Reklama

SLD szykuje atak na Sawickiego

SLD szykuje ulotkowy atak ?na ministra rolnictwa Marka Sawickiego. Liczy na to, ?że przez jego niefortunną wypowiedź wyborcy ?odwrócą się od PSL.

Publikacja: 23.10.2014 02:00

SLD szykuje atak na Sawickiego

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

W sobotę na targach w całej Polsce mają być rozdawane ulotki Sojuszu ze sloganem: „Nie jesteś frajerem, nie głosuj na PSL". Wydrukowano 300 tys. takich ulotek i będą one rozdawane przez kolejne tygodnie kampanii samorządowej.

Ulotkowy atak SLD nawiązuje do słów ministra rolnictwa Marka Sawickiego, który sadowników sprzedających jabłka w skupie po kilkanaście groszy za kilogram, zamiast je zniszczyć i dostać 27 groszy za kilogram w ramach rekompensaty z UE, nazwał frajerami.

Słowa ministra Sawickiego szybko zostały zepchnięte w cień przez awanturę związaną z wywiadem Radosława Sikorskiego, ale SLD zamierza przypominać o nich wyborcom do 16 listopada.

Z badań, które jakiś czas temu przeprowadził Sojusz, wynika, że właśnie w elektoracie wiejskim ta partia ma największe szanse na poprawienie swoich notowań, i to aż o 3 pkt proc. – Jeżeli skończy się na 1,5 procenta, to i tak będziemy szczęśliwi – mówi „Rzeczpospolitej" Krzysztof Gawkowski, szef kampanii SLD.

Jest o co walczyć, bo wiejskich wyborców jest prawie 4 mln. Tym bardziej że statystycznie o ok. 10 proc. więcej wyborców wsi uczestniczy w wyborach lokalnych niż w parlamentarnych. W miastach jest odwrotnie – ok. 10 proc. mniej wyborców chodzi do urn w wyborach samorządowych.

Reklama
Reklama

Politolog Jarosław Flis z Uniwersytetu Jagiellońskiego, znawca systemów wyborczych, zaznacza jednak, że PSL jest mocno okopane w elektoracie wiejskim i byle atak ulotkowy tego nie zmieni.

– Siła PSL nie bierze się z identyfikacji medialnej, tylko z głosowania na konkretnych kandydatów, zwykle zakorzenionych na danym terenie – mówi politolog. – Wiejscy wyborcy często nawet nie mówią, że głosują na PSL, tylko na wójta, komendanta straży pożarnej albo na kandydata przez niego poleconego. Wypowiedź o frajerach może być jednak trudna do wytłumaczenia na wsiach. Zwłaszcza że SLD zyskał niespodziewanego sojusznika w postaci Kółek Rolniczych, które przyłączyły się do krytyki Sawickiego.

– Trzeba jednak pamiętać, że kampania negatywna jest bronią obosieczną – zaznacza politolog. – Brutalne ataki, nawet jeżeli są uzasadnione, mogą się obrócić przeciwko atakującemu, jeżeli on sam nie ma dobrej oferty dla wyborców.

Flis przypomina o niedawnym ulotkowym ataku PSL na PiS. Ludowcy kolportowali ulotki z hasłem „Wygrana PiS równa się wojna". – Nie było widać w sondażach, żeby po tej akcji spadło poparcie dla PiS, ale w głowach wyborców takie informacje się odkładają i nigdy nie wiadomo, która przeważy przy urnie – konkluduje.

W sobotę na targach w całej Polsce mają być rozdawane ulotki Sojuszu ze sloganem: „Nie jesteś frajerem, nie głosuj na PSL". Wydrukowano 300 tys. takich ulotek i będą one rozdawane przez kolejne tygodnie kampanii samorządowej.

Ulotkowy atak SLD nawiązuje do słów ministra rolnictwa Marka Sawickiego, który sadowników sprzedających jabłka w skupie po kilkanaście groszy za kilogram, zamiast je zniszczyć i dostać 27 groszy za kilogram w ramach rekompensaty z UE, nazwał frajerami.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Wydarzenia
Zrobiłem to dla żołnierzy
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Reklama
Reklama