Serwisy assistance coraz bardziej popularne
Badanych zapytano, które usługi assistance mają dla nich największą wartość. Na pierwszym miejscu (79 proc.) znalazły się kwestie związane z samochodem, jak np. holowanie czy pomoc w przypadku awarii. Za nimi uplasował się obszar medyczny (71 proc.), czyli np. domowa wizyta lekarska. Trzecie miejsce (68 proc.) to pomoc fachowca w ramach assistance: hydraulika czy elektryka. Ten rodzaj usługi pomocowej odnotował znaczący wzrost – w stosunku do badania za 2022 r. jego wartość doceniło o 6 pkt proc. więcej respondentów.
Autorzy raportu zapytali też, które serwisy assistance są najbardziej atrakcyjne. Aż dwie trzecie ankietowanych (66 proc.) stwierdziło, że to usługa polegająca na możliwości skorzystania z samochodu zastępczego. Taki sam procent wskazał na usługi medyczne dotyczące rehabilitacji po wypadku lub chorobie. Kolejne miejsca zajęły: dostęp do badań specjalistycznych (62 proc.) oraz holowanie pojazdu (61 proc.).
Polacy chętniej sięgają po domowy assistance. Najczęściej wzywamy hydraulika
Najpierw pandemia, a teraz praca zdalna i związana z nią większa liczba różnych drobnych awarii, ale też wyższa świadomość ubezpieczeniowa sprawiają, że częściej sięgamy po wsparcie z domowego assistance. W zeszłym roku najczęściej sięgaliśmy po nie w przypadkach potrzeby interwencji hydraulików, serwisantów AGD i elektryków.
Tegoroczne badanie Mondial Assistance potwierdziło dotychczasowe powody obaw Polaków. Najwięcej, bo aż 71 proc. badanych obawia się wypadku komunikacyjnego (wynik ten sam, co rok temu). Istotnych dla zdrowia skutków wypadku obawia się 69 proc. Tyle samo wskazało na możliwość zachorowania np. na nowotwór czy chorobę serca (w obu przypadkach jest to spadek o 7 pkt proc. w porównaniu z poprzednią edycji). Włamania do domu czy mieszkania obawia się 61 proc. ankietowanych, a kradzieży auta – 50 proc. Istotnie więcej Polaków niż przed rokiem zaprząta sobie głowę bardziej codziennymi sprawami, np. awarie sprzętu AGD i RTV. Takie obawy deklaruje 61 proc. respondentów (wobec 54 proc. rok wcześniej). – Aż 68 proc. w naszym badaniu jasno przyznaje, że dodatkowe usługi zawarte w polisie dają im poczucie bezpieczeństwa i komfort psychiczny. To powód, dla którego 64 proc. jest gotowych zapłacić nieco więcej za ubezpieczenie i uzyskać lepszy pakiet usług dodatkowych – komentuje Piotr Ruszowski, prezes Mondial Assistance.
To będzie trudny rok ubezpieczycieli
Pandemia, związana z nią wyższa śmiertelność, konkurencja cenowa na rynku komunikacyjnego OC, rozwój oferty produktowej i dalsze usprawnianie zdalnej obsługi klientów – to tylko część wyzwań, z jakimi mierzy rynek ubezpieczeń.
Assistance coraz częściej wybierane przez właścicieli domów
W zeszłym roku towarzystwo ubezpieczeniowe Compensa informowało, że domowe assistance to najczęściej wybierane przez właścicieli domów i mieszkań rozszerzenie ubezpieczenia nieruchomości i już 99 proc. takich polis zawiera tzw. domowe usługi pomocowe. Polegają one przede wszystkim na wsparciu właściciela lub użytkownika nieruchomości w usuwaniu usterek i awarii, na przykład cieknącego kranu, uszkodzonego sprzętu RTV/AGD czy zatrzaśniętych drzwi. Ubezpieczyciel organizuje i pokrywa koszty pomocy lub refunduje wykonane naprawy, jeżeli właściciel mieszkania zorganizuje je na własną rękę.