Sukces procesowy SSW: Dofinansowanie bez kwestionowania decyzji wojewody

3 października 2019 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (WSA) ogłosił wyrok w sprawie skargi Laude Smart Intermodal S.A. Sprawa dotyczyła negatywnej oceny projektu przeprowadzonej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). WSA przyznał rację spółce i stwierdził, że ocena projektu została przeprowadzona w sposób naruszający prawo, a naruszenie to miało istotny wpływ na ocenę projektu. Sprawę przekazał do ponownego rozpatrzenia przez CUPT.

Publikacja: 07.10.2019 08:40

Sukces procesowy SSW: Dofinansowanie bez kwestionowania decyzji wojewody

Foto: Adobe Stock

Wczoraj, 3 października 2019 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (WSA) ogłosił wyrok w sprawie skargi Laude Smart Intermodal S.A. Sprawa dotyczyła negatywnej oceny projektu przeprowadzonej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). WSA przyznał rację spółce i stwierdził, że ocena projektu została przeprowadzona w sposób naruszający prawo, a naruszenie to miało istotny wpływ na ocenę projektu. Sprawę przekazał do ponownego rozpatrzenia przez CUPT.

W 2018 r. firma Laude – operator transportowo-logistyczny – złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach POIiŚ. CUPT jako instytucja organizująca konkurs ocenił projekt negatywnie z powodu braku dokumentów potwierdzających poinformowanie społeczeństwa o wydaniu decyzji Wojewody dotyczących środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia, a także decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę wraz z decyzjami zmieniającymi. CUPT dokonał powyższej oceny, mimo że w toku prowadzonego postępowania konkursowego wojewoda wykazywał, że wszystkie decyzje są zgodne z prawem, a społeczeństwo zostało odpowiednio poinformowane.

Zespół SSW złożył do WSA skargę w specjalnym trybie, wynikającym z ustawy o polityce spójności. W skardze prawnicy zawarli zarzuty dotyczące zarówno kwestii środowiskowych, jak i proceduralnych. Podnosili, że kwestionowane przez CUPT decyzje wojewody są ostateczne, nigdy nie były podważane, a na ich podstawie realizowane były już inwestycje (najstarsze kwestionowane decyzje były wydane w 2009 r. i 2010 r.). Eksperci SSW argumentowali, że CUPT nie ma uprawnień do kwestionowania ostatecznych decyzji innego organu administracji publicznej, a sama spółka nie ma prawnych możliwości naprawienia ewentualnych błędów w otrzymanych przez nią pozytywnych decyzjach właściwych organów administracji.

Powyższe argumenty podzielił WSA. W ustnym uzasadnieniu stwierdził, że nie można formułować warunków konkursu w taki sposób, który nie jest możliwy do spełnienia. WSA podkreślił, że to nie spółka wydaje decyzje, a dokonuje tego organ administracji publicznej, który zdaniem WSA działał w ramach przepisów prawa. WSA uznał, że warunek CUPT ma charakter wykluczający, bo eliminuje wszystkie projekty, których proces inwestycyjny przebiegł przed wdrożeniem dyrektywy z 2011 r. Podkreślił również, że podmioty biorące udział w konkursie nie mają trybu do naprawienia ewentualnych uchybień ostatecznej decyzji administracyjnej. WSA wskazał, że organ oceniający wnioski o dotacje unijne nie ma prawa kwestionować legalności decyzji administracyjnych wydanych przez inne organy.

Jest to przełomowe orzeczenie WSA, które powinno mieć wpływ na trwające i organizowane w przyszłości konkursy.

Skargę przygotowywał interdyscyplinarny zespół SSW, obejmujący zarówno specjalistów od postępowań administracyjnych, prawa ochrony środowiska, jak i funduszy UE: Anita Palukiewicz, Wojciech Szaruch, Krystian Trzciński. Pracami zespołu kierował Łukasz Karpiesiuk, partner, lider praktyki pomocy publicznej i funduszy UE w SSW.

Wczoraj, 3 października 2019 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (WSA) ogłosił wyrok w sprawie skargi Laude Smart Intermodal S.A. Sprawa dotyczyła negatywnej oceny projektu przeprowadzonej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). WSA przyznał rację spółce i stwierdził, że ocena projektu została przeprowadzona w sposób naruszający prawo, a naruszenie to miało istotny wpływ na ocenę projektu. Sprawę przekazał do ponownego rozpatrzenia przez CUPT.

W 2018 r. firma Laude – operator transportowo-logistyczny – złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach POIiŚ. CUPT jako instytucja organizująca konkurs ocenił projekt negatywnie z powodu braku dokumentów potwierdzających poinformowanie społeczeństwa o wydaniu decyzji Wojewody dotyczących środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia, a także decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę wraz z decyzjami zmieniającymi. CUPT dokonał powyższej oceny, mimo że w toku prowadzonego postępowania konkursowego wojewoda wykazywał, że wszystkie decyzje są zgodne z prawem, a społeczeństwo zostało odpowiednio poinformowane.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Nowe, szokujące informacje ws. Łukasza Żaka
Prawo dla Ciebie
Chronili swoje samochody przed powodzią. Policja wzywa ich na komendę. Będą mandaty?
Prawo karne
Ekstradycja Sebastiana M. Pomoże interwencja Radosława Sikorskiego?
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie