1. Przyszłość integracji. Czy Unia Europejska powinna pozostać dalej związkiem państw, zmierzać w kierunku federalizacji, czy też stawać się w dłuższej perspektywie superpaństwem?
Mówiąc o kierunku integracji europejskiej musimy pamiętać o dotychczasowych doświadczeniach w budowie struktur unijnych. Początkowo według koncepcji J. Monneta decyzje dotyczące wspólnot europejskich starano się przenieść ze sfery polityki mogącej narazić idee wspólnotowe na długotrwałe dyskusje i spory do sfery technicznych konieczności wynikających tak z dążenia do stworzenia systemu bezpieczeństwa jak i odbudowy gospodarczej Europy. Stąd też model organizacyjny z niewielkimi modyfikacjami (istnienie od 1957 roku Europejskiego Zgromadzenia Parlamentarnego przekształconego w 1962 roku w Parlament Europejski, który do roku 1979 nie był organem wybieralnym) odpowiadał modelom właściwym dla organizacji międzynarodowych, w których uczestniczą reprezentacje państw narodowych. Powszechne europejskie wybory do Parlamentu Europejskiego były jednym z czynników stopniowo zmieniających koncepcje integracji europejskiej poprzez wzmocnienie roli tego organu i wprowadzenie instytucji demokracji bezpośredniej tj. Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej, co nastąpiło w Traktacie Lizbońskim. Jednocześnie w dalszym ciągu poziom demokracji w instytucjach Unii Europejskiej nie odpowiada poziomowi demokracji jaki osiągnęły państwa narodowe w XX wieku. Obiektywnie istniejąca obecnie konieczność pogłębienia integracji i dalszej demokratyzacji procesów podejmowania decyzji w instytucjach Unii Europejskiej siłą rzeczy wymusi federalizację według koncepcji unitarystycznej (powołania jednolitej struktury administracyjnej) , a nie konfederalistycznej (przyznającej władzy federalnej uprawnienia określane przez państwa członkowskie).Unitarystyczna koncepcja federalizacji może ograniczać niektóre atrybuty suwerenności państw członkowskich np. w zakresie nakładania podatków, prawa nullifikacji tj. unieważniania części lub całości aktów prawa wspólnotowego wobec danego kraju lecz nie znosi pełni suwerenności pozostawiając prawo do secesji (wystąpienia), zapewniając respektowanie tradycji i kulturowej odrębności przy uregulowaniu konfliktów jakie w tej sferze mogą wywoływać różnice prawne w poszczególnych krajach członkowskich.
2. Euro. Kiedy i na jakich warunkach Polska powinna przystąpić do Unii Walutowej i przyjąć Euro?
W mojej ocenie prawnej Polska przystępując do Unii Europejskiej jednocześnie zobowiązała się do przyjęcia wspólnej waluty Euro i stała się członkiem Unii Gospodarczej i Walutowej, chociaż w zakresie ograniczonym. Polega on na tym, że wobec naszego kraju nie stosuje się tych środków, które są właściwe dla państw posiadających wspólna walutę. Mechanizm przewidziany w prawie europejskim przewiduje czasowa derogację (uchylenie obowiązywania przepisów regulujących kwestie wspólnej waluty objęte wyłącznymi kompetencjami Unii Europejskiej i nie uczestniczenie w podejmowaniu decyzji odnoszących się do strefy euro). Derogacja nie oznacza jednak trwałego uchylania się od obowiązku osiągnięcia kryteriów konwergencji (zbieżności warunków umożliwiających wprowadzenie wspólnej waluty). Zgodnie z treścią przepisów art.140 ust.2 i 3 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej w wypadku osiągnięcia przez państwo członkowskie warunków konwergencji można uchylić derogację, a po przeprowadzeniu stosownej procedury Rada Unii Europejskiej może wydać decyzję o uchyleniu derogacji, a także określić kurs konwergencji tj. kurs po którym waluta narodowa będzie przeliczona na euro. W tej sytuacji postawione pytanie należy sprowadzić jedynie do odpowiedzi jakich starań należy dołożyć aby osiągnąć kryteria konwergencji pozwalające na przyjęcie wspólnej waluty ? Ze względu na zaniechanie dokonania zmian w obowiązującej Konstytucji RP zmieniających postanowienia o Narodowym Banku Polskim, Trybunale Stanu czy Radzie Polityki Pieniężnej - jako adwokat mogę odpowiedzieć, że należy to zrobić niezwłocznie po dokonaniu zmian w Konstytucji RP. Zmiany natomiast powinny być wprowadzone życie najpóźniej w momencie spełnienia ekonomicznych warunków umożliwiających realna konwergencję. W mojej ocenie w najbliższej kadencji Parlamentu Europejskiego powinien zostać sporządzony harmonogram działań integracyjnych umożliwiający każdemu państwu członkowskiemu realna ocenę stanu przygotowania i możliwości integracyjnych nie tylko w odniesieniu do wspólnej waluty lecz i innych działań jak np. realizacji wspólnych polityk czy budowy wspólnej armii.
3. Unia Bankowa. Czy, kiedy i na jakich warunkach Polska powinna wejść do Unii Bankowej?