Sprawę urzędową załatw przez internet

Podanie, wniosek, zażalenie, żądanie, czy wyjaśnienie – nie musisz iść do urzędu, by złożyć tam tego rodzaju pisma. Nie potrzebujesz umawiania wizyty. Pieczątkę zamień na Profil Zaufany, a wizytę w urzędzie i stanie w kolejce na chwilę przed komputerem.

Aktualizacja: 08.02.2019 14:14 Publikacja: 08.02.2019 09:08

Sprawę urzędową załatw przez internet

Foto: 123RF

Nie każdy zna tę nazwę – pismo ogólne, bo o nim mowa, przez lata było jedynym skutecznym sposobem komunikacji na linii obywatel – administracja.

Czytaj także: E-meldunek już działa - jak się zameldować przez ePUAP

Kto tego nie przeżył? Tradycyjny schemat działania: przygotowanie pisma w domu (najlepiej w dwóch egzemplarzach), wizyta w urzędzie, złożenie pisma, zdobycie – na jednym z egzemplarzy – pieczątki potwierdzającej odbiór i... pełne emocji (nie zawsze krótkie) oczekiwanie na odpowiedź.

Zostań w domu. Załatw to przez Internet

Nie musisz brać wolnego lub zwalniać się wcześniej z pracy, by załatwić tego rodzaju sprawy. Możesz to zrobić o dowolnej porze dnia i nocy, bez wychodzenia z domu. Online. Czego potrzebujesz?

– Konta na platformie ePUAP i Profilu Zaufanego – odpowiada minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Jedno i drugie są dostępne od ręki, bezpłatnie i przez Internet. Profil Zaufany pozwala potwierdzić naszą tożsamość w sieci. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod nas podszyć – dodaje.

SPRAWDŹ, JAK ZAŁOŻYĆ PROFIL ZAUFANY

Pismo ogólne przez Internet możesz wysyłać do m.in. ministerstw, urzędów gminy, urzędów centralnych, urzędów skarbowych, szkół publicznych, czy publicznych zakładów opieki zdrowotnej – czyli instytucji, który mają elektroniczną skrzynkę podawczą na platformie ePUAP.

Sporo załatwisz

– Polacy bardzo chętnie korzystają z tej możliwości. Tylko w 2018 r. tą drogą wysłali do urzędów niemal 1,5 miliona pism, a to oznacza 125 tysięcy pism w miesiącu – mówi minister cyfryzacji.

Korzystając z pisma ogólnego możesz zadać pytanie, napisać wyjaśnienie, złożyć zażalenie, podanie lub wniosek. Wystarczy, że uzupełnisz formularz i wyślesz go na elektroniczną skrzynkę podawczą urzędu . Po chwili dostaniesz elektroniczne urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) pisma.

WAŻNE: to potwierdzenie jest tak samo ważne jak potwierdzenie odbioru listu poleconego, który wysyłasz pocztą tradycyjną.

Pismo ogólne piszesz, wtedy gdy: chcesz się skontaktować z urzędem, przepisy umożliwiają wysłanie pisma przez Internet, nie ma specjalnego formularza do załatwienia tej konkretnej sprawy.

Jak działać?

Krok 1: Przygotuj potrzebne dane, czyli dane do logowania na platformie ePUAP i – jeśli to konieczne – załączniki w wersji elektronicznej.

Krok 2: Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl, a tam w zakładkę Wyślij pismo ogólne.

Krok 3: Wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo.

Krok 4: Wypełnij formularz.

Krok 5: Dodaj potrzebne załączniki (te wcześniej przygotowane, w wersji elektronicznej).

Krok 6: Kliknij DALEJ, a potem PODPISZ I WYŚLIJ lub WYŚLIJ BEZ PODPISU. (WAŻNE: Jeśli wyślesz pismo bez podpisu, nie załatwisz spraw, które wymagają podpisu).

Na tym etapie wyświetli Ci się komunikat, że pismo zostało wysłane.

Usługa jest bezpłatna.

Nie każdy zna tę nazwę – pismo ogólne, bo o nim mowa, przez lata było jedynym skutecznym sposobem komunikacji na linii obywatel – administracja.

Czytaj także: E-meldunek już działa - jak się zameldować przez ePUAP

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów