Podobny wynik przynoszą najnowsze badania agencji zatrudnienia Randstad: ośmiu na dziesięciu polskich pracowników deklaruje, że chcieliby pracować wyłącznie dla firm, które cechuje strategia społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak zaznacza Joanna Kubik, starszy menedżer w Randstad Polska, aż 57 proc. badanych zwraca na to uwagę na etapie poszukiwania zatrudnienia, a Polska pod tym względem jest w europejskiej czołówce.
Nie tylko deklaracje
Deklaracje przekładają się coraz częściej na działania. Katarzyna Bończewska z Michael Page potwierdza, że w praktyce rekrutacyjnej widać, że coraz ważniejszy jest temat etyki i CSR. Wprawdzie te aspekty nie odgrywają kluczowej roli przy podejmowaniu decyzji o przyjęciu oferty (nadal zmieniamy pracę głównie dla możliwości rozwoju i wyższych zarobków), ale mogą zwiększyć atrakcyjność pracodawcy. Według Confidence Index w minionym roku przybyło osób, dla których chęć zatrudnienia w bardziej etycznej firmie jest jednym z powodów decyzji o zmianie pracy. Wpływ kwestii etycznych na tę decyzję, który przed trzema laty wskazał co czwarty z polskich kandydatów, w najnowszym badaniu z końca 2019 r. potwierdzał już co trzeci.
Również Dorota Hechner, ekspertka firmy rekrutacyjnej Hays Poland, ocenia, że dużą zmianą wobec ubiegłych lat jest wzrost liczby kandydatów kierujących się postrzeganiem pracodawcy i jego branży. W tegorocznym badaniu Hays Poland już 8 proc. pracowników wskazało wizerunek pracodawcy jako najważniejszy powód rozważania zmiany pracy. A szczególnie wrażliwi na tę kwestię są najmłodsze pokolenia.
Pokazują to także niedawne badania portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl. Prawie sześciu na dziesięciu kandydatów wskazało, że szczególnie zależy im na organizacjach, które dają swoim pracownikom możliwość wsparcia prospołecznych, proekologicznych działań. – Takie nastawienie widać szczególnie u 30- i 20-latków. To oni najczęściej chcieliby pracować dla firm akcentujących swoje zaangażowanie w działania prospołeczne i redukujące negatywny wpływ na środowisko – mówi Konstancja Zyzik, menedżer ds. rekrutacji w Pracuj.pl.
Jak ocenia Dorota Hechner, na wzrost znaczenia CSR ma wpływ sytuacja na rynku pracy, która sprzyja specjalistom. Mając duży wybór ofert pracy, biorą pod uwagę więcej cech potencjalnego pracodawcy niż kiedyś. Przez lata analizowali oferty pracodawców głównie pod względem wynagrodzenia, możliwości rozwoju oraz lokalizacji, od dwóch lat zależy im także na tym, by firma była odpowiedzialna, etyczna i ceniona za działania społeczne.
– Dlatego odpowiedzialni społecznie pracodawcy mogą liczyć na większe zainteresowanie kandydatów i większą liczbę aplikacji na ogłoszenia rekrutacyjne niż firmy, które nie angażują się w takie działania – zaznacza Hechner, dodając, że na znaczeniu zyskuje kwestia spójności wyznawanych wartości. Od kilkunastu miesięcy kandydaci zwracają szczególną uwagę na proekologiczną postawę firm.