Polacy zmniejszają wydatki na ubezpieczenia

Oszczędności w domowych budżetach dotyczą polis na ochronę życia, samochodów i mieszkań.

Publikacja: 29.11.2012 01:54

Polacy zmniejszają wydatki na ubezpieczenia

Foto: Flickr

To efekt spowolnienia gospodarczego i coraz słabszych perspektyw na rynku pracy. – Polacy ograniczają wydatki do niezbędnego minimum. Kryzys, nawet jeśli formalnie go nie ma, jest jednak w naszych głowach – mówi prof. Jacek Lisowski z Katedry Ubezpieczeń Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Jak wynika z niepublikowanych jeszcze oficjalnie danych, sprzedaż ubezpieczeń majątkowych spadła w III kw. w ujęciu rocznym o 0,6 proc., a polis na życie o 3,7 proc. W następnych miesiącach może być jeszcze gorzej.

W segmencie polis majątkowych najbardziej traciły: TU Europa (-35 proc.), TUW SKOK (-23 proc.) oraz Concordia (-21 proc.). Na rynku ubezpieczeń na życie największe spadki sprzedaży pokazały: HDI Gerling (-56 proc.), Allianz (-51 proc.) oraz Nordea (-48 proc.).

Jeszcze na początku roku, mimo spowolnienia, sytuacja nie wyglądała tak źle. Po I kw. cały rynek majątkowy rósł o 10,5 proc., a po drugim o 3 proc. W ubezpieczeniach na życie było to 23 proc. oraz 12 proc. – Ceny ubezpieczeń majątkowych rosną, więc zarówno firmy, jak i osoby indywidualne zmniejszają sumy gwarancyjne lub w ogóle rezygnują z ochrony. To niebezpieczna sytuacja – dodaje Jacek Lisowski.

Na kondycję rynku ubezpieczeń majątkowych negatywny wpływ ma m. in. spadająca sprzedaż nowych aut. To ich nabywcy najchętniej decydują się na polisę autocasco. Jest ono dla ubezpieczycieli znacznie bardziej dochodowe niż obowiązkowe OC. Firmy mają nadzieję na wzrost w innych segmentach, ale tutaj sytuacja też nie wygląda najlepiej. Ubezpieczenia mieszkaniowe to wydatek nieobowiązkowy, a Polacy nie mają zwyczaju płacenia za ochronę nieruchomości. Z kolei sprzedaż polis ochronnych na życie jest w sporej części stymulowana przez sprzedaż mieszkań, jako że często jest to niezbędny element otrzymania finansowania hipotecznego. Jednak akcja kredytowa w bankach spowalnia.

Ciężkie czasy czekają też rynek polis o charakterze inwestycyjnym. Kolejne wyroki sądów zabraniają stosowania horrendalnie wysokich opłat likwidacyjnych za wcześniejszą rezygnację z produktu. Nieoficjalnie uczestnicy rynku przyznają, że spodziewają się znacznego spowolnienia sprzedaży podobnych produktów. Dodatkowo, jeśli w orzecznictwie sądów utrzyma się linia prokliencka i zapisy o 100-proc. opłatach likwidacyjnych uznane zostaną za niedozwolone, firmy będą zmuszone do wypłaty nieplanowanych wcześniej środków. Ubezpieczyciele mogą w rezultacie mieć problemem z płynnością.

– Problemem dla branży jest niepewna sytuacja regulacyjna, a także zbyt wysokie prowizje agentów. Gdy do tego dołożymy spadek sprzedaży, obraz branży nie przedstawia się dobrze – mówi Franz Fuchs, prezes grupy Vienna Insurance Polska.

To, że firmy szykują się na negatywny scenariusz, widać po zmianach ich strategii. Przykładowo Nordea zdecydowała się na skupienie na produktach ze składką jednorazową kosztem regularnej. Ich rentowność jest niska, ale zapewniają szybki przypływ pieniędzy.

Pogarszające się dane o sprzedaży znajdują odbicie w cenach polis majątkowych.

– Część rynku może czuć pokusę powrotu do walki cenowej. My w niej na pewno nie będziemy brać udziału. Nasi klienci dostaną jednak perfekcyjnie wyliczoną składkę dzięki bardzo zaawansowanemu systemowi taryfikacji – mówi Paweł Boryczka, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Uniqa.

Tym tropem idzie większość rynkowych graczy. Jak przyznają firmy, najbardziej pożądani klienci mają szansę wynegocjować z ubezpieczycielami wysokie zniżki. W niektórych przypadkach mogą one sięgać nawet kilkudziesięciu procent początkowo oferowanej ceny.

 

 

Grupa Generali: Polacy częściej ubezpieczają samochód niż życie

 

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, z.reda@rp.pl

To efekt spowolnienia gospodarczego i coraz słabszych perspektyw na rynku pracy. – Polacy ograniczają wydatki do niezbędnego minimum. Kryzys, nawet jeśli formalnie go nie ma, jest jednak w naszych głowach – mówi prof. Jacek Lisowski z Katedry Ubezpieczeń Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Jak wynika z niepublikowanych jeszcze oficjalnie danych, sprzedaż ubezpieczeń majątkowych spadła w III kw. w ujęciu rocznym o 0,6 proc., a polis na życie o 3,7 proc. W następnych miesiącach może być jeszcze gorzej.

Pozostało 86% artykułu
Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę