Materiał powstał przy współpracy z firmą Emitel
Warszawa zajmuje w rankingu miejsce 69., a Wrocław – 95. Miasta i samorządy – również w Polsce – coraz chętniej korzystają z możliwości, jakie stwarza internet rzeczy. Coraz częściej we wdrażanych rozwiązaniach pojawiają się też elementy sztucznej inteligencji. Dzięki zbieranym danym zaawansowane algorytmy uczą się odpowiednich reakcji. Proces ten nabierze jeszcze większego tempa, gdy wdrożona zostanie technologia 5G.
Przegląd inteligentnych rozwiązań zastosowanych przez poszczególne miasta pozwala stwierdzić, że koncentrują one swoje wysiłki na kilku kluczowych obszarach. Prym wiedzie komunikacja i telekomunikacja. I tak na przykład w brazylijskim Rio de Janeiro funkcjonuje zintegrowane centrum operacyjne, którego celem jest minimalizowanie negatywnych skutków sytuacji kryzysowych. Z kolei w amerykańskim Chicago działa centrum analiz danych dotyczących przestępczości, a w Karolinie Południowej wykorzystuje się czujniki do analizy stanu mostów. Jak? Poprzez monitorowanie siły i prędkości wiatru oraz przeciążonych pojazdów. Wiele miast wprowadziło również inteligentne systemy dzielenia się rowerami. Mieszkańcy Kopenhagi mają do dyspozycji rowery z podłączonym do nich systemem oferującym szereg dodatkowych usług, w tym GPS, dane o transporcie publicznym oraz możliwość zakupu biletów.
Kolejny obszar to zarządzanie w segmencie użyteczności publicznej. Inteligentne rozwiązania pomagają zoptymalizować m.in. zużycie wody. W Barcelonie funkcjonuje system nawadniania z czujnikami dostarczającymi danych o wilgotności, temperaturze powietrza, prędkości wiatru i świetle słonecznym. Dane te pomagają ogrodnikom określić optymalną ilość wody, jaka jest potrzebna do nawadniania roślin. Z kolei w Singapurze mieszkańcy mają system pomagający w wykrywaniu wycieków, rozwiązywaniu problemów i prognozowaniu zapotrzebowania na wodę.
Internet rzeczy ma też duże pole do popisu w obszarze zarządzania energią. W Stanach Zjednoczonych specjalistyczny system zbiera informacje o zużyciu energii przez konsumentów bezpośrednio poprzez połączenie bezprzewodowe. Informacje o nawykach poszczególnych osób pozwalają znacząco zoptymalizować zużycie i ograniczyć niepotrzebne koszty. Podobnie z gazem – dzięki inteligentnym sieciom gazowym można nie tylko zmniejszyć koszty, ale też poprawić dokładność odczytów.