Reklama

Pozostawienie podania ?bez rozpoznania to bezczynność

Na pozostawienie podania bez rozpoznania przysługuje skarga na bezczynność.

Publikacja: 04.09.2013 09:07

Wczoraj Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę dotyczącą uprawnień obywateli, których podania pozostały bez rozpoznania (sygnatura akt: I OPS 2/13).

Siedmioosobowy skład NSA uznał, że taką sytuację należy traktować jako bezczynność organu administracji.

Uchwała jest odpowiedzią na wniosek rzecznika praw obywatelskich, a powodem jego wystąpienia były rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych. W swoim wystąpieniu RPO zauważył, że pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 64 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego) jest różnie kwalifikowane.

Część składów orzekających uznawała, że takie działanie jest inną czynnością z zakresu administracji publicznej. Inne zaś – że jest to bezczynność organu. Tymczasem od tego, jak zakwalifikowane zostanie nieuprawnione pozostawienie podania bez rozpatrzenia, zależą dalsze uprawnienia obywatela, bo zmienia się podstawa do zaskarżenia.

W ocenie RPO nieuprawnione pozostawienie podania bez rozpoznania należy zakwalifikować jako bezczynność organu. To pozwala uznać, że obywatel może takie działanie poddać kontroli sądu administracyjnego w trybie skargi na bezczynność. Jest to korzystniejsze dla skarżącego niż w wypadku skargi na inną czynność z zakresu administracji publicznej.

Reklama
Reklama

Jak podkreślała wczoraj Kamilla Dołowska, przedstawicielka RPO, w wypadku skargi na bezczynność nie ma terminu, obowiązuje mniejszy formalizm i przede wszystkim niższy wpis sądowy.

Ostatecznie NSA opowiedział się za tym stanowiskiem. Jak przypomniał NSA, postępowanie administracyjne może być zainicjowane także wniesieniem podania (żądania), które nie spełnia warunków przewidzianych przepisami prawa.

– Pozostawienie podania bez rozpatrzenia oznacza, że organ pozostaje w bezczynności – tłumaczył sędzia Roman Hauser, prezes NSA i przewodniczący składu orzekającego.

Do bezczynności dochodzi bowiem również wtedy, kiedy organ odmawia załatwienia sprawy, bo mylnie twierdzi, że nie zachodzą przesłanki do jej załatwienia. Poszerzony skład orzekający nie zgodził się z poglądem, że pozostawienia podania bez rozpoznania jest inną czynnością z zakresu administracji. Zdaniem NSA jest to czynność materialno-techniczna, która nie dotyczy uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów ustawy.  Z tego względu obywatelowi, którego podanie zostało pozostawione bez rozpatrzenia, przysługuje skarga na bezczynność na podstawie art. 3 § 2 pkt 8  Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, a nie skarga, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy.

Wczoraj Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę dotyczącą uprawnień obywateli, których podania pozostały bez rozpoznania (sygnatura akt: I OPS 2/13).

Siedmioosobowy skład NSA uznał, że taką sytuację należy traktować jako bezczynność organu administracji.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Prawo karne
Wypadek na A1. Nagły zwrot w procesie Sebastiana M.
Prawo pracy
Prawnik ostrzega: nadchodzi rewolucja w traktowaniu samozatrudnionych
Zawody prawnicze
Rząd zdecydował: nowa grupa zawodowa otrzyma przywilej noszenia togi
Sądy i trybunały
Rzecznik dyscyplinarny sędziów „na uchodźstwie”. Jak minister chce ominąć ustawę
Reklama
Reklama