Pozostawienie podania ?bez rozpoznania to bezczynność

Na pozostawienie podania bez rozpoznania przysługuje skarga na bezczynność.

Publikacja: 04.09.2013 09:07

Wczoraj Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę dotyczącą uprawnień obywateli, których podania pozostały bez rozpoznania (sygnatura akt: I OPS 2/13).

Siedmioosobowy skład NSA uznał, że taką sytuację należy traktować jako bezczynność organu administracji.

Uchwała jest odpowiedzią na wniosek rzecznika praw obywatelskich, a powodem jego wystąpienia były rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych. W swoim wystąpieniu RPO zauważył, że pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 64 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego) jest różnie kwalifikowane.

Część składów orzekających uznawała, że takie działanie jest inną czynnością z zakresu administracji publicznej. Inne zaś – że jest to bezczynność organu. Tymczasem od tego, jak zakwalifikowane zostanie nieuprawnione pozostawienie podania bez rozpatrzenia, zależą dalsze uprawnienia obywatela, bo zmienia się podstawa do zaskarżenia.

W ocenie RPO nieuprawnione pozostawienie podania bez rozpoznania należy zakwalifikować jako bezczynność organu. To pozwala uznać, że obywatel może takie działanie poddać kontroli sądu administracyjnego w trybie skargi na bezczynność. Jest to korzystniejsze dla skarżącego niż w wypadku skargi na inną czynność z zakresu administracji publicznej.

Jak podkreślała wczoraj Kamilla Dołowska, przedstawicielka RPO, w wypadku skargi na bezczynność nie ma terminu, obowiązuje mniejszy formalizm i przede wszystkim niższy wpis sądowy.

Ostatecznie NSA opowiedział się za tym stanowiskiem. Jak przypomniał NSA, postępowanie administracyjne może być zainicjowane także wniesieniem podania (żądania), które nie spełnia warunków przewidzianych przepisami prawa.

– Pozostawienie podania bez rozpatrzenia oznacza, że organ pozostaje w bezczynności – tłumaczył sędzia Roman Hauser, prezes NSA i przewodniczący składu orzekającego.

Do bezczynności dochodzi bowiem również wtedy, kiedy organ odmawia załatwienia sprawy, bo mylnie twierdzi, że nie zachodzą przesłanki do jej załatwienia. Poszerzony skład orzekający nie zgodził się z poglądem, że pozostawienia podania bez rozpoznania jest inną czynnością z zakresu administracji. Zdaniem NSA jest to czynność materialno-techniczna, która nie dotyczy uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów ustawy.  Z tego względu obywatelowi, którego podanie zostało pozostawione bez rozpatrzenia, przysługuje skarga na bezczynność na podstawie art. 3 § 2 pkt 8  Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, a nie skarga, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy.

Wczoraj Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę dotyczącą uprawnień obywateli, których podania pozostały bez rozpoznania (sygnatura akt: I OPS 2/13).

Siedmioosobowy skład NSA uznał, że taką sytuację należy traktować jako bezczynność organu administracji.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Prawo dla Ciebie
Kiedy policja może zaglądać do telefonu obywatela? Trzeba skończyć z oględzinami
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat 800 plus w maju 2025. Zmiany w harmonogramie
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Aplikacje i egzaminy
Egzaminy prawnicze 2025 - znamy większość wyników. Zdający nie zawiedli
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku