Urząd zadzwoni do obywatela – Sejm przyjął przepisy

Przyspieszenie załatwiania spraw urzędowych – to cel przyjętych w środę przez Sejm zmian w ustawie o informatyzacji.

Aktualizacja: 17.10.2019 14:55 Publikacja: 17.10.2019 12:44

Urząd zadzwoni do obywatela – Sejm przyjął przepisy

Foto: Adobe Stock

Zaproponowane przez ministerstwo cyfryzacji rozwiązania nie tylko ułatwią i przyspieszą załatwianie spraw urzędowych, ale i pomogą obywatelom uniknąć ewentualnych negatywnych konsekwencji wynikających np. z nieterminowego załatwienia jakiejś sprawy.

W jaki sposób?

– Poprzez umożliwienie bezpośredniego kontaktu administracji z obywatelem, który zostanie powiadomiony telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej o stanie prowadzonej sprawy – w tym np. o niedotrzymaniu terminów – czy też o upływie ważności dokumentów – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Dodatkowa korzyść – w niektórych przypadkach dla obu stron wyeliminowane zostaną koszty związane z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji – dodaje szef MC.

Czytaj także: Sprawę urzędową załatw przez internet

Bezpośredni kontakt z obywatelem będzie możliwy dzięki powstaniu Rejestru Danych Kontaktowych (RDK), w którym gromadzone będą dane kontaktowe obywateli (imię i nazwisko, PESEL, adres e–mail lub numer telefonu).

WAŻNE! Wprowadzenie danych do RDK przez obywateli będzie dobrowolne. Dane będzie można wprowadzać oraz aktualizować przez e–usługę lub podczas wizyty w urzędzie.

WAŻNE! Dostęp do danych zgromadzonych w RDK będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią. Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy skarbowe, a także organy wyborcze, czy Polski Czerwony Krzyż (w zakresie danych osób poszukiwanych lub poszukujących).

RDK będzie częścią Systemu Rejestrów Państwowych, w którym funkcjonują już: rejestr PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych, czy też Rejestr Dokumentów Paszportowych.

Zakładamy, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 milionów osób.

To nie wszystko

To nie wszystkie korzyści płynące z powstania rejestru Danych Kontaktowych. Katalog usług, które będzie można realizować z wykorzystaniem zawartych w nim danych kontaktowych, będzie stopniowo poszerzany.

– Kolejną korzyścią, jaką wprowadza przyjęty dziś projekt jest możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego dzięki odpowiedniej e-usłudze – mówi minister Marek Zagórski. – Już dziś możemy wnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego. Jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów musimy poczekać. Po wejściu w życie przygotowanych przez nas zmian – dokumenty dostaniemy „od ręki" – dodaje szef MC.

Odpis będzie można pobrać bezpośrednio z Rejestru Stanu Cywilnego. Warunek? Posiadanie bezpłatnych środków identyfikacji elektronicznej, czyli Profilu Zaufanego lub profilu osobistego w e-dowodzie.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów