Nowelizacja kodeksu postępowania administracyjnego z 11 sierpnia 2021 r. nadal wywołuje kontrowersje, nie tylko w sferze dyplomatycznej. W teorii to wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 12 maja 2015 r. (sygn. P 46/13), stwierdzającego niekonstytucyjność art. 156 § 2 k.p.a. w zakresie, w jakim pozwala na stwierdzenie nieważności decyzji wydanej z rażącym naruszeniem prawa, gdy od wydania decyzji nastąpił znaczny upływ czasu, a była podstawą nabycia prawa lub ekspektatywy.
Abstrahując od ocen, czy państwo polskie miało prawo wprowadzić rozwiązania, które miały przeciwdziałać tzw. dzikiej reprywatyzacji, pewne rozwiązania budzą wątpliwości.
Ma je m.in. rzecznik praw obywatelskich prof. Marcin Wiącek. A konkretnie chodzi o konstytucyjność wygaszenia także toczących się już spraw reprywatyzacyjnych, o czym wspomniał w „Dzienniku Gazecie Prawnej".
Czytaj też: