podejścia, ale jeśli nie będzie pogody, to odejdziemy na drugi krąg.

Mjr Robert Grzywna (RG), drugi pilot tupolewa: A wyście wylądowali już?

Członek załogi jaka-40: No, nam się udało w ostatniej chwili wylądować. No, natomiast powiem szczerze, że możecie spróbować, jak najbardziej.

Dwa APM-y są (lotniskowy samochód z reflektorem), bramkę zrobili, tak że możecie spróbować, ale... Jeżeli wam się nie uda za drugim razem, to proponuję wam lecieć na przykład do Moskwy, albo gdzieś.

2

8.26

Rozmowa kapitana Protasiuka z dyrektorem protokołu dyplomatycznego MSZ Mariuszem Kazaną.

AP: W tej chwili, w tych warunkach, które są obecnie, nie damy rady usiąść. Spróbujemy podejść, zrobimy jedno zajście, ale prawdopodobnie nic z tego nie będzie.

Wersja komisji Jerzego Millera różni się tu od wersji opublikowanej przez Międzypaństwowy Komitet Lotniczy (MAK).

AP: (wersja MAK): Więc niech pan zapyta, proszę, (szefa) co będziemy robili.

AP (wersja komisja Millera): Tak że proszę pomyśleć nad decyzją, co będziemy robili.

MK. Będziemy próbowali?

AP: Paliwa nam tak dużo nie wystarczy, żeby czekać w nieskończoność.

MK: No, to mamy problem...

AP: Możemy pół godziny powisieć i polecieć na zapasowe.

MK: Jakie zapasowe?

AP: Witebsk (MAK napisał w raporcie, że lotnisko witebskie było tego dnia zamknięte – red.).

3

8: 28

Polski tupolew znika rosyjskiej wieży na 13 min przed katastrofą

PP: Nie przespać go, z kursem 40 idzie, żeby go na czas zawrócić, gdzie on k..., teraz?

PP: Tak, tak, tak, tak, k... gdzieś powinien być.

PP: Job twoju mać, wszystko jedno, k...

PP: Odpowiedział. 08: 29: 34

PP: Gdzie ten 25 kilometr, jeszcze nie zobaczyłem.

NO: Ty go nie widzisz, tak?

PP: Tak, przepadł.

PP: O jest, widzę, 20 kilometrów...

4

8.33

Załoga wieży rozmawia o informacjach stacji meteorologicznej, która podała, że widoczność na lotnisku wynosi 800 m.

PP: Słuchaj – ten z meteo niepoczytalny, czy co? No i... on podaje teraz 800 metrów. (zgodnie z ustaleniami komisji Jerzego Millera widoczność wynosiła wtedy 200 – 300 m – red.)

NK: Jakie 800 metrów.

(...)

NK: Teraz 800 metrów, a tam w ogóle. Spójrz, tam na pewno przynajmniej 200 – 300 metrów jest, a tam maksymalnie koło 2000 metrów.

8.37

Rozmowa na wieży.

NK: Jeszcze gorzej się zrobiło, spójrz, Pasza.

NK: Nie podejdzie.

NK: Najważniejsze, daj mu na drugi krąg, na drugi krąg i koniec, a dalej, sam podjął decyzję, niech sam decyduje

5

8.38

Rozmowa załogi Tu-154. Wersja komisji Millera różni się od wersji MAK.

AZ (wersja MAK): Wkurzy się jeśli jeszcze (niezr.). Jedna mila od pasa.

AZ (wersja komisji Millera): Powiedz, że jeszcze jedna mila od pasa została.

6

8.39.29

Wieża: Osiem na kursie, ścieżce. (zgodnie z tym, co ustaliła polska komisja pod kierownictwem Jerzego Millera samolot nie znajdował się wówczas na ścieżce podejścia; wszystkie kolejne informacje wieży, że samolot jest „na kursie, na ścieżce" też będą niezgodne z prawdą – red.)

8.39.29

AP: Podwozie klapy wypuszczone polski 101.

8.39.33

Wieża: Pas wolny.

8.39.42

AP: Tak dokładnie.

8.39.45

Wieża: Podchodzicie do dalszej, na kursie ścieżce, odległość sześć.

8.39.54

AZ: Czterysta metrów.

8.40.02

RG: Tam jest obniżenie. mnsystem TAWS: TERRAIN AHEAD („ziemia przed tobą")

8.40.04

RG: Tam jest obniżenie Arek.

8.40.06

AP: Wiem, zaraz będzie. Tam to jest taki.

8.40.09

Wieża: Cztery na kursie ścieżce.

8.40.14

RG: Dwa – osiem – zero.

8.40.16

AZ: Trzysta (wysokość samolotu – red.)

8.40.19

AZ: Dwieście pięćdziesiąt metrów.

8.40.21

AZ: Dwieście pięćdziesiąt.

8.40.22

Wieża: Trzy na kursie ścieżce.

8.40.27

Wieża: Reflektory włączcie.

7

8.40.28

AZ: Dwieście. TAWS: TERRAIN AHEAD

8.40.30

AP: Włączone.

8.40.34

Wieża: Dwa na kursie ścieżce.

8.40.35

TAWS: TERRAIN AHEAD

8.40.38

AZ: Sto metrów.

TAWS: PULL UP („ciągnij do góry")

8.40.42

TAWS: TERRAIN AHEAD

8.40.44

Głos w kabinie: Nic nie widać.

TAWS: TERRAIN AHEAD

8.40.45

AP: Odchodzimy na drugie.

AZ: Sto. Dziewięćdziesiąt.

TAWS: PULL UP

8.40.46

RG: Odchodzimy.

AZ: Osiemdziesiąt, siedemdziesiąt.

8.40.47

AZ: Osiemdziesiąt, siedemdziesiąt. Sześćdziesiąt, pięćdziesiąt.

TAWS: PULL UP

8.40.48

Wieża: Horyzont 101.

8.40.49

AZ: Czterdzieści.

Wieża: Horyzont 101.

TAWS: PULL UP

8.40.50

AZ: Czterdzieści. Trzydzieści.

Wieża: Kontrola wysokości i horyzont.

TAWS: PULL UP

8.40.51

AZ: Dwadzieścia.

TAWS: PULL UP

8.40.57

Wieża: Odejście na drugi krąg.

8: 40: 58

TAWS: PULL UP, PULL UP.

8: 40: 59

Odgłos zderzenia z drzewami

8: 41: 00

RG: K... mać!

8: 41: 00

TAWS: PULL UP, PULL

8: 41: 02

Wieża: Odejdźcie na drugi krąg!

Nieokreślony głos: K...aaaaaaa...

Rozmowy na wieży.

08: 41: 07

PP: Odejście na drugi krąg.

08: 41: 09

PP: Gdzie on jest?

08: 41: 11

WR: Odejście na drugi krąg.

08: 41: 14

PP: K... no gdzie on jest?

08: 41: 16

WR: Ch... go wie, gdzie on jest.

08: 41: 18

PP: 101.

08: 41: 20

PP: Kur... mać.

08: 41: 24

NK: Moim zdaniem, k...

08: 41: 31

PP: K...

08: 41: 34

PP: – 101.

08: 41: 38

NK: K...!

08: 41: 44

PP: – 101.

08: 41: 48

NK: K..., rzucajcie tam straż,

dokąd k...!

08: 42: 16

NK: K... mać. No, k....

08: 42: 21

PP: – 101, PLF.

08: 42: 22

NK: K...!

08: 42: 30

PP: – PLF, 101.

08: 42: 38

NO: Dowiedz się przynajmniej, doleciał czy nie do radiolatarni, gdzie on jest.

08: 42: 42

NO: Przeszedł obok radiolatarni?

08: 42: 45

NO: Już, przeleciał obok bliższej radiolatarni, bardziej po lewej, obok drogi, gdzieś.

08: 42: 48

PP: PLF, 101.

08: 42: 49

Juin: Obok bliższej spadł, bardziej na lewo przy drodze.

08: 42: 56

NO: Na drugi krąg zaczął odchodzić, a potem spadł.

08: 43: 03

PP: K...!

—oprac. Adam Tycner

Objaśnienie skrótów

NK – płk Nikołaj Krasnokutski, zastępca dowódcy bazy w Smoleńsku

PP – Paweł Plusnin, kierownik lotów

K – mjr Kurtiniec, oficer operacyjny jednostki w Twerze

AP – mjr Arkadiusz Protasiuk, dowódca Tu-154M

RG – Robert Grzywna, drugi pilot

Tu-154M

MK – Mariusz Kazana, dyrektor protokołu dyplomatycznego MSZ

AZ – por. Artur Ziętek, nawigator

Tu-154M

WR – Wiktor Ryżenko, kontroler lotów

Juin – nieokreślony Rosjanin, prawdopodobnie pracownik lotniska

NO – nieznana osoba

(wszystkie godziny według czasu polskiego)

Wieża przekazuje informację załodze jaka-40 z polskimi dziennikarzami na pokładzie, że widzialność wynosi 1500 m.

Pozostało 99% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!