Aż osiem rodzajów monet okolicznościowych – w tym ze złota i srebra – wyda Narodowy Bank Polski. Wybije je właśnie Mennica Polska.
Tysiąc złotych monet o nominale 500 zł z awersem z logo UEFA Euro 2012 będzie można kupić za ponad 10 tys. zł za sztukę. Na rewersie jest orzeł i podpis Rzeczpospolita Polska. – Każda moneta waży ok. 60 gramów i jest wyprodukowana z czystego złota – mówi Przemysław Kuk, rzecznik Narodowego Banku Polskiego. Druga złota moneta ma nominał 100 zł (wybitych będzie 4 tys. egzemplarzy). Będą też nietypowe, kwadratowe, lekko pochylone srebrne monety o nominale 20 zł (do kupienia za ponad 150 zł) oraz prawdziwa gratka dla kolekcjonerów – cztery części jednej monety z logo miast, gdzie odbywać się będą mecze (poznańskie koziołki, warszawska syrenka, gdański Neptun oraz most Grunwaldzki we Wrocławiu). – To ewenement, takich monet przypominających puzzle nie wydaliśmy jeszcze nigdy. Projektantka pracowała nad nim rok – przyznaje Kuk.
Umowa z UEFA jest objęta tajemnicą handlową, nie wiadomo, ile UEFA kazała sobie zapłacić za licencję. Wiadomo, że federacja nie zgodziła się na reklamowanie przez NBP monet z okazji Euro. Nie będzie ich można także kupić przez serwis kolekcjonerski NBP, a jedynie w kasach banku na terenie całego kraju. By uniknąć kolejek, bank chce wypuszczać serie monet w różnym czasie.
Okolicznościowych znaczków nie wyemituje za to Poczta Polska. Miały być to znaczki poświęcone polskim stadionom oraz wspólna emisja polsko-
-ukraińska. Poczta, która jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa, z powodu wysokiej ceny nie kupiła licencji UEFA. – Mówi się o kwocie rzędu 2 mln euro, czyli ok. 9 mln zł za same prawo. To horrendalne sumy, filateliści są wściekli, ale rozumiem decyzję Poczty. UEFA nawet za skojarzenia z mistrzostwami każe sobie zapłacić. Urząd Patentowy zastrzegł tysiąc słów – utyskuje Henryk Monkosa, prezes Polskiego Związku Filatelistów.
Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty, nie chce podać szczegółów rozmów z federacją piłkarską. – Poczta prowadziła rozmowy na temat możliwości wykorzystania symboliki piłkarskiej na znaczkach. Jednak po przeprowadzeniu analiz finansowych oraz prawnych Poczta Polska zarekomendowała ministrowi właściwemu do spraw administracji i cyfryzacji zmianę w planie emisji znaczków na ten rok – powiedział „Rz".