Człowiek to istota ekonomiczna

Rozmowa z Wiktorem Legowiczem, dziennikarzem ekonomicznym w Programie III Polskiego Radia

Aktualizacja: 12.10.2012 08:40 Publikacja: 12.10.2012 00:09

Rz: Dziś mija dokładnie 20 lat, odkąd w radiowej Trójce pojawił się „Informator ekonomiczny". Po raz pierwszy audycja, której jest pan twórcą, została wyemitowana 12 października 1992 roku. Jak wspomina pan początki?

Wiktor Legowicz:

Było wiele wątpliwości. Jedna z koleżanek w ogóle kwestionowała potrzebę prezentowania notowań giełdowych. Dopiero jak sama zaczęła inwestować i zarabiać, to się przekonała, że istnieje potrzeba takiej audycji. Opinie słuchaczy to potwierdziły.

Dlaczego tyle mówi się o edukacji gospodarczej, a nie na przykład socjologicznej?

Wszystkiego trzeba się uczyć, ale ekonomia jest chyba najbliższa codziennemu życiu. Nie przypadkiem mówi się, że człowiek jest istotą ekonomiczną, czyli homo economicus.

Wyjaśnianie spraw gospodarczych w zrozumiały sposób to chyba sztuka?

Ludzie najbardziej lubią metafory, analogie, porównania, przykłady z życia. Nie przepadają za danymi statystycznymi, ale czasami musimy je prezentować. I tak po informacji, że rośnie produkt krajowy brutto, dzwonią, piszą i pytają, kto się bogaci, bo jakoś tego nie odczuwają. W radiu nie można pokazać wykresów, funkcji, czyli rzeczy, które przeciętnego człowieka nudzą. Trzeba to omówić atrakcyjnie i jasno, a to zależy od umiejętności dziennikarza. Media publiczne odgrywają szczególną rolę, bo mają obowiązek prowadzić misję edukacyjną.

Czy tą drogą da się nauczyć społeczeństwo ekonomii?

Zbyt mało ludzi czyta prasę ekonomiczną, słucha audycji czy nawet ogląda telewizje biznesowe. W wielu amerykańskich stanach ekonomii uczy się już w przedszkolach. Dzieciom można przybliżać tę tematykę poprzez gry planszowe i komputerowe, konkursy, komiksy. Kilku zdolnych informatyków po konsultacji z ekonomistami może napisać program lub grę zastępującą tysiące nauczycieli. Zatem edukacja musi być multimedialna. Do młodych można także dotrzeć przez kino, filmy dokumentalne i fabularyzowane. Te o kryzysie na serwisie YouTube są popularne i mają miliony wejść.

Nie zapominamy o rodzinie?

Owszem, roztropni rodzice poprzez oszczędzanie, szacunek dla pracy czy przedsiębiorczości mogą uczyć dzieci rozsądnego postępowania w życiu codziennym, ponieważ zazwyczaj nie mają czasu na przekazywanie tej dość skomplikowanej wiedzy. Dużą rolę mają też do odegrania instytucje społeczeństwa obywatelskiego,  pasjonaci ekonomii z think tanków, organizujący obozy ekonomiczne dla młodzieży, lekcje ekonomii w gimnazjach, liceach czy projektujący komiksy.

—rozmawiał Rafał Mierzejewski

Rz: Dziś mija dokładnie 20 lat, odkąd w radiowej Trójce pojawił się „Informator ekonomiczny". Po raz pierwszy audycja, której jest pan twórcą, została wyemitowana 12 października 1992 roku. Jak wspomina pan początki?

Wiktor Legowicz:

Pozostało 90% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!