Serial zamiast polityki

Przedwyborcze partyjne bloki promocyjne nie znikną z głównych anten TVP, ale obejrzy je mniej widzów.

Publikacja: 01.04.2014 05:54

TVP (na zdjęciu jej siedziba przy ul. Woronicza w Warszawie) woli w najlepszym czasie antenowym emit

TVP (na zdjęciu jej siedziba przy ul. Woronicza w Warszawie) woli w najlepszym czasie antenowym emitować pozycje „relaksujące”, a nie politykę

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Osiem tygodni przed eurowyborami szykuje się ostry spór o zasady emisji bezpłatnych audycji komitetów wyborczych.

Do jutra Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji czeka na opinie dotyczące projektu zmian w rozporządzeniu, które reguluje czas ich emisji.

W tej chwili telewizja publiczna jest zobowiązana emitować je między godz. 17 a 23, gdy przed telewizorami jest najwięcej widzów. Miałoby się to zmienić. W TVP 1 i TVP 2 bloki pojawiłyby się w godzinach 6–10 i 16–23.

Eksperci od rynku telewizyjnego nie mają wątpliwości, że nawet niewielkie zmiany, które przesuną popołudniową emisję, znacznie obniżą oglądalność tych audycji.

– Godzinę przed 17 jest znacznie mniejsza oglądalność niż później. Jeszcze mniejsza liczba kontaktów z takim komunikatem będzie rano – wskazuje szef domu mediowego OMD Jakub Bierzyński.

TVP jest zadowolona z planowanych zmian. – Przymus emitowania takich audycji jest dla nas ogromnym obciążeniem – mówi „Rz" rzecznik spółki Jacek Rakowiecki. – W najlepszym czasie antenowym większość ludzi chce się zrelaksować, a nie zajmować polityką – przekonuje.

Jego zdaniem zmiana czasu emisji to minimum. Początkowo TVP chciała, by bloki przedwyborcze zniknęły z głównych anten i znalazły się w TVP Info. Tyle że ta stacja ma znacznie mniejszą oglądalność. Według danych Nielsen Audience Measurement rynkowe udziały TVP 1 i TVP 2 w 2013 r. wynosiły w sumie ponad 23 proc., a kanału informacyjnego jedynie 2,6 proc.

Pomysł został skrytykowany w konsultacjach, które przeprowadziła KRRiT. „Rz" dotarła do ich wyników. Opinię wyraziło 219 osób. Jedynie co dziesiąta przychylała się do zmian.

Swój sprzeciw w tych konsultacjach wyraził jeden z zarejestrowanych komitetów – Ruch Narodowy. Jego rzecznik Krzysztof Bosak o propozycjach kolejnych zmian w bezpłatnych blokach dowiedział się od nas.

Projektu, który szef KRRiT Jan Dworak w ubiegłą środę skierował do Państwowej Komisji Wyborczej i poddał konsultacjom, nie znali również przedstawiciele sejmowych ugrupowań. Jedynie Iwona Śledzińska-Katarasińska z Platformy Obywatelskiej zapoznała się z nim wcześniej.

– Dziś będziemy go omawiać w Radzie Programowej TVP – tłumaczy.

Zdaniem Dariusza Jońskiego z SLD zmiany przysłużą się partii rządzącej, marginalizując opozycję. – PO ma odłożonych 60 mln zł na koncie i stać ją, żeby wykupić dużo spotów w najlepszym czasie reklamowym. My nie dysponujemy takimi środkami – wyjaśnia.

Podobnego zdania jest rzecznik Solidarnej Polski Patryk Jaki. – PO zaleje telewizję reklamami w najlepszych godzinach. Co z tego, że pozostanie darmowy czas dla innych partii, skoro będzie to w porze, w której mało osób ogląda telewizję – tłumaczy.

– Te audycje mają znikomą oglądalność, niezależnie od czasu, w którym są emitowane – ripostuje Śledzińska-Katarasińska.

Wspiera ją koalicjant. – Spoty, które dotychczas zobaczyliśmy, są na niskim poziomie. Nie dziwię się, że TVP nie chce marnować na nie anteny – ocenia rzecznik PSL Krzysztof Kosiński.

Do pomysłu zmian przychyla się Państwowa Komisja Wyborcza. – Audycje pozostaną w ogólnopolskich telewizjach. Takie same godziny emisji są w przypadku wyborów do Sejmu – wskazuje Kazimierz Czaplicki, szef Krajowego Biura Wyborczego.

Według rzecznik KRRiT Katarzyny Twardowskiej wynik konsultacji poznamy w najbliższych dniach. Decyzja Rady zapadnie 8 kwietnia.

Osiem tygodni przed eurowyborami szykuje się ostry spór o zasady emisji bezpłatnych audycji komitetów wyborczych.

Do jutra Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji czeka na opinie dotyczące projektu zmian w rozporządzeniu, które reguluje czas ich emisji.

Pozostało 92% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!