Zgodnie z prawem pracodawca powinien zagwarantować pracownikowi opiekę podczas wyjazdu w delegację. Obejmuje to np. pokrycie udokumentowanych kosztów leczenia czy zakupu leków. W razie zgonu pracownika zatrudniająca go firma musi opłacić transport zwłok do kraju.
Co prawda każdy, za kogo są odprowadzane składki na ubezpieczenie zdrowotne, ma prawo do bezpłatnego leczenia w publicznej służbie zdrowia w krajach Unii Europejskiej, ale europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego (EKUZ) umożliwia jedynie skorzystanie z podstawowych świadczeń zdrowotnych niezbędnych z medycznego punktu widzenia i gwarantuje tylko te świadczenia, które są bezpłatnie dostępne dla obywateli danego kraju.
W przypadku leczenia wymagającego bardziej złożonych procedur medycznych, gdy zabieg nie znajduje się na liście refundowanych, osoba niemająca dodatkowego ubezpieczenia musi zapłacić rachunek wystawiony przez jednostkę służby zdrowia, a NFZ nie zwróci takiego wydatku. Gdy sytuacja taka zdarzy się w czasie podróży służbowej, do pokrycia kosztów zobowiązany jest pracodawca.
Dlatego tak jak turysta wyjeżdżający na urlop powinien wykupić ubezpieczenie podróżne, tak pracodawca powinien się zatroszczyć o odpowiednią polisę chroniącą przed obciążeniami finansowymi w razie choroby pracownika podczas podróży służbowej. Oferta towarzystw dla pracodawców jest elastyczniejsza niż dla turystów.
Suma nie może być za niska
Ubezpieczenie obejmuje najczęściej koszty leczenia, usługi assistance, NNW, OC, bagaż podróżny. Klient sam może wybrać najdogodniejszy dla siebie zakres i wysokość sumy ubezpieczenia.