Odpowiedzialnym firmom łatwiej zdobyć i utrzymać pracowników

Coraz częściej kandydaci nie są zainteresowani pracą, bo nie odpowiada im kultura tego przedsiębiorstwa.

Publikacja: 20.03.2020 01:20

Odpowiedzialnym firmom łatwiej zdobyć i utrzymać pracowników

Foto: Adobe Stock

Chociaż dla większości Polaków głównym kryterium wyboru pracy pozostaje wysokość wynagrodzenia, to już ośmiu na dziesięciu pytanych o opinię mówi, że zwraca uwagę na społeczną odpowiedzialność ewentualnego pracodawcy.

Tylko 14 proc. kandydatów do pracy, którzy pod koniec 2019 r. wzięli udział w Confidence Index – cyklicznym badaniu firmy rekrutacyjnej Michael Page – stwierdziło, że nie ma dla nich znaczenia podejście pracodawcy do CSR. Zdecydowanie więcej – bo aż 81 proc. ankietowanych – wskazało, że praca w społecznie odpowiedzialnej firmie jest dla nich ważna, a dla 37 proc. bardzo ważna. Wśród osób przed 30. rokiem życia ponad połowa uważa to za bardzo ważną kwestię.

Nadal jesteśmy poniżej średniej dla 13 badanych krajów Europy (87 proc. uznaje, że praca w odpowiedzialnej firmie jest dla nich ważna), ale zmiana jest znacząca w porównaniu z końcem 2016 r. Wtedy praca w takiej firmie była istotna dla dwóch trzecich Polaków.

Podobny wynik przynoszą najnowsze badania agencji zatrudnienia Randstad: ośmiu na dziesięciu polskich pracowników deklaruje, że chcieliby pracować wyłącznie dla firm, które cechuje strategia społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak zaznacza Joanna Kubik, starszy menedżer w Randstad Polska, aż 57 proc. badanych zwraca na to uwagę na etapie poszukiwania zatrudnienia, a Polska pod tym względem jest w europejskiej czołówce.

Nie tylko deklaracje

Deklaracje przekładają się coraz częściej na działania. Katarzyna Bończewska z Michael Page potwierdza, że w praktyce rekrutacyjnej widać, że coraz ważniejszy jest temat etyki i CSR. Wprawdzie te aspekty nie odgrywają kluczowej roli przy podejmowaniu decyzji o przyjęciu oferty (nadal zmieniamy pracę głównie dla możliwości rozwoju i wyższych zarobków), ale mogą zwiększyć atrakcyjność pracodawcy. Według Confidence Index w minionym roku przybyło osób, dla których chęć zatrudnienia w bardziej etycznej firmie jest jednym z powodów decyzji o zmianie pracy. Wpływ kwestii etycznych na tę decyzję, który przed trzema laty wskazał co czwarty z polskich kandydatów, w najnowszym badaniu z końca 2019 r. potwierdzał już co trzeci.

Również Dorota Hechner, ekspertka firmy rekrutacyjnej Hays Poland, ocenia, że dużą zmianą wobec ubiegłych lat jest wzrost liczby kandydatów kierujących się postrzeganiem pracodawcy i jego branży. W tegorocznym badaniu Hays Poland już 8 proc. pracowników wskazało wizerunek pracodawcy jako najważniejszy powód rozważania zmiany pracy. A szczególnie wrażliwi na tę kwestię są najmłodsze pokolenia.

Pokazują to także niedawne badania portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl. Prawie sześciu na dziesięciu kandydatów wskazało, że szczególnie zależy im na organizacjach, które dają swoim pracownikom możliwość wsparcia prospołecznych, proekologicznych działań. – Takie nastawienie widać szczególnie u 30- i 20-latków. To oni najczęściej chcieliby pracować dla firm akcentujących swoje zaangażowanie w działania prospołeczne i redukujące negatywny wpływ na środowisko – mówi Konstancja Zyzik, menedżer ds. rekrutacji w Pracuj.pl.

Jak ocenia Dorota Hechner, na wzrost znaczenia CSR ma wpływ sytuacja na rynku pracy, która sprzyja specjalistom. Mając duży wybór ofert pracy, biorą pod uwagę więcej cech potencjalnego pracodawcy niż kiedyś. Przez lata analizowali oferty pracodawców głównie pod względem wynagrodzenia, możliwości rozwoju oraz lokalizacji, od dwóch lat zależy im także na tym, by firma była odpowiedzialna, etyczna i ceniona za działania społeczne.

– Dlatego odpowiedzialni społecznie pracodawcy mogą liczyć na większe zainteresowanie kandydatów i większą liczbę aplikacji na ogłoszenia rekrutacyjne niż firmy, które nie angażują się w takie działania – zaznacza Hechner, dodając, że na znaczeniu zyskuje kwestia spójności wyznawanych wartości. Od kilkunastu miesięcy kandydaci zwracają szczególną uwagę na proekologiczną postawę firm.

Ważne też dla menedżera

Paulina Łukaszuk z Hays Poland zwraca uwagę, że szczególną wrażliwość na kwestie CSR przejawiają osoby aplikujące na kluczowe stanowiska – dyrektorskie i zarządcze. Kandydaci na wysokie stanowiska chcą z kolei mieć pewność, że dołączą do firmy, w której będą mogli podejmować moralne, zgodne z ich wartościami decyzje.

Potwierdza to styczniowe badanie firmy rekrutacyjnej Bigram. Ponad jedna dziesiąta badanych menedżerów.(90 proc. z nich to osoby 36+) wśród czynników zwiększających ich satysfakcję z pracy wskazała odpowiedzialność społeczną pracodawcy, a 16 proc. zwraca na nią uwagę przy wyborze oferty.

Zdaniem Katarzyny Bończewskiej z Michael Page kandydaci na stanowiska zarządcze często chcą wiedzieć, jakie decyzje podejmuje się w firmie i czy są one zgodne z zasadami etyki, ponieważ sami będą musieli w nich uczestniczyć.

– Coraz częściej zdarza się, że kandydaci nie są zainteresowani pracą w organizacji lub branży, bo nie odpowiada im kultura przedsiębiorstwa albo uważają działania firmy za nieetyczne – twierdzi ekspertka Michael Page. Rosnące znaczenie społecznej odpowiedzialności firm widać też po tym, że coraz częściej chcą chwalić się swoimi aktywnościami CSR już na etapie ogłoszenia o pracę.

Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań