Wnioski o wydanie nowego dowodu osobistego w dowolnej gminie w Polsce można będzie składać dopiero w marcu, a nie, jak pierwotnie planowano, w styczniu 2015 r. – poinformowała Małgorzata Woźniak z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Do tego czasu nie będą wydawane nowe wzory dokumentów. Dotychczasowe dowody zachowają ważność po nowym roku. Nie będzie więc konieczności ich wymiany.
Dlaczego? Ministerstwo nie jest zadowolone z działania systemu elektronicznego. Wraz z nowym wzorem dokumentu miał zostać utworzony elektroniczny rejestr dowodów osobistych. Dostęp do niego będą miały urzędy gmin. Dzięki temu wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć w dowolnej gminie na terenie całego kraju, niezależnie od miejsca zamieszkania. Będzie także możliwość elektronicznego przesłania wniosku o wydanie dowodu. Dokument będzie mógł odebrać w gminie pełnomocnik. Format i wymiary nowego dowodu osobistego pozostaną takie same jak dotychczas. Nie będzie w nim informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu i wzroście jego właściciela. Nie będzie też zeskanowanego jego podpisu.
Dowód będzie ważny przez 10 lat z wyjątkiem dokumentu malucha poniżej 5. roku życia (ten będzie ważny przez 5 lat). W przypadku unieważnienia odpowiednia adnotacja zostanie wprowadzona do rejestru dowodów osobistych. Znajdą się w niej informacje o dacie i przyczynie unieważnienia.
Przesunięcie o dwa miesiące wdrożenia nowego Systemu Rejestrów Państwowych nie wpłynie natomiast na wejście w życie nowego prawa o aktach stanu cywilnego wprowadzająca informatyzację do urzędów stanu cywilnego.
Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r. Nie oznacza to jednak, że już od tego dnia otrzymamy elektroniczny odpis aktu urodzenia czy zawarcia małżeństwa. A to dlatego, że w ostatniej chwili parlament dodał przepisy przejściowe umożliwiające do 1 lipca 2015 r. prowadzenie rejestracji stanu cywilnego zgodnie z dotychczasowymi zasadami.