Budowa asfaltowej drogi ruszyła na początku 2013 roku. - W Polsce takie obrazki to rzadkość, a tu jest to standardem, że dzieciaki podążają do szkół w błocie i po wybojach. Wiem, że nie da się odbudować tej prowincji w całości, ale ogromną satysfakcję sprawia mi widok zadowolonych dzieci, korzystających z efektów naszej pracy. Takimi małymi krokami, jak budowa asfaltowej drogi, poprawiamy ich los – uważa inż. Mateusz Mackiewicz, specjalista ds. infrastruktury.

Koszt budowy drogi wyniósł blisko 140 tys. dolarów. Środki na ten cel pochodziły z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.

Szkoła w Qala-e-Now Khwajah Roshale (dzielnica Ghazni) została wybudowana przez polskich specjalistów w 2012 roku. Po oddaniu jej do użytku, placówka ta stała się bardzo popularna wśród mieszkańców Ghazni. Problemem stało się pokonanie 600 metrów nieutwardzonej drogi od Highway do szkoły.

Obecnie do szkoły uczęszcza 2 500 dzieci, które uczą się w 42 klasach. Ze względów kulturowych nauka odbywa się w systemie zmianowym. W godzinach porannych do szkoły przychodzą dziewczęta, a po południu uczą się chłopcy. Budowa i wyposażenie placówki finansowane było z budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. Inwestycja kosztowała blisko 200 tys. dolarów.

Polska przeznaczyła w latach 2002 – 2012 na pomoc rozwojową w Afganistanie  kwotę niemal 125 milionów złotych. Polski Zespół ds. Rozbudowy Prowincji w latach 2008 – 2012 zrealizował 157 projektów pomocowych. W tym 90 dotyczyło rozbudowy infrastruktury publicznej, m. in. budowy dróg, hydroelektrowni, elektryfikacji oraz sieci wodociągowych. Kolejne 31 dotyczyło wyposażenia obiektów użyteczności publicznej, takich jak szkoły i szpitale, a 36 aktywizacji zawodowej oraz szkolenia. W tym roku na projekty rozwojowe w Ghazni z budżetu MON zostanie wydanych 6 mln zł. Główną inwestycją jest budowa Centrum Zarządzania Kryzysowego w Ghazni.