Za naruszenie obowiązków służbowych członkowie korpusu służby cywilnej oraz urzędnicy państwowi mianowani nie zawsze odpowiadają dyscyplinarnie. Za przewinienia mniejszej wagi przełożony może wymierzyć im karę upomnienia. Przy czym zasady udzielania tego rodzaju „reprymendy" określa tylko ustawa o służbie cywilnej (dalej usc). W przypadku urzędników państwowych mianowanych zastosowanie przy jej wymierzaniu znajdą przepisy kodeksu pracy (dalej kp) dotyczące kar porządkowych. Oznacza to, że zarówno tryb wymierzania tego typu kary jak i sposób jej weryfikacji w przypadku tych dwóch grup urzędniczych jest inny.
Czytaj także: Służba cywilna: kiedy kara dyscyplinarna za manifestowanie poglądów politycznych
Dyrektor albo kierownik urzędu
Wymierzenie kary upomnienia nie wymaga przeprowadzenia postępowania dyscyplinarnego; zależy ono tylko od decyzji określonego przełożonego. W przypadku członków służby cywilnej bez względu na podstawę nawiązania przez nich stosunku pracy karę upomnienia na piśmie wymierza dyrektor generalny urzędu. Urzędnikom państwowym mianowanym (bo tylko ich odpowiedzialność reguluje ustawa o pracownikach urzędów państwowych a pozostali urzędnicy państwowi podlegają odpowiedzialności porządkowej uregulowanej w kodeksie pracy) „reprymendę" za mniejsze przewinienia udziela kierownik urzędu.
To nie stricte kara porządkowa
Warto podkreślić, że kara upomnienia w obu tych przypadkach, choć swą nazwą przypomina jedną z kodeksowych kar porządkowych, (a w ustawie o pracownikach urzędów państwowych (dalej uopup), nawet wprost nazywana jest karą porządkową) znacząco rożni się od kodeksowego upomnienia. Przede wszystkim kara upomnienia na piśmie (jak to jest w przypadku członków korpusu sc) czy kara upomnienia (jak to jest w przypadku urzędników państwowych mianowanych) może być wymierzona zarówno za czyny dotyczące wykonywania czynności służbowych, jak i uchybiające godności urzędu.
Natomiast odpowiedzialność porządkowa uregulowana w kodeksie pracy związana jest z nieprzestrzeganiem przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, a więc wyłącznie z obowiązkami dotyczącymi wykonywania pracy (por. Z. Góral, E. Staszewska Odpowiedzialność pracownicza lex on line). A zatem zakresy przedmiotowe obu tych kar są inne.