Reklama
Rozwiń
Reklama

Za brak decyzji w terminie wójtowi grozi grzywna

Warto pamiętać o terminowym załatwianiu spraw. W przypadku bowiem gdy organ pozostaje w zwłoce, strona może taką sytuację zaskarżyć, a w określonych sytuacjach żądać odszkodowania

Aktualizacja: 06.08.2009 07:18 Publikacja: 06.08.2009 06:30

Za brak decyzji w terminie wójtowi grozi grzywna

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Red

Skarga na bezczynność organu administracji jest szczególnego rodzaju sposobem zaskarżania szeroko rozumianej działalności organu administracji. Sens tego quasi-odwoławczego środka wyraża się w umożliwieniu stronie postępowania administracji zaskarżenia sposobu procedowania w sprawie, polegającego na zaniechaniu jej załatwienia w terminie lub w ogóle. Przysługuje on stronie, gdy organ uchyla się od rozstrzygnięcia sprawy (w formie decyzji bądź postanowienia) albo od podjęcia aktu czy też dokonania określonej czynności bądź opóźnia się w powyższym.

[srodtytul]Dyscyplinujący charakter[/srodtytul]

Zgodnie z art. 3 § 2 pkt 8 w zw. z pkt 1 – 4a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C352B3548E8566EB6E88E90E25982AE5?id=166935]ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU nr 153, poz. 1270 ze zm., dalej p.p.s.a.)[/link], kontrola działalności administracji publicznej przez sądy obejmuje także orzekanie w sprawach skarg na bezczynność organu. W przypadku gdy jest on zobowiązany jest do wydania decyzji administracyjnej lub postanowienia, na które służy zażalenie albo kończącego postępowanie. Przysługuje ona także na postanowienie rozstrzygające sprawę co do istoty postanowienia w postępowaniu egzekucyjnym lub zabezpieczającym, na które służy zażalenie. Można ją wnieść, również gdy organ jest zobowiązany do podjęcia aktu lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczącego uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, a także wydania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach. Właściwym dla rozpatrzenia skargi jest wojewódzki sąd administracyjny, na którego obszarze właściwości ma siedzibę organ administracji publicznej, którego działalność została zaskarżona.

Skarga realizuje dwa cele. Z jednej strony [b]ma na celu zdyscyplinowanie organu, który przewleka postępowania administracyjne i nie dotrzymuje terminów rozpatrzenia sprawy.[/b] Z drugiej, gdy w ogóle nie podejmuje żadnej czynności, uważając, że nie istnieje obowiązek prawny zobowiązujący go do działania (milczenie).

[srodtytul]Po wyczerpaniu środków[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Skargę na bezczynność organu wnosi się po wyczerpaniu środków zaskarżenia w administracyjnym toku instancji (a więc na etapie administracyjnym). Oznacza to, że przed wniesieniem skargi na bezczynność skarżący jest zobowiązany do wniesienia zażalenia do organu wyższego stopnia na nieterminowe załatwienie sprawy, w trybie art. 37 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F4120C7307F330ACDE4E8C3986A42F8B?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] (dalej k.p.a.). Jeżeli bezczynność organu administracji nie wyraża się w opóźnieniu w wydaniu postanowienia lub decyzji, ale w braku podjęcia innego aktu lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczącego uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów, warunkiem wniesienia skargi do sądu administracyjnego jest uprzednie pisemne wezwanie organu do usunięcia naruszenia prawa.

[srodtytul]W jakim terminie[/srodtytul]

Co do zasady skargę taką można wnieść w każdym czasie po wyczerpaniu administracyjnego toku instancji. Nie może to jednak nastąpić później niż do czasu rozstrzygnięcia sprawy.

W przypadku innego rodzaju naruszenia prawa, zgodnie z art. 53 § 2 p.p.s.a., skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie takiego naruszenia.

[b]Skargę wnosi się do właściwego sądu administracyjnego za pośrednictwem organu, któremu zarzuca się bezczynność.[/b] Ten ostatni ma obowiązek przekazać ją w ciągu 30 dni wraz z odpowiedzią na skargę. Co istotne, aż do dnia rozpoczęcia rozprawy organ może uwzględnić skargę w całości, a tym samym przystąpić do podejmowania czynności zmierzających do rozstrzygnięcia sprawy, których zaniechał.

[srodtytul]Sąd nałoży karę[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Zgodnie z art. 149 p.p.s.a. sąd, uwzględniając skargę na bezczynność organu, zobowiązuje go do wydania w określonym terminie aktu lub interpretacji lub dokonania czynności, lub stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikających z przepisów prawa, albo skargę oddala. Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu są dla organu wiążące. Tym samym w razie niewykonania wyroku uwzględniającego skargę na bezczynność strona może wnieść skargę w tym przedmiocie, żądając wymierzenia organowi grzywny (art. 154 § 1 p.p.s.a.).

Warunkiem skutecznego wniesienia skargi o wymierzenie grzywny, którego celem jest przymuszenie organu do działania, jest uprzednie pisemne wezwanie właściwego organu do wykonania wyroku lub załatwienia sprawy. Skarga ta również jest wnoszona za pośrednictwem organu pozostającego w zwłoce. Istotnym jest, że wykonanie wyroku lub załatwienie sprawy po wniesieniu skargi o wymierzenie grzywny nie stanowi podstawy do umorzenia postępowania lub oddalenia skargi. [b]Grzywnę wymierza się do wysokości dziesięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim[/b], ogłaszanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Grzywna nie ma charakteru świadczenia na rzecz skarżącego. Jest karą za ignorowanie wyroków sądów.

[i]Autor jest aplikantem adwokackim w kancelarii Gide Loyrette Nouel[/i]

[ramka][b]Uwaga[/b]

W sytuacji gdy organ administracji po wszczęciu postępowania dojdzie do przekonania, że wszczęta sprawa nie jest sprawą z zakresu administracji publicznej, winien umorzyć postępowanie jako bezprzedmiotowe. Jak stwierdził NSA w postanowieniu z 22 listopada 2001 r., ujawnienie się po wszczęciu postępowania administracyjnego, że zgłoszone żądanie ma cywilnoprawny charakter, w żadnym razie nie usprawiedliwia bezczynności organu ([b]II SAB/Wr 114/00[/b]). [/ramka]

[ramka][b]Można żądać odszkodowania[/b]

Reklama
Reklama

[b]Osobie, która poniosła szkodę wskutek niewykonania orzeczenia sądu, służy roszczenie o odszkodowanie na zasadach określonych w kodeksie cywilnym.[/b] Odszkodowanie przysługuje od organu, który nie wykonał orzeczenia sądu, a jeżeli organ ten w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia wniosku o odszkodowanie nie wypłacił odszkodowania, uprawniony podmiot może wnieść powództwo do sądu powszechnego. Warunkiem wytoczenia powództwa odszkodowawczego w związku z bezczynnością organu administracji są:

- istnienie prawnego obowiązku organu do działania;

- wniesienie zażalenia (gdy przysługuje) na nieterminowe załatwienie sprawy;

- wniesienie skargi na bezczynność do sądu administracyjnego;

- uwzględnienie skargi przez sąd administracyjny;

Reklama
Reklama

- niewykonanie przez organ administracji wyroku uwzględniającego skargę poprzez brak rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej w wyznaczonym terminie;

- brak wypłaty przez organ administracji odszkodowania w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia wniosku. Warto podkreślić, że wniesienie skargi o wymierzenie grzywny, a co za tym idzie stwierdzenie niewykonania orzeczenia sądu administracji ze skargi na bezczynność przez sąd administracji, nie jest warunkiem możliwości dochodzenia odszkodowania przed sądem powszechnym w trybie art. 417 w zw. z art. 417[sup]1 [/sup]§ 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B4933131316FFB5015E69CDF66A4E80E?id=70928]kodeksu cywilnego[/link]. [/ramka]

Skarga na bezczynność organu administracji jest szczególnego rodzaju sposobem zaskarżania szeroko rozumianej działalności organu administracji. Sens tego quasi-odwoławczego środka wyraża się w umożliwieniu stronie postępowania administracji zaskarżenia sposobu procedowania w sprawie, polegającego na zaniechaniu jej załatwienia w terminie lub w ogóle. Przysługuje on stronie, gdy organ uchyla się od rozstrzygnięcia sprawy (w formie decyzji bądź postanowienia) albo od podjęcia aktu czy też dokonania określonej czynności bądź opóźnia się w powyższym.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama