Jest z tym związane wiele ryzyk: nowego otoczenia, możliwej destabilizacji politycznej lub ekonomicznej, trudności w dostępie do informacji o potencjalnych partnerach. W takiej sytuacji pomocne okazują się specjalistyczne portale biznesowe. Mogą być z jednej strony źródłem wiedzy, z drugiej – narzędziem ułatwiającym funkcjonowanie w mało znanym miejscu.
Globalny zasięg
Duże możliwości wsparcia firm oferują portale należące do banków, zwłaszcza wielkich, mających zasięg globalny. Takim portalem jest SantanderTrade.com, skierowany do klientów Grupy Santander, jednej z największych grup finansowych na świecie. Należy do niej również Bank Zachodni WBK. Mogą z niego korzystać jego klienci zainteresowani importem surowców i towarów, eksportem produktów i usług, a także inwestycjami na zagranicznych rynkach. - Portal SantanderTrade.com jest rozwijany globalnie, a zespół w BZ WBK dba, by polskie firmy otrzymywały za jego pośrednictwem jak najwięcej praktycznego wsparcia – tłumaczy Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w BZ WBK. W ostatnim czasie uzupełniona została baza polskich importerów i teraz na portalu znajduje się większość polskich firm zajmujących się handlem międzynarodowym.
Na portalu można znaleźć podstawowe informacje o atrakcyjności biznesowej krajów, warunkach handlu na poszczególnych rynkach, walutach, usługach bankowych oraz potencjalnych partnerach handlowych. Sekcja „Markets" (rynki) zawiera informacje o 185 krajach, w tym dane makroekonomiczne, demograficzne oraz analizy eksportu i importu. Klienci mogą tu skorzystać z 25 tys. raportów i 40 baz danych z całego świata, w tym danych Eurostat-u, Index Mundi, analiz Banku Światowego, Międzynarodowego Funduszu Walutowego czy też opracowań Doing Business, World Trade Organization i innych. W sekcji „Counterparts" (kontrahenci) znajdują się informacje o przedsiębiorstwach na danym rynku w wybranej branży oraz ogłoszenia o ponad 1 mln przetargów z całego świata i 40 tys. targów. Sekcja „Shipments" (warunki wymiany handlowej) obejmuje zasady wymiany międzynarodowej w 120 krajach, z uwzględnieniem warunków specyficznych dla wybranego rynku lub branży. Zawiera także kalkulatory kosztów importu. Sekcja „Currencies" (waluty) to dostęp do globalnych danych walutowych, przelicznik 147 walut, cotygodniowe i comiesięczne raporty rynkowe analityków Grupy Santander. Z kolei sekcja „Establishing" (zakładanie firmy za granicą) omawia praktyczne wskazówki jak zorganizować i prowadzić firmę za granicą.
Pomocne narzędzia
Portal SantanderTrade.com zawiera także dodatkowe funkcjonalności dostępne dla członków Santander Trade Club – specjalnego klubu dla klientów Grupy Santander. To m.in. webinaria związane międzynarodowym handlem, wirtualne misje handlowe oraz szkolenia prowadzone przez Międzynarodową Izbę Handlową. W Polsce Santander Trade Club ma blisko 300 członków i jest regularnie uzupełniany o nowe funkcjonalności.
Wchodząc na nowe rynki warto także zabezpieczać się poprzez narzędzia pozwalające ograniczyć ryzyko niepowodzenia. Do podstawowych rozwiązań należą produkty bankowe: forwardy czy inne zabezpieczenia przed ryzykiem walutowym, akredytywy i gwarancje ułatwiające bezpieczny obrót lub faktoring międzynarodowy, który umożliwia lepsze zarządzanie płynnością. - Są też inne rozwiązania i usługi, które służą dobremu przygotowaniu do wejścia na zagraniczny rynek, często oparte o nowe technologie. Dzięki temu można np. skutecznie zbadać popyt na nasz produkt na wybranym rynku – mówi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK.