Sejmowa Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych 5 września 2016 r. rozpoczęła pierwsze czytanie komisyjnego projektu nowelizacji prawa o aktach stanu cywilnego.
– Projekt powstał na bazie skierowanej do Sejmu petycji obywatelskiej – mówiła poseł Joanna Augustynowska. – I co do zasady uzupełnia przewidziane ustawą z 28 listopada 2014 r. prawo obywateli do samodzielnego sporządzenia fotokopii akt stanu cywilnego przechowywanego w księgach o możliwość sporządzenia takiej fotokopii, na wniosek i za odpłatnością, przez wyspecjalizowanego pracownika urzędu stanu cywilnego – uzasadniała poseł.
Rozwiązanie to z jednej strony zapewni obywatelom możliwość uzyskania fotokopii akt bez konieczności osobistego stawiania się w urzędzie (oszczędność na kosztach podróży). Z drugiej zaś strony zabezpieczy leciwe już księgi stanu cywilnego przed zniszczeniem.
– Wykonaniem fotokopii będzie się zajmował urzędnik stanu cywilnego, który co do zasady wie, jak się z takimi materiałami obchodzić – uzasadniała posłanka Augustynowska. – Oczywiście taka fotokopia nie będzie miała mocy dokumentu urzędowego, a za jej wykonanie oraz dostarczenie wnioskodawca będzie płacił – wskazywała. I wyjaśniła, że aby zapewnić gminom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do świadczenia takich usług, projekt przewiduje vacatio legis do 1 lipca 2017 r. Urzędy bowiem powinny np. zakupić aparat cyfrowy oraz ustalić cennik.
Projekt popierają organizacje samorządowe. Zwracają jednak uwagę na konieczność uregulowania w ustawie przynajmniej stawki maksymalnej opłaty za wykonanie fotokopii przez urzędnika USC. Podobne stanowisko zaprezentowało Biuro Legislacyjne Sejmu.