NK: Bezchmurnie, widzialność była ponad 10 (km), wszystkie zgody daliśmy, w prognozie nie było i ni z tego, ni z owego wszystko to naniosło.
K: Zrozumiałem, duża tutka o 27 wyleciała do was.
NK: Tutka wyleciała o 27.
K: Tak, o 9.27 (czasu moskiewskiego).
NK: To więc trzeba dla niego szukać zapasowego. To jedno, jeżeli on gotów, to Wnukowo (port lotniczy Moskwa-Wnukowo; w planie lotu jako zapasowe wskazano zamknięty Witebsk i Mińsk) lub coś w tym rodzaju.
K: Wnukowo.
NK: On (Tu-154) zrobi kontrolne zejście, bez problemu, do swojego minimum, u nas brak jest minimum dla danego (...) niczego nie ma.(...)
NK: Dobrze, jeżeli on leci, kontrolne zajście wykona, u mnie jedynie do paliwa, jak on może po jednym podejściu zejść, a gdzie jego skierować.
K: No ja proponuję Wnukowo, bo trzeba gdzieś odprawę celną i granicę przekroczyć.
7.51
Rozmowa wieży w Smoleńsku z jednostką w Twerze.
PP: Trzeba dla głównego Polaka zdecydować zapasowe (lotnisko), nie widzę żadnej poprawy sytuacji.
K: Z głównym centrum rozmawiałem. Zabiorą na Wnukowo.
PP: Na Wnukowo, tak?
K: Tak. Przekazali, że trzeba ile, sprawdzić, ile ma paliwa.
8.17
Rozmowa załogi tupolewa.
Mjr Arkadiusz Protasiuk (AP), dowódca Tu-154M: Nieciekawie, wyszła mgła, nie wiadomo, czy wylądujemy.
Stewardessa: Tak?
Nieokreślony rozmówca: A jeśli nie wylądujemy, to co?
AP: Odejdziemy.
8.23
Rozmowa kontrolera lotów Pawła w Smoleńsku z osobą określaną jako dyżurny.
PP: (...) Kto prowadzi polski samolot?
Dyżurny (D): Moskwa.
PP: A, Moskwa. Trzeba im jakoś przekazać, że na razie dopóki oni pracują normalnie, cholera, że u nas mgła, widzialność poniżej niż 400 m. Po co go do nas posyłać?
D: Przekazywałem.
PP: Powiedzcie jeszcze raz Moskwie. Macie łączność, u nas, z nimi łączności nie ma. Zaraz wyjdzie. Jeśli on jeszcze rosyjskiego nie zna, to w ogóle będzie kicha.
1
8.24
Rozmowa pilotów Tu-154M z załogą jaka-40.
Członek załogi jaka-40: Wiesz co, ogólnie rzecz biorąc, to piz... tutaj jest. Widać jakieś 400 metrów około i na nasz gust podstawy są poniżej 50 metrów, grubo.
AP: Dziękuję, no jeśli można, to spróbujemy podejścia, ale jeśli nie będzie pogody, to odejdziemy na drugi krąg.
Mjr Robert Grzywna (RG), drugi pilot tupolewa: A wyście wylądowali już?
Członek załogi jaka-40: No, nam się udało w ostatniej chwili wylądować. No, natomiast powiem szczerze, że możecie spróbować, jak najbardziej.
Dwa APM-y są (lotniskowy samochód z reflektorem), bramkę zrobili, tak że możecie spróbować, ale... Jeżeli wam się nie uda za drugim razem, to proponuję wam lecieć na przykład do Moskwy, albo gdzieś.
2
8.26
Rozmowa kapitana Protasiuka z dyrektorem protokołu dyplomatycznego MSZ Mariuszem Kazaną.
AP: W tej chwili, w tych warunkach, które są obecnie, nie damy rady usiąść. Spróbujemy podejść, zrobimy jedno zajście, ale prawdopodobnie nic z tego nie będzie.
Wersja komisji Jerzego Millera różni się tu od wersji opublikowanej przez Międzypaństwowy Komitet Lotniczy (MAK).
AP: (wersja MAK): Więc niech pan zapyta, proszę, (szefa) co będziemy robili.
AP (wersja komisja Millera): Tak że proszę pomyśleć nad decyzją, co będziemy robili.
MK. Będziemy próbowali?
AP: Paliwa nam tak dużo nie wystarczy, żeby czekać w nieskończoność.
MK: No, to mamy problem...
AP: Możemy pół godziny powisieć i polecieć na zapasowe.
MK: Jakie zapasowe?
AP: Witebsk (MAK napisał w raporcie, że lotnisko witebskie było tego dnia zamknięte – red.).
3
8: 28
Polski tupolew znika rosyjskiej wieży na 13 min przed katastrofą
PP: Nie przespać go, z kursem 40 idzie, żeby go na czas zawrócić, gdzie on k..., teraz?
PP: Tak, tak, tak, tak, k... gdzieś powinien być.
PP: Job twoju mać, wszystko jedno, k...
PP: Odpowiedział. 08: 29: 34
PP: Gdzie ten 25 kilometr, jeszcze nie zobaczyłem.
NO: Ty go nie widzisz, tak?
PP: Tak, przepadł.
PP: O jest, widzę, 20 kilometrów...
4
8.33
Załoga wieży rozmawia o informacjach stacji meteorologicznej, która podała, że widoczność na lotnisku wynosi 800 m.
PP: Słuchaj – ten z meteo niepoczytalny, czy co? No i... on podaje teraz 800 metrów. (zgodnie z ustaleniami komisji Jerzego Millera widoczność wynosiła wtedy 200 – 300 m – red.)
NK: Jakie 800 metrów.
(...)
NK: Teraz 800 metrów, a tam w ogóle. Spójrz, tam na pewno przynajmniej 200 – 300 metrów jest, a tam maksymalnie koło 2000 metrów.
8.37
Rozmowa na wieży.
NK: Jeszcze gorzej się zrobiło, spójrz, Pasza.
NK: Nie podejdzie.
NK: Najważniejsze, daj mu na drugi krąg, na drugi krąg i koniec, a dalej, sam podjął decyzję, niech sam decyduje
5
8.38
Rozmowa załogi Tu-154. Wersja komisji Millera różni się od wersji MAK.
AZ (wersja MAK): Wkurzy się jeśli jeszcze (niezr.). Jedna mila od pasa.
AZ (wersja komisji Millera): Powiedz, że jeszcze jedna mila od pasa została.
6
8.39.29
Wieża: Osiem na kursie, ścieżce. (zgodnie z tym, co ustaliła polska komisja pod kierownictwem Jerzego Millera samolot nie znajdował się wówczas na ścieżce podejścia; wszystkie kolejne informacje wieży, że samolot jest „na kursie, na ścieżce" też będą niezgodne z prawdą – red.)
8.39.29
AP: Podwozie klapy wypuszczone polski 101.
8.39.33
Wieża: Pas wolny.
8.39.42
AP: Tak dokładnie.
8.39.45
Wieża: Podchodzicie do dalszej, na kursie ścieżce, odległość sześć.
8.39.54
AZ: Czterysta metrów.
8.40.02
RG: Tam jest obniżenie. mnsystem TAWS: TERRAIN AHEAD („ziemia przed tobą")
8.40.04
RG: Tam jest obniżenie Arek.
8.40.06
AP: Wiem, zaraz będzie. Tam to jest taki.
8.40.09
Wieża: Cztery na kursie ścieżce.
8.40.14
RG: Dwa – osiem – zero.
8.40.16
AZ: Trzysta (wysokość samolotu – red.)
8.40.19
AZ: Dwieście pięćdziesiąt metrów.
8.40.21
AZ: Dwieście pięćdziesiąt.
8.40.22
Wieża: Trzy na kursie ścieżce.
8.40.27
Wieża: Reflektory włączcie.
7
8.40.28
AZ: Dwieście. TAWS: TERRAIN AHEAD
8.40.30
AP: Włączone.
8.40.34
Wieża: Dwa na kursie ścieżce.
8.40.35
TAWS: TERRAIN AHEAD
8.40.38
AZ: Sto metrów.
TAWS: PULL UP („ciągnij do góry")
8.40.42
TAWS: TERRAIN AHEAD
8.40.44
Głos w kabinie: Nic nie widać.
TAWS: TERRAIN AHEAD
8.40.45
AP: Odchodzimy na drugie.
AZ: Sto. Dziewięćdziesiąt.
TAWS: PULL UP
8.40.46
RG: Odchodzimy.
AZ: Osiemdziesiąt, siedemdziesiąt.
8.40.47
AZ: Osiemdziesiąt, siedemdziesiąt. Sześćdziesiąt, pięćdziesiąt.
TAWS: PULL UP
8.40.48
Wieża: Horyzont 101.
8.40.49
AZ: Czterdzieści.
Wieża: Horyzont 101.
TAWS: PULL UP
8.40.50
AZ: Czterdzieści. Trzydzieści.
Wieża: Kontrola wysokości i horyzont.
TAWS: PULL UP
8.40.51
AZ: Dwadzieścia.
TAWS: PULL UP
8.40.57
Wieża: Odejście na drugi krąg.
8: 40: 58
TAWS: PULL UP, PULL UP.
8: 40: 59
Odgłos zderzenia z drzewami
8: 41: 00
RG: K... mać!
8: 41: 00
TAWS: PULL UP, PULL
8: 41: 02
Wieża: Odejdźcie na drugi krąg!
Nieokreślony głos: K...aaaaaaa...
Rozmowy na wieży.
08: 41: 07
PP: Odejście na drugi krąg.
08: 41: 09
PP: Gdzie on jest?
08: 41: 11
WR: Odejście na drugi krąg.
08: 41: 14
PP: K... no gdzie on jest?
08: 41: 16
WR: Ch... go wie, gdzie on jest.
08: 41: 18
PP: 101.
08: 41: 20
PP: Kur... mać.
08: 41: 24
NK: Moim zdaniem, k...
08: 41: 31
PP: K...
08: 41: 34
PP: – 101.
08: 41: 38
NK: K...!
08: 41: 44
PP: – 101.
08: 41: 48
NK: K..., rzucajcie tam straż,
dokąd k...!
08: 42: 16
NK: K... mać. No, k....
08: 42: 21
PP: – 101, PLF.
08: 42: 22
NK: K...!
08: 42: 30
PP: – PLF, 101.
08: 42: 38
NO: Dowiedz się przynajmniej, doleciał czy nie do radiolatarni, gdzie on jest.
08: 42: 42
NO: Przeszedł obok radiolatarni?
08: 42: 45
NO: Już, przeleciał obok bliższej radiolatarni, bardziej po lewej, obok drogi, gdzieś.
08: 42: 48
PP: PLF, 101.
08: 42: 49
Juin: Obok bliższej spadł, bardziej na lewo przy drodze.
08: 42: 56
NO: Na drugi krąg zaczął odchodzić, a potem spadł.
08: 43: 03
PP: K...!
—oprac. Adam Tycner
Objaśnienie skrótów
NK – płk Nikołaj Krasnokutski, zastępca dowódcy bazy w Smoleńsku
PP – Paweł Plusnin, kierownik lotów
K – mjr Kurtiniec, oficer operacyjny jednostki w Twerze
AP – mjr Arkadiusz Protasiuk, dowódca Tu-154M
RG – Robert Grzywna, drugi pilot
Tu-154M
MK – Mariusz Kazana, dyrektor protokołu dyplomatycznego MSZ
AZ – por. Artur Ziętek, nawigator
Tu-154M
WR – Wiktor Ryżenko, kontroler lotów
Juin – nieokreślony Rosjanin, prawdopodobnie pracownik lotniska
NO – nieznana osoba