Rośnie popularność pakietów i usług assistance

Prawie czterech na pięciu badanych wie, czym są usługi assistance, a co piąty deklaruje, że korzystał z nich w ostatnim roku. Pakiety assistance coraz częściej decydują o zakupie polisy.

Publikacja: 01.03.2024 03:00

Prawie czterech na pięciu badanych wie, czym są usługi assistance

Prawie czterech na pięciu badanych wie, czym są usługi assistance

Foto: Adobe Stock

Rozumienie assistance jako usług pomocowych i ratunkowych jest coraz silniej zakorzenione w świadomości Polaków. Z cyklicznego raportu Mondial Assistance wynika, że w ten sposób zdefiniowałoby je 56 proc. badanych (o 6 pkt proc. więcej niż przed rokiem). Na drugim miejscu (30 proc.), z wynikiem podobnym jak w poprzedniej edycji badania, znalazło się postrzeganie tej usługi jako wsparcia w obszarze pomocy na drodze, gdy poruszamy się autem. Nieznacznie mniej respondentów – 29 proc. – określa assistance jako usługi ubezpieczeniowe, względnie dodatkowe usługi ubezpieczeniowe.

Na assistance jako jeden z trzech najważniejszych czynników przy zakupie ubezpieczenia na życie wskazało aż 40 proc. badanych. W przypadku wyboru ubezpieczenia NNW uważa tak 36 proc. respondentów. Eksperci Mondial Assistance zwracają uwagę na zdecydowany wzrost znaczenia tej usługi dla klientów w odniesieniu do poprzedniej edycji badania, kiedy to w obu przypadkach usługi assistance były ważne tylko dla 26 proc. ankietowanych.

Obecność pakietu assistance znalazła się na trzecim miejscu wśród czynników, które mają istotny wpływ na decyzję o zakupie ubezpieczenia na życie lub NNW. Wyżej uplasowały się tylko cena i zakres ubezpieczenia czy kwota odszkodowania. Mniej znaczące były takie czynniki, jak marka ubezpieczyciela, wcześniejsze doświadczenia klienta związane z jakością usług assistance u niego czy oferowane przezeń usprawnienia technologiczne.

Czytaj więcej

Ceny polis szkolnych zaczynają się od kilkudziesięciu złotych

Serwisy assistance coraz bardziej popularne

Badanych zapytano, które usługi assistance mają dla nich największą wartość. Na pierwszym miejscu (79 proc.) znalazły się kwestie związane z samochodem, jak np. holowanie czy pomoc w przypadku awarii. Za nimi uplasował się obszar medyczny (71 proc.), czyli np. domowa wizyta lekarska. Trzecie miejsce (68 proc.) to pomoc fachowca w ramach assistance: hydraulika czy elektryka. Ten rodzaj usługi pomocowej odnotował znaczący wzrost – w stosunku do badania za 2022 r. jego wartość doceniło o 6 pkt proc. więcej respondentów.

Autorzy raportu zapytali też, które serwisy assistance są najbardziej atrakcyjne. Aż dwie trzecie ankietowanych (66 proc.) stwierdziło, że to usługa polegająca na możliwości skorzystania z samochodu zastępczego. Taki sam procent wskazał na usługi medyczne dotyczące rehabilitacji po wypadku lub chorobie. Kolejne miejsca zajęły: dostęp do badań specjalistycznych (62 proc.) oraz holowanie pojazdu (61 proc.).

Czytaj więcej

Polacy chętniej sięgają po domowy assistance. Najczęściej wzywamy hydraulika

Tegoroczne badanie Mondial Assistance potwierdziło dotychczasowe powody obaw Polaków. Najwięcej, bo aż 71 proc. badanych obawia się wypadku komunikacyjnego (wynik ten sam, co rok temu). Istotnych dla zdrowia skutków wypadku obawia się 69 proc. Tyle samo wskazało na możliwość zachorowania np. na nowotwór czy chorobę serca (w obu przypadkach jest to spadek o 7 pkt proc. w porównaniu z poprzednią edycji). Włamania do domu czy mieszkania obawia się 61 proc. ankietowanych, a kradzieży auta – 50 proc. Istotnie więcej Polaków niż przed rokiem zaprząta sobie głowę bardziej codziennymi sprawami, np. awarie sprzętu AGD i RTV. Takie obawy deklaruje 61 proc. respondentów (wobec 54 proc. rok wcześniej). – Aż 68 proc. w naszym badaniu jasno przyznaje, że dodatkowe usługi zawarte w polisie dają im poczucie bezpieczeństwa i komfort psychiczny. To powód, dla którego 64 proc. jest gotowych zapłacić nieco więcej za ubezpieczenie i uzyskać lepszy pakiet usług dodatkowych – komentuje Piotr Ruszowski, prezes Mondial Assistance.

Czytaj więcej

To będzie trudny rok ubezpieczycieli

Assistance coraz częściej wybierane przez właścicieli domów

W zeszłym roku towarzystwo ubezpieczeniowe Compensa informowało, że domowe assistance to najczęściej wybierane przez właścicieli domów i mieszkań rozszerzenie ubezpieczenia nieruchomości i już 99 proc. takich polis zawiera tzw. domowe usługi pomocowe. Polegają one przede wszystkim na wsparciu właściciela lub użytkownika nieruchomości w usuwaniu usterek i awarii, na przykład cieknącego kranu, uszkodzonego sprzętu RTV/AGD czy zatrzaśniętych drzwi. Ubezpieczyciel organizuje i pokrywa koszty pomocy lub refunduje wykonane naprawy, jeżeli właściciel mieszkania zorganizuje je na własną rękę.

Ubezpieczyciele mają zwykle w ofercie różne warianty domowego assistance, różniące się zakresem oferowanych usług, liczbą dostępnych w ramach ubezpieczenia interwencji i kwotowymi limitami udzielanej pomocy. Katalog zdarzeń objętych ubezpieczeniem jest szeroki. Oprócz wyżej wymienionych może się w nim mieścić także m.in. opieka nad zwierzętami domowymi, usługi concierge, interwencje gazownika, murarza czy malarza. Assistance obejmuje także m.in. transport i przechowywanie mienia w magazynie czy przechowalni, jeżeli wskutek szkody, np. zalania czy pożaru, nieruchomość nie nadaje się do zamieszkania.

Rozumienie assistance jako usług pomocowych i ratunkowych jest coraz silniej zakorzenione w świadomości Polaków. Z cyklicznego raportu Mondial Assistance wynika, że w ten sposób zdefiniowałoby je 56 proc. badanych (o 6 pkt proc. więcej niż przed rokiem). Na drugim miejscu (30 proc.), z wynikiem podobnym jak w poprzedniej edycji badania, znalazło się postrzeganie tej usługi jako wsparcia w obszarze pomocy na drodze, gdy poruszamy się autem. Nieznacznie mniej respondentów – 29 proc. – określa assistance jako usługi ubezpieczeniowe, względnie dodatkowe usługi ubezpieczeniowe.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ubezpieczenia
Roszady w największym polskim ubezpieczycielu. Były szef mBanku na czele PZU Życie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ubezpieczenia
OFE dały zarobić lepiej niż lokaty bankowe i subkonta ZUS
Ubezpieczenia
Po wyborze nowego zarządu kapitalizacja PZU w górę o blisko miliard złotych
Ubezpieczenia
Rekord sprzedaży polis majątkowych i życiowych Warty
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ubezpieczenia
Artur Olech prezesem PZU. Potrzebna jest zgoda KNF