Katastrofa smoleńska: Polska ujawnia błędy kontrolerów

Wieża podawała pilotom polskiego tupolewa mylne informacje

Publikacja: 18.01.2011 19:40

Członkowie komisji Jerzego Millera wytykali błędy rosyjskich kontrolerów

Członkowie komisji Jerzego Millera wytykali błędy rosyjskich kontrolerów

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

– Działając pod dużą presją, obsada wieży popełniała wiele błędów, nie stanowiąc wystarczającego wsparcia dla załogi samolotu Tu-154 podczas podejścia do lądowania w ekstremalnie trudnych warunkach atmosferycznych – oświadczył wczoraj pułkownik Mirosław Grochowski, wiceszef Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

[wyimek][b][link=http://blog.rp.pl/gabryel/2011/01/18/antykontrolerzy-ze-smolenska/]Antykontrolerzy ze Smoleńska - komentarz Piotra Gabryela[/link][/b][/wyimek]

Podczas prezentacji w Kancelarii Premiera ujawniono nagrania rozmów prowadzonych 10 kwietnia na wieży lotniska Siewiernyj. Poznaliśmy kilka nowych faktów. 10 kwietnia o godz. 7.09 polskiego czasu – 18 minut przed startem tupolewa z Warszawy – kontrolerzy wiedzieli już, że pogoda jest tak zła, iż nie pozwala na lądowanie. Informacji tej nie przekazali jednak załodze. Półtorej godziny później, gdy w gęstej mgle Tu-154M podchodził do lądowania, sześciokrotnie informowali pilota, że jest „na kursie i na ścieżce” – za każdym razem była to nieprawda.

Nagrania z wieży pokazują zagubienie kontrolerów, którzy nie wiedzieli, na jakie lotnisko zapasowe mogą odesłać tupolewa. Potwierdzają też, że płk Nikołaj Krasnokutski kontaktował się z polskimi pilotami, choć nie miał do tego prawa. To on wypowiedział słowa: „Sam podjął decyzję... niech sam dalej...”, przerzucając odpowiedzialność za lądowanie na pilota.

[b][link=http://www.mak.ru/russian/investigations/2010/files/tu154m_101/open_micr.pdf]Stenogram nagrania z tzw. otwartego magnetofonu (wersja rosyjska)[/link]

[link=http://www.mak.ru/russian/investigations/2010/files/tu154m_101/tel_per.pdf]Stenogram nagrania rozmów telefonicznych (wersja rosyjska)[/link]

[link=http://http://www.mak.ru/russian/investigations/2010/files/tu154m_101/ukv.pdf]Stenogram nagrania rozmów radiowych (wersja rosyjska)[/link][/b]

Nagrania podważają tezę o naciskach na polską załogę. Okazuje się, że nie chciała ona lądować w Smoleńsku za wszelką cenę, a z ust nawigatora nie padły słowa „wkurzy się”, które miały podkreślać obawy przed reakcją prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

Zaraz po prezentacji PiS i SLD zarzuciły rządowi zbyt późną reakcję na raport MAK. Rząd i opozycja spierały się też na burzliwym posiedzeniu połączonych komisji Sprawiedliwości, Infrastruktury i Obrony. Późnym wieczorem zaś MAK opublikował na swojej stronie internetowej trzy stenogramy rozmów na wieży kontrolnej.

Ciąg dalszy starcia dziś: na nadzwyczajnym posiedzeniu Sejmu na pytania posłów odpowiadać ma premier Donald Tusk.

[ramka][b]Zapisy z wieży[/b]

[b] po 7.22[/b]

[ul][li]– Maładiec – tak kierownik kontroli lotów ppłk Paweł Plusnin skomentował udane lądowanie polskiego jaka-40 w gęstej mgle, choć powinien zabronić pilotowi lądowania.[/li]

[b] 7.26:38[/b]

[li]– Trzeba Polakom powiedzieć, jaki jest dla nich, k..., wylot, no popatrz, no już ten… – to słowa płk. Nikołaja Krasnokutskiego po próbie lądowania iła-76, która omal nie skończyła się katastrofą.[/li]

[b] 8.33:52[/b]

[li]– Towarzyszu generale, do trawersu podchodzi. Wszystko włączone, i reflektory na dzień, wszystko włączone – mówi przez telefon płk Krasnokutski. Polscy eksperci zauważają, że nie pada słowo o złej pogodzie. Rosjanie nie ujawnili, z kim rozmawiał Krasnokutski.[/li]

[b] 8.39[/b]

[li]– Samolot ze ścieżką 3-12 – poinformował pilota kontroler. Nie ostrzegł go więc, że w rzeczywistości podchodzi do lądowania po innej niż uzgodniona ścieżce. Nieprawdziwych informacji z wieży, że samolot jest „na kursie i na ścieżce”, było sześć.[/li][/ul][/ramka]

[ramka][srodtytul]Fragment nagrań po katastrofie Tu-154M (za TVN 24):[/srodtytul]

10:32:52 DYSP: (niezrozumiałe.) ostateczną decyzję (niezrozumiałe) jeśli odchodzi na zapasowe, to łączenie z RDC (rejonowe centrum dyspozycyjne) i tam mu powiedzą, czy Witebsk, czy Mińsk.

10:33:06 Krasn: Dobrze, ja, Anatolij Iwanowicz, przyjąłem.

10:33:12 Krasn: Słuchaj, ten meteo, jest jakiś niepoczytalny, czy co?

10:33:14 KL: Podaje teraz 800 metrów.

10:33:21 Krasn: Jakie tam 800…

10:33:28 Krasn: … o teraz 800 metrów, a tu w ogóle, spójrz,… choćby tam, metrów 200-300, na pewno jest, a tam metrów 200 maksimum.

10:33:37 NO: Jeszcze by zamarł.

10:33:39 KL: PLF 1-0-1, wysokość 500?

10:33:45 101: Podchodzimy 500

10:33:52 Krasn: Towarzyszu generale, podchodzi do trawersu. Wszystko włączone, i reflektory w trybie dziennym, wszystko gotowe.

10:34:02 Krasn: W trybie dziennym, w trybie dziennym, i z prawej, i z lewej.

10:34:06 Krasn: Nie zrozumiałem, no z lewej, na progu i z lewej i z prawej stoją.

10:34:12 Krasn: Oczywiście, w trybie dziennym, oczywiście.

10:34:22 Krasn: No tak, zrozumiałem, dobrze, dobrze.

10:34:33 Krasn: Słuchaj, nie widzę tego reflektora, jak on wygląda.

10:34:35 KL: Jaki, normalnie, normalnie.

10:34:38 Krasn: I ten też podnieś.

10:34:43 Krasn: Właśnie nie wiem, czy mu mówić o tych reflektorach czy nie.

10:34:50 KL: PLF 1-0-1, zajęliście 500?

10:34:54 101: Zająłem 500 metrów.

10:34:56 KL: 500 metrów, na lotnisku wojskowym wykonywaliście lądowanie?

10:35:02 101: Tak, oczywiście.

10:35:04 KL: Reflektory w trybie dziennym, z lewej i prawej na próg pasa.

10:35:10 101: Przyjąłem.

10:35:13 KL: 1-0-1, wykonujcie trzeci, odległość 19.

10:35:19 101: Wykonujemy trzeci, polski 101.

10:35:22 KL: Polski 101, i od 100 metrów bądź gotowy do odejścia na drugi krąg.

10:35:29,5 101: Tak jest.

10:35:31 Krasn: O co chodzi, proszę mówić.

10:35:39 KL: W ogóle się zrobiło…

10:35:43 Krasn: No, wiesz, zadzwoń przynajmniej na "Południowy”", czy są przynajmniej jakieś ślady poprawy?

10:36:04 Krasn: Zadzwońmy do miasta.

10:36:06 Krasn: … 62-84-21

10:36:24 Krasn: Dzień dobry, pułkownik Krasnokucki, "Północny"… jaką macie pogodę?

10:36:32 Krasn: Też macie mgłę?

10:36:33 Krasn: Zaczęło się poprawiać, dobrze zrozumiałem?

10:36:39 Krasn: Zrozumiałem.

10:36:41 Krasn: Zaczęły się przejaśnienia, 600, było 200, zrobiło się 600.

10:36:50 Krasn: Olegu Nikołajewiczu, na 4 zakręcie, kontrolne podejście i dalej wyjście, przy odejściu w strefę Mińska, albo Witebsk albo Mińsk, zapasowy mu określa.

10:37:00 Krasn: … tak, (mgła – red.) siadła w ogóle, 200 metrów widoczność, nawet mniej, z tym kursem.

10:37:19 Krasn: 150 całkowicie osiadła, i pogarsza się coraz bardziej.

10:37:23 101: Wykonujemy czwarty, polski 101.

10:37:26 KSL: 101, wykonujcie czwarty.

10:37:32 Krasn: Jeszcze gorzej się zrobiło, spójrz, Pasza.

10:37:35 Krasn: Nie podejdzie.

10:37:42 Krasn: Najważniejsze, daj mu na drugi krąg, na drugi krąg i koniec, a dalej, sam podjął decyzję, niech sam decyduje.

10:38:17 Krasn: Pojawił się, tu jest ścieka.

10:38:26 Krasn: Nie, nie, w porządku, w porządku.

10:38:51 Krasn: Waleriju Iwanowiczu, odległość 12… nie, nie, metrów 200 widać, dokąd ma podchodzić.

10:39:09 KSL: 101, odległość 10, wejście w ścieżkę.

10:39:30 KSL: 8 na kursie, ścieżce.

10:39:34 101: Podwozie klapy wypuszczone, polski 101.

10:39:37 PRP (Pomocnik Kierownika Lotów): Pas wolny.

10:39:40 Kl: Lądowanie warunkowo, 120, 3 metry.

10:39:50 KSL: Podchodzicie do dalszej, na kursie, ścieżce, odległość 6.

10:39:54 101: (niezrozumiałe, po polsku) (w polskiej transkrypcji: Nawigator: Czterysta metrów.)

10:40:01 NO: (niezrozumiałe)

10:40:14 KSL: 4, na kursie, ścieżce.

10:40:17 101: Na kursie, ścieżce.

10:40:27 KSL: 3, na kursie, ścieżce.

10:40:28 Krasn: Reflektory włącz.

10:40:31 KL: Reflektory włączcie.

10:40:34 101: Włączone.

10:40:39 KSL: 2, na kursie, ścieżce.

10:40:50 KL: (niezrozumiałe)

10:40:53 KSL: Horyzont, 101.

10:40:55: Kierownik Lotu (KL): Kontrola wysokości, horyzont.

10:40:59: KL: Ile można czekać?

10:41:02: KL: Odejście na drugi krąg.

10:41:07: KL: Odejście na drugi krąg.

10:41:09: KL: Gdzie on jest?

10:41:11: Odejście na drugi krąg.

10:41:14: KL: K...a, no gdzie on jest?

10:41:16: Kierownik Strefy Lądowania: Ch.. go wie, gdzie on jest.

10:41:18: KL: 101.

10:41:20: KL: K...a mać.

10:41:24: Płk Nikołaj Krasnokutski: Moim zdaniem, k...a

10:41:31: KL: K...a

10:41:34: KL: 101.

10:41:38: Kranoskutski: K...a!

10:41:44: KL: 101.

10:41:48: Krasnokucki: K...a, rzucajcie tam straż, dokąd k...a!

10:42:16: Krasnokucki: K...a mać.

10:42:18: Krasnokucki: No, k...a.

10:42:21: KL: 101, PLF.

10:42:22: Krasnokucki: K...a!

10:42:30: KL: PLF, 101.

10:42:38: Nieznana osoba (NO): Dowiedz się przynajmniej, doleciał czy nie do radiolatarni, gdzie on jest.

10:42:42: NO: Przeszedł obok radiolatarni?

10:42:45: NO: Już, przeleciał obok bliższej radiolatarni, bardziej po lewej… obok drogi, gdzieś.

10:42:48: KL: PLF, 101

10:42:49: Juin: Obok bliższej spadł, bardziej na lewo przy drodze.

10:42:56: NO: Na drugi krąg zaczął odchodzić a potem spadł.

10:43:03: KL: K...a!!![/ramka]

– Działając pod dużą presją, obsada wieży popełniała wiele błędów, nie stanowiąc wystarczającego wsparcia dla załogi samolotu Tu-154 podczas podejścia do lądowania w ekstremalnie trudnych warunkach atmosferycznych – oświadczył wczoraj pułkownik Mirosław Grochowski, wiceszef Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

[wyimek][b][link=http://blog.rp.pl/gabryel/2011/01/18/antykontrolerzy-ze-smolenska/]Antykontrolerzy ze Smoleńska - komentarz Piotra Gabryela[/link][/b][/wyimek]

Pozostało 94% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!