Uważam, że powinniśmy pogłębiać integrację gospodarczą Unii. Należy jednak pamiętać, że poziom rozwoju państw członkowskich jest nadal bardzo różny. Dlatego na chwilę obecną nie wyobrażam sobie ujednolicenia polityki podatkowej czy zharmonizowania budżetów państw członkowskich.
6. Wspólny rynek i swoboda przepływu osób. Jakie wysiłki należy podjąć na rzecz wzmocnienia wspólnego rynku w UE? Jak przeciwdziałać coraz silniej pojawiającym się w UE tendencjom do ograniczenia jednej z fundamentalnych zasad UE – swobodnego przepływu osób?
By wzmocnić wspólny rynek powinniśmy kontynuować prace w kierunku znoszenia barier biurokratycznych oraz harmonizacji i upraszczanie prawa cywilnego i handlowego w ramach przepływu towarów, usług i kapitału. Powinniśmy także skutecznie reagować na pojawiające się wciąż nowe wyzwania takie jak rozwój cyberprzestrzeni oraz odważnie stawiać na rozwój nowoczesnych technologii.
Swobodny przepływ osób to filar, na którym opiera się obecnie idea wolnego rynku i poczucia europejskości naszych obywateli. By przeciwdziałać różnym populistycznym hasłom powinniśmy bez obaw przedstawiać dane pokazujące, że mobilność Europejczyków wpływa pozytywnie na rozwój unijnego rynku i gospodarek poszczególnych państw członkowskich.
7. Polityka rolna. Czy należy utrzymać na obecnym poziomie pomoc dla rolnictwa w krajach UE? Czy UE powinna rozważyć inną alokację tych środków np. na rozwój innowacyjnej gospodarki.
Nie powinniśmy wychodzić od błędnej tezy, że albo przeznaczamy fundusze na pomoc dla rolnictwa albo na rozwój innowacyjnej gospodarki. Udział środków na rolnictwo w budżecie UE jest znaczący, bo jest to jedna z nielicznych polityk prawdziwie wspólnotowych. W negocjacjach nad nową perspektywą finansową na lata 2014-2020 zabiegaliśmy o to, by tak pozostało, by nie następowała renacjonalizacja tej polityki. Na tym korzystają zarówno polscy rolnicy, jak i rolnicy innych krajów członkowskich.
8. Budżet UE. Jak duży budżet powinna mieć Unia Europejska. Jeśli większy niż dziś, to proszę wskazać źródła dochodów (podatek europejski, podatek od transakcji finansowych, większy udział w dochodach podatkowych państw UE?). Czy powinien powstać osobny budżet strefy Euro.
Oczywiście, że im większy budżet, tym większe możliwości inwestycyjne i intensywniejsza integracja. Jednocześnie budżet UE powinien być odpowiedni do panującej sytuacji gospodarczej i taka wchodząca w życie obecna perspektywa finansowa jest. Chęć zwiększania dochodów własnych UE to naturalna tendencja wynikająca z procesu integracji. Jednakże w najbliższym czasie to składki państw członkowskich będą wciąż w największym procencie tworzyć budżet unijny, a partie eurosceptyczne będą te składki chciały obniżać.
Jestem przeciwnikiem powstania osobnego budżetu dla strefy euro.
9. Rozszerzenie UE. Czy opowiada się Pan/Pani za rozszerzeniem UE na nowe kraje (jeśli tak to jakie? np. Ukrainę, Mołdowę, Gruzję, Turcję), nawet kosztem zmniejszenia funduszy strukturalnych dla Polski w przyszłości.
Moim zdaniem nie stoimy przed wyborem pomiędzy dalszym rozszerzaniem a wewnętrznym rozwojem Unii Europejskiej. Patrząc wstecz Unia zawsze prowadziła taką równoległą politykę i nie powinno to ulec zmianie. Biorąc pod uwagę aktualną, trudną zarówno pod względem gospodarczym jak i politycznym sytuację, powinniśmy wręcz wzmocnić nasze działania w obydwu kierunkach tj. pracować nad reformami i dalszą integracją pomiędzy krajami członkowskimi, nie zamykając jednocześnie drogi państwom zainteresowanym współpracą w ramach unijnych struktur. Proszę także pamiętać, że po 2020 roku Polska będzie stopniowo otrzymywać coraz mniej pieniędzy w ramach funduszy strukturalnych, niezależnie od tego, czy Unia będzie się rozszerzać, czy nie.
10. Polityka wschodnia i polityka obronna. Jakie powinny być polskie priorytety w sprawie wspólnej polityki wschodniej Unii Europejskiej. Jakimi instrumentami powinno się posługiwać państwa i/lub Unia Europejska w celu wzmocnienia możliwości obronnych Polski i Unii.
Uważam, że stabilne sąsiedztwo to gwarancja bezpieczeństwa Unii Europejskiej i Polski. Musimy zatem kontynuować prace nad umacnianiem więzi politycznych i gospodarczych przede wszystkim z krajami Partnerstwa Wschodniego. W najbliższych latach najważniejsze będzie dla nas wspieranie procesów demokratycznych oraz reform na Ukrainie, w Mołdawii i Gruzji. Warto też działać na rzecz wzmocnienia EURONEST – Parlamentarnego Zgromadzenia Partnerstwa Wschodniego, wspierającego polityczne i ekonomiczne procesy integracyjne oraz rozwój demokracji parlamentarnej.
Nie jestem ekspertem w dziedzinie obronności i trudno mi wypowiadać się na temat utworzenia jakichkolwiek wspólnotowych jednostek. Ponadto polityka zagraniczna pozostaje nadal główną domeną państw członkowskich, a gwarantem bezpieczeństwa w naszym regionie jest współpraca w ramach struktur NATO.
11. Polityka demograficzna. Jaka powinna być odpowiedź państwa i instytucji UE na pogarszającą się sytuację demograficzną Polski. Obecnie UE nie ma kompetencji w tej dziedzinie? Czy powinno się to zmienić czy pozostawić na poziomie krajowym?
Polityka demograficzna jest ściśle związana z systemem świadczeń społecznych, który pozostaje w wyłącznych kompetencjach państw członkowskich. Z racji różnic pomiędzy 28 systemami, niemożliwym jest obecnie rozszerzenie uprawnień UE w tej dziedzinie. Ponieważ jednak pogarszająca się sytuacja demograficzna wpływa w znaczący sposób na wiele aspektów życia Europejczyków, a problem starzenia się społeczeństw dotyka wszystkie kraje członkowskie, potrzebna jest koordynacja działań zmierzających w kierunku wypracowania stabilnego wzrostu demograficznego w UE.
12. Prawo rodzinne. Czy Unia Europejska powinna uzyskać większe kompetencje w obszarze prawa rodzinnego? (Dziś Bruksela nie może narzucić niczego krajom członkowskim w tej sprawie) Czy jest Pan/Pani za liberalizacją i ujednoliceniem prawa dotyczącego zawierania małżeństw przez pary homoseksualne we wszystkich krajach członkowskich UE. Czy to samo powinno dotyczyć kwestii aborcji?
Nie jestem zwolennikiem wprowadzenia do Traktatu zmian kompetencji w tym obszarze. Rozwiązania prawne dotyczące związków partnerskich, małżeństw par jednej płci, czy aborcji powinny odzwierciedlać rezultat dialogu społecznego w danym państwie członkowskim.