Reklama
Rozwiń
Reklama

SLD szykuje atak na Sawickiego

SLD szykuje ulotkowy atak ?na ministra rolnictwa Marka Sawickiego. Liczy na to, ?że przez jego niefortunną wypowiedź wyborcy ?odwrócą się od PSL.

Publikacja: 23.10.2014 02:00

SLD szykuje atak na Sawickiego

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

W sobotę na targach w całej Polsce mają być rozdawane ulotki Sojuszu ze sloganem: „Nie jesteś frajerem, nie głosuj na PSL". Wydrukowano 300 tys. takich ulotek i będą one rozdawane przez kolejne tygodnie kampanii samorządowej.

Ulotkowy atak SLD nawiązuje do słów ministra rolnictwa Marka Sawickiego, który sadowników sprzedających jabłka w skupie po kilkanaście groszy za kilogram, zamiast je zniszczyć i dostać 27 groszy za kilogram w ramach rekompensaty z UE, nazwał frajerami.

Słowa ministra Sawickiego szybko zostały zepchnięte w cień przez awanturę związaną z wywiadem Radosława Sikorskiego, ale SLD zamierza przypominać o nich wyborcom do 16 listopada.

Z badań, które jakiś czas temu przeprowadził Sojusz, wynika, że właśnie w elektoracie wiejskim ta partia ma największe szanse na poprawienie swoich notowań, i to aż o 3 pkt proc. – Jeżeli skończy się na 1,5 procenta, to i tak będziemy szczęśliwi – mówi „Rzeczpospolitej" Krzysztof Gawkowski, szef kampanii SLD.

Jest o co walczyć, bo wiejskich wyborców jest prawie 4 mln. Tym bardziej że statystycznie o ok. 10 proc. więcej wyborców wsi uczestniczy w wyborach lokalnych niż w parlamentarnych. W miastach jest odwrotnie – ok. 10 proc. mniej wyborców chodzi do urn w wyborach samorządowych.

Reklama
Reklama

Politolog Jarosław Flis z Uniwersytetu Jagiellońskiego, znawca systemów wyborczych, zaznacza jednak, że PSL jest mocno okopane w elektoracie wiejskim i byle atak ulotkowy tego nie zmieni.

– Siła PSL nie bierze się z identyfikacji medialnej, tylko z głosowania na konkretnych kandydatów, zwykle zakorzenionych na danym terenie – mówi politolog. – Wiejscy wyborcy często nawet nie mówią, że głosują na PSL, tylko na wójta, komendanta straży pożarnej albo na kandydata przez niego poleconego. Wypowiedź o frajerach może być jednak trudna do wytłumaczenia na wsiach. Zwłaszcza że SLD zyskał niespodziewanego sojusznika w postaci Kółek Rolniczych, które przyłączyły się do krytyki Sawickiego.

– Trzeba jednak pamiętać, że kampania negatywna jest bronią obosieczną – zaznacza politolog. – Brutalne ataki, nawet jeżeli są uzasadnione, mogą się obrócić przeciwko atakującemu, jeżeli on sam nie ma dobrej oferty dla wyborców.

Flis przypomina o niedawnym ulotkowym ataku PSL na PiS. Ludowcy kolportowali ulotki z hasłem „Wygrana PiS równa się wojna". – Nie było widać w sondażach, żeby po tej akcji spadło poparcie dla PiS, ale w głowach wyborców takie informacje się odkładają i nigdy nie wiadomo, która przeważy przy urnie – konkluduje.

W sobotę na targach w całej Polsce mają być rozdawane ulotki Sojuszu ze sloganem: „Nie jesteś frajerem, nie głosuj na PSL". Wydrukowano 300 tys. takich ulotek i będą one rozdawane przez kolejne tygodnie kampanii samorządowej.

Ulotkowy atak SLD nawiązuje do słów ministra rolnictwa Marka Sawickiego, który sadowników sprzedających jabłka w skupie po kilkanaście groszy za kilogram, zamiast je zniszczyć i dostać 27 groszy za kilogram w ramach rekompensaty z UE, nazwał frajerami.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Wydarzenia
Poznaliśmy nazwiska laureatów konkursu T-Mobile Voice Impact Award!
Wydarzenia
Totalizator Sportowy ma już 70 lat i nie zwalnia tempa
Polityka
Andrij Parubij: Nie wierzę w umowy z Władimirem Putinem
Materiał Promocyjny
Ubezpieczenie domu szyte na miarę – co warto do niego dodać?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Opinie Ekonomiczne
USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama